۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۸

ازدحام بنادر و تماس‌های بندری در سراسر جهان فروکش کرد

مشکل ازدحام بنادر در سراسر جهان در حال کاهش است که این کار باعث می‌شود ظرفیت کشتی‌ها آزاد شده و تماس‌های بندری نیز به حداقل برسد.
کد خبر: ۹۴۰۲۵

ازدحام بنادر و تماس‌های بندری در سراسر جهان فروکش کرد

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از موسسه آلفا لاینر؛ ازدحام بنادر که در اواخر سال ۲۰۲۱ و سال ۲۰۲۲ باعث انتظار طولانی کشتی‌ها در لنگرگاه‌ها شده بود فرصت‌ها و هزینه‌های زیادی را از خطوط کشتیرانی گرفت، اما در حال حاضر این ازدحام فروکش کرده و به میزان قابل توجهی ضعیف شده است.

بر اساس گزارش شاخص باربری کانتینری شانگ‌های چین، نرخ حمل‌و‌نقل نقطه‌ای از چین به سایر نقاط در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ به میزان ۵۴.۲ درصد کاهش یافت که کارشناسان و تحلیلگران آلفالاینر فروکش کردن ازدحام بنادر و کاهش نرخ‌های حمل کانتینر را باهم مرتبط می‌دانند.

از سوی دیگر نرخ حمل کانتینر از شانگ‌های به کالیفرنیا در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲، ۶۷.۳ درصد کاهش نشان داده وهمچنین نرخ حمل‌و‌نقل کانتینری در منطقه آسیا نیز در ماه سپتامبر ۱۱ درصد کاهش نشان می‌دهد که کاهش ازدحام بنادر نیز در کاهش این نرخ‌ها بی‌تأثیر نیست.

برای مثال در حال حاضر ازدحام بنادر در بندر لانگ‌بیچ به ۱۰ کشتی کاهش یافته است این درحالی است که در ژانویه ۲۰۲۲ حدود ۱۰۹ کشتی در این بندر پهلو گرفته بودند و در انتظار تخلیه بار بودند.

در ادامه این گزارش آمده است در بنادر اروپایی ۴۸ درصد مشکلات تراکم بنادر در سه ماهه سوم ۲۰۲۲ پابرجا بود.

این گزارش حاکی است تماس‌های بندری در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ کاهش نشان می‌دهد به گونه‌ای که در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ حدود ۶۷۸ تماس بندری وجود داشت که این رقم در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ حدود ۸۲۷ تماس بندری بود.

در این راستا ائتلاف THE Alliance در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ کمترین تماس بندری را داشته و به طور کلی تماس‌های برنامه ریزی شده بنادر اروپای شمالی در این مدت ۲۶ درصد نسبت به سال قبل کاهش نشان می‌دهد.

به دلیل تأخیر در بنادر اروپای شمالی برنامه بسیاری از کشتی‌ها عقب افتاده که این کار بر تمامی برنامه‌های خطوط کشتیرانی تأثیر‌گذار بود.

در این مدت یعنی سه ماهه سوم ۲۰۲۲ تماس‌های بندری خطوط کشتیرانی MSC و مرسک، ۱۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش نشان می‌دهد.

تحلیلگران آلفا‌لاینر در ادامه گزارش یاد‌آور شدند به طور کلی بندر Felixstowe بریتانیا در سه ماهه سوم ۲۰۲۲ به علت اعتصاب دوهفته‌ای از ارائه خدمت خارج شد که این کار تأثیر زیادی بر کاهش عملکرد این بندر گذاشت.

ازدحام بنادر و تماس‌های بندری در سراسر جهان فروکش کرد
نمودار کاهش تماس‌های بندری در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲

ارسال نظرات
آخرین اخبار