۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷

کاهش شدید سفارش ساخت تانکر‌های نفتی در نیمه اول سال ۲۰۲۲

سفارش ساخت تانکر‌های نفتی در نیمه اول سال جاری میلاد‌ی به شدت کاهش یافت به گونه‌ای که در این مدت فقط ۲۳ تانکر نفتکش به کارخانجات کشتی‌سازی سفارش داده شده است.
کد خبر: ۹۳۴۴۳

کاهش شدید سفارش ساخت تانکر‌های نفتی در نیمه اول سال ۲۰۲۲

به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ مؤسسه بیمکو با انتشار گزارشی اعلام کرد سفارش ساخت شناور‌های  نفتکش در سال ۲۰۲۲ به پایین‌ترین سطح خود از سال ۱۹۹۹ تا کنون رسید.

بر اساس این گزارش"نیلز راسموسن" تحلیلگر ارشد بخش کشتیرانی BIMCO  گفت: ظرفیت نفتکش‌های سفارش داده شده در مجموع ۱.۶ میلیون DWT می‌باشد در حالی‌که در سال ۱۹۹۹ حدود ۲۲ نفتکش با سه میلیون DWT  داده شده بود.

از سوی دیگر تحلیلگران بریتانیایی Clarksons Research در گزارشی یاد‌آور شد‌ه‌اند کاهش سفارش ساخت نفتکش در چند سال اخیر بی‌سابقه بوده است و در مدت ۲۵ سال جمعاً ۳۵ میلیون DWT نفتکش جدید سفارش داده شده است در حالی‌که در نیمه اول سال ۲۰۲۲ حدود ۷۳ میلیون TEU کشتی کانتینری سفارش داده شده و در دست ساخت بوده است که در بین بخش‌های مختلف حمل‌ونقل دریایی رتبه اول را داراست.

تحلیلگر بیمکو چند عامل را برای کاهش سفارش ساخت نفتکش‌ها مؤثر می‌داند اول اینکه قیمت ساخت کشتی در سال ۲۰۲۲ به شدت افزایش یافت و به بالاترین سطح در ۱۴ سال اخیر رسید.  دوم اینکه فشار‌های جهانی در کل صنعت کشتی‌سازی به منظور استفاده از فنّاوری‌ها و تجهیزات جدید، مقررات کاهش گاز‌های گلخانه‌ای از سرمایه گذاری بیشتر در این بخش کاسته است. سوم اینکه گرایش به سمت  ساخت کشتی‌های حامل گاز LNG به طور فزاینده‌ای بالا رفته است.

وی در پایان خاطر نشان ساخت: با توجه به اینکه هفت درصد از نفتکش‌ها بیش از ۲۰ سال و یک چهارم ناوگان نفتکش جهان بیش از ۱۵ سال عمر دارند در صورتی‌که نفتکش‌های جدیدی سفارش داده نشود در سال ۲۰۲۳ شاهد کاهش ظرفیت ناوگان نفتکش جهانی خواهیم بود بدین ترتیب در صورتی‌که قیمت نفت به اوج خود برسد انتقال نفت به معضل جدیدی تبدیل خواهد شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار