۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۱
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر:

حمل بار صادراتی کانتینری در دریای خزر ۱۲۵ درصد رشد کرد

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر با تاکید بر اینکه تمرکز کشتیرانی دریای خزر صادرات و حمایت از صادرکنندگان ایرانی است، گفت: با توجه به شرایط کشور روسیه و مجموعه تحولاتی که در حوزه مسیر‌های حمل بار این کشور به دلیل مناقشات با اوکراین صورت گرفته، حجم تقاضا برای صادرات به روسیه با رشد فزاینده‌ای مواجه است، اما در عین حال کشتیرانی دریای خزر طی هفت ماهه سال جاری در بخش حمل کالا‌های مربوط به کریدور‌های شمال-جنوب نسبت به سال گذشته افزایش ۳۵۰ درصدی را تجربه کرده است.
کد خبر: ۹۴۳۸۷

حمل بار صادراتی کانتینری در دریای خزر ۱۲۵ درصد رشد کرد

کامبیز جهانبانی در گفتگو با خبرنگار مانا، با تاکید بر اینکه ناوگان کشتیرانی دریای خزر با ۱۰۰ درصد ظرفیت و بارگیری کامل بار‌های صادراتی و بار‌های کریدور شمال-جنوب از اسکله‌های بنادر شمال کشور مشغول به فعالیت است، خاطرنشان کرد: با توجه به اولویت­ها و ماموریت­های گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در کریدور شمال- جنوب، کشتیرانی دریای خزر نیز به عنوان یکی از شرکت‌های گروه، تلاش دارد تا نقش، سهم و وظیفه خود را در زمینۀ حمل کالای صادراتی به خصوص در مسیر کریدور شمال- جنوب به صورت کامل ایفا کند.

وی با بیان اینکه حدود ۳۸ درصد از بار‌های صادراتی کشور از سوی کشتیرانی دریای خزر حمل می‌شود، تصریح کرد: این در حالی است که تنها ۲۰ درصد از ناوگان در حال تردد به بنادر شمالی، متعلق به کشتیرانی دریای خزر بوده و مابقی مربوط به کشتی‌های خارجی و ناوگان کشتیرانی بخش خصوصی ایران است.

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر ادامه داد: در عین حال، کشتیرانی دریای خزر طی سال‌های اخیر با توسعه حمل‌و‌نقل کانتینری که پیش از این در دریای خزر متداول نبود، ۸۳ درصد حمل کالا‌های کانتینری از بنادر شمالی کشور به بنادر روسیه و قزاقستان را انجام می‌دهد و امسال نیز در این زمینه نسبت به مدت مشابه سال قبل، در بخش حمل بار صادراتی کانتینری ۱۲۵ درصد رشد را به ثبت رسانده است.

وی تاکید کرد: در بخش واردات نیز سهم کشتیرانی دریای خزر نسبت به صادرات متناسب است؛ این در حالی است که کشتیرانی‌های بخش خصوصی و خارجی متمایل به حمل کالا‌های وارداتی هستند و سهم بیشتری در حمل بار وارداتی دارند.

جهانبانی تمرکز کشتیرانی دریای خزر را صادرات و حمایت از صادرکنندگان ایرانی اعلام کرد و گفت: اگرچه با توجه به شرایط کشور روسیه و مجموعه تحولاتی که در حوزه مسیر‌های حمل بار این کشور به دلیل مناقشات با اوکراین صورت گرفته، حجم تقاضا برای صادرات به روسیه با رشد فزاینده‌ای مواجه است، اما کشتیرانی دریای خزر طی هفت ماهه سال جاری در بخش حمل کالا‌های مربوط به کریدور‌های شمال-جنوب نسبت به سال گذشته افزایش ۳۵۰ درصدی را تجربه کرده است؛ بنابراین به طور تقریبی غالب سهم حمل کالا از کریدور شمال-جنوب به عنوان یک مأموریت ملی، در اختیار کشتیرانی دریای خزر است؛ ضمن اینکه در حال تکمیل زیرساخت‌ها و توسعه ناوگان در این مسیر هستیم.

وی با اشاره به سفارش ساخت کشتی با تولیدکنندگان داخلی از سوی گروه کشتیرانی دریای خزر، افزود: بر این اساس تلاش داریم تا با توسعه ناوگان، سهم حمل دریایی بار‌های صادراتی از ایران به کشور‌های حاشیه دریای خزر را افزایش دهیم؛ این در حالی است که این حرکت توسعه‌ای هم اکنون آغاز شده و در حوزه‌های مختلف مشهود است، به نحوی که کشتیرانی دریای خزر در بحث ترانزیت خودرو نیز با ثبت رکوردی تازه در سال جاری نسبت به سال گذشته ۲۷۰ درصد رشد را شاهد بوده است.

 جهانبانی با تاکید بر اینکه وظیفه تکمیل زیرساخت‌ها و توسعه بنادر با سازمان بنادر و دریانوردی بوده و شرکت­های کشتیرانی، بهره بردار این زیرساخت‌ها می‌باشد، گفت: با وجود افزایش تقاضا برای صادرات از بنادر شمال کشور، این بنادر به لحاظ زیرساخت‌هایی که باید از سوی نهاد‌های ذی‌ربط و دستگاه‌های دولتی مهیا گردد، به روزرسانی نشده و نیازمند تکمیل و توسعه تجهیزات جدید در این بنادر هستیم؛ به همین علت در برخی بنادر، شاهد انباشت کالا‌های صادراتی هستیم که امیدواریم با تدبیر عاجل سازمان بنادر و دریانوردی این محدویت‌ها نیز به زودی رفع شوند.

 وی تجهیزات بندری و شیوه تخلیه و بارگیری در بنادر یاد شده را سنتی خواند و ادامه داد: امید ما این است که این روند و نگرش از سوی دست اندرکاران متحول شود؛ ضمن اینکه فقدان شرکت­های لجستیکی قوی در سامان دادن به نوع و شکل بار‌های صادراتی برای صادرات از طریق دریا و به خصوص به صورت حمل کانتینری معضل دیگری است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

 مدیرعامل کشتیرانی دریایی خزر یکی از ضرورت‌های توسعه صادرات از بنادر شمال کشور را کانتینری شدن این کالا‌ها ارزیابی کرد و در رابطه با تدابیر اتخاذ شده کشتیرانی دریای خزر نیز تصریح کرد: کشتیرانی دریای خزر افزایش بهره‌وری ناوگان را از طریق برنامه ریزی دقیق سفرها، تسریع در عملیات بندری، دریایی، پایش سفر‌ها و ... به صورت جزء به جزء را دستور کار قرار داده است.

همچنین توسعه ناوگان در کشتیرانی دریای خزر با سفارش ساخت به کشتی‌سازی‌های داخلی آغاز شده است ضمن اینکه در راستای افزایش ظرفیت ناوگان و همگام با توسعه تجارت به دنبال خرید کشتی دست دوم با رعایت منافع ملی و بهره وری این کشتی‌ها نیز هستیم.

جهانبانی عرضه شناور نو یا با سن کم در دریای خزر و منطقه برای فروش را بسیار پایین دانست و افزود: همین امر، موانعی را بر سر راه خرید کشتی‌های دست دوم ایجاد کرده؛ به خصوص اینکه کشتیرانی دریای خزر استاندارد‌های بالایی را برای خرید شناور در نظر دارد.

وی با اشاره به مناقشات روسیه و اوکراین در منطقه، به توسعه روابط تجاری ایران و روسیه ظرف ماه‌های گذشته پرداخت و خاطرنشان کرد: در راستای تقویت این روابط همزمان با توسعه ناوگان از سوی کشتیرانی‌ها، بنادر نیز نیاز به بازنگری دارند تا قادر باشند به وظایف خود در قالب کالا‌های صادارتی و کریدور شمال-جنوب به خوبی عمل کنند که به همین منظور بنادر باید نیازسنجی بازار‌های هدف را از هم اکنون در دستورکار قرار دهند.

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر ادامه داد: ۷۰ درصد از مدت زمان حمل‌و‌نقل کالا در بنادر می‌گذرد؛ بنابراین تسریع در عملیات بندری و افزایش بهره‌وری در کنار استفاده بهینه از ناوگان است که به توسعه صادرات کشور و رونق بنادر در شمال کشور می‌انجامد.

وی  در پایان گفت: به علت مشکلات لجستیکی و روان نبودن تشریفات صادراتی و کُند بودن بارگیری آنها، ناوگان بخش خصوصی در بسیاری از مواقع کشتی‌ها را با نیمی از ظرفیت یا حتی به صورت خالی حرکت می‌دهند.  

ارسال نظرات
آخرین اخبار