۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰

آغاز عملیات اجرایی توسعه بخش گازی میدان بلال در خلیج فارس

عملیات اجرایی توسعه بخش گازی میدان بلال در خلیج فارس با حضور جواد اوجی وزیر نفت و محسن خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به صورت ویدئو کنفرانس در اهواز شروع شد.
کد خبر: ۹۳۶۷۹

آغاز عملیات اجرایی توسعه بخش گازی میدان بلال در خلیج فارس

به گزارش خبرنگار مانا، هدف از اجرای این طرح، انتقال گاز و میعانات گازی تولیدی به ترتیب به میزان روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب و ۱۵ هزار بشکه و سپس انتقال آن از طریق خط لوله به پالایشگاه‌های پارس جنوبی با سرمایه گذاری ۴۴۰ میلیون دلار خواهد بود.

همچنین بخش گازی میدان بلال و با هدف افزایش تولید گاز و استفاده از ظرفیت خالی پالایشگاه‌های پارس جنوبی توسعه داده خواهدشد.

میدان بلال در محدوده ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی میدان پارس جنوبی ۹۰ کیلومتری جنوب غربی جزیره لاوان و در عمق ۷۰ متری آب‌های خلیج فارس بر روی خط مرزی مشترک ایران و قطر واقع شده است.

کشف مخازن نفتی این میدان به سال ۱۳۴۶ شمسی باز‌می‌گردد که در نهایت توسعه لایۀ نفتی میدان بلال در اواخر دهه هفتاد شمسی در قالب قرارداد بیع متقابل با شرکت توتال فرانسه انجام پذیرفت و در سال ۱۳۸۱ تولید نفت از این میدان آغاز شد.

وجود گاز در لایه‌های گازی میدان بلال در سال ۱۳۸۳ شمسی و پس از اولین چاه اکتشافی گازی توسط مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران اثبات شد.

حجم تقریبی گازِ درجای میدان حدود سه تریلیون فوت مکعب و حجم میعانات درجایِ ثبت شده آن بیش از ۱۰۰ میلیون بشکه پیش بینی شده است.

با توجه به ظرفیت مازاد پالایشی و فرآورشی موجود در میدان گازی پارس جنوبی شرکت ملی نفت ایران برنامه‌ریزی به منظور استفاده بهینه از این ظرفیت و بهره برداری حداکثری از تأسیسات موجود و همچنین تأمین خوراک مورد نیاز این تأسیسات را در طولانی مدت در دستور کار خود قرارد داده است.

برنامه توسعه لایۀ گازی میدان بلال در چارچوب طرح جامع توسعه بخش شرقی میدان گازی پارس جنوبی در سال ۱۳۹۷ شمسی تعریف و مقدمات شروع اجرایی فعالیت‌های آن در سال ۱۳۹۹ آغاز شد.

تأسیسات ساحلی گاز استخراج شده از سکوی پروژه گازی بلال پس از اتصال به سکوی ۱۲ c به پالایشگاه فاز ۱۲ پارس جنوبی انتقال می‌یابد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار