۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵

شرکت مرسک ۹ درصد تولید ناخالص داخلی دانمارک را تأمین می‌کند

شرکت مرسک علی‌رغم کاهش نرخ حمل کانتینری در سال جاری میلادی به درآمد خالص ۲۹ میلیارد دلاری دست خواهد یافت که این رقم همراه با ارزش سهام این شرکت در بورس اروپا ۹ درصد کل تولید ناخالص داخلی دانمارک را تشکیل می‌دهد.
کد خبر: ۹۴۰۰۹

شرکت مرسک ۹ درصد تولید ناخالص داخلی دانمارک را تأمین می‌کند

به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ ۱۳ تحلیلگر بلومبرگ بر اساس آخرین نظر‌سنجی و پژوهش‌های صورت گرفته اعلام کردند عملکرد درآمدی شرکت مرسک در اوج کاهش نرخ حمل‌و‌نقل کانتینری نشانه آن است که شرکت با بی توجهی به نرخ‌های حمل‌ونقل کانتینری نقدی و بستن قرارداد‌های بلند مدت توانسته  ضمن غلبه بر مشکلات به سود قابل توجهی نیز دست یابد. کاری که کمتر شرکت بزرگ کانتینری موفق به آن شد.

از سوی دیگر این شرکت در بورس Stoxx Europe اروپا به عنوان سومین شرکت پُردرآمد شاخص جهانی مطرح است.

در گزارش بلومبرگ آمده است عملکرد کسب درآمد خوب و بالا رفتن ارزش سهام این شرکت در تاریخ ۱۱۸ ساله آن بی‌سابقه است، زیرا نرخ حمل‌و‌نقل کانتینری در سال جاری با ۶۰ درصد کاهش مواجه شد در این ارتباط بسیاری از شرکت‌های بزرگ که در لیست ۱۰ شرکت برتر قرار دارند قادر نخواهند بود به سود قابل پیش‌بینی دست یابند، اما درآمد‌های پیش‌بینی شده مرسک همچنان قابل دسترسی است. در واقع عملکرد این شرکت در سال جاری میلادی یک استثناست.

تحلیلگران و کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند در‌آمد مرسک در سال ۲۰۲۲ حدود ۳۰ میلیارد دلار خواهد بود؛ که دستیابی به درآمد بیش از ۲۹ میلیارد دلاری بر پیش‌بینی‌ها صحه می‌گذارد.

تحلیلگران افزایش درآمد‌های شرکت مرسک را ناشی از انعقاد قرارداد‌های بلند‌مدت و میان‌مدت می‌دانند که این شرکت کمتر به سمت  و سوی قرارداد‌های نقدی رفته است.

در ادامه این گزارش آمده است بر اساس شاخص کانتنیر بورس شانگهای نرخ‌های کانتینری نسبت به سال ۲۰۱۹ در سال ۲۰۲۱ تا ژانویه ۲۰۲۲، هفت برابر افزایش یافت و شرکت مرسک، کاسکو و اورگرین توانستند از کاهش سود عملیاتی در نیمه اول سال ۲۰۲۲ به خوبی جلوگیری  کنند.

اگرچه نرخ حمل‌و‌نقل کانتینری در سال ۲۰۲۲ با کاهش مواجه شد، اما ارزش سهام شرکت‌هایی نظیر مرسک بالا رفت که همین کار به پشتوانه مالی و سرمایه گذاری شرکت‌ها می‌افزاید.

فراموش نکنیم پیش‌بینی تحلیلگران بر این اساس است که در‌آمد خالص شرکت مرسک در سال ۲۰۲۳  به پایین‌ترین رقم یعنی هشت میلیارد دلار برسد.  زیرا مدت زمان اعتبار قرارداد‌های میان مدت و بلند‌مدت آن به پایان رسیده و نرخ‌های نقدی لحظه‌ای جایگزین آن‌ها خواهد شد.

"آندرس ردیق کارلسن" تحلیلگر سهام کشتیرانی در Kepler Cheuvreux به تحلیلگر بلومبرگ گفت: شرکت مرسک توانست از نوسانات نرخ‌های لحظه‌ای خود را برهاند، اما باید دید این نوسانات در سال ۲۰۲۳ چه تأثیری روی این قبیل شرکت‌ها خواهد گذاشت.

"لکسیا دوگانی" تحلیلگر بارکلیز نیز گفت: چشم انداز حمل‌و‌نقل در بحبوحه یک رکود در حال وقوع است  که در سال ۲۰۲۳  دامن شرکت‌های کانتینری را  خواهد گرفت، باید دید شرکت‌هایی مانند مرسک آن زمان چگونه با مشکلات دست و پنجه نرم خواهند کرد و به درآمد بیشتر خواهند رسید.

به گفتۀ این تحلیلگر رکودی که برای حمل‌ونقل کانتینری در سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی می‌شود بحرانی‌تر از سال ۲۰۰۸ خواهد بود که به همین جهت تحلیلگران به طور فزآینده‌ای نسبت به عملکرد خطوط کانتینری در سال آینده نگاه تردید آمیز توأم با تیرگی  دارند.

در این راستا شرکت‌های کانتینری مانند مرسک نمی‌توانند صرفاً به کسب در‌آمد از طریق جابه‌جایی کانتینر بیاندیشند بلکه باید به افزایش ارزش سهام در بورس فکر کنند تا بتوانند از معرکه بحران جان سالم به در ببرند به شرطی که بحران دامن بورس را نگیرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار