دریا در باور مردم هرمزگان

«دریا در باور مردم هرمزگان» عنوان کتابی به نویسندگی محرم رجبی است که ضرب‌المثل‌ها، قصه ها، اشعار و باور‌های خرافی و اعتقادی مردم ساحل‌نشین این استان در ارتباط با دریا را بازگو می‌کند.
کد خبر: ۹۳۳۶۹

دریا در باور مردم هرمزگان

به گزارش مانا، در این کتاب که پایان نامه کارشناسی ارشد محرم رجبی با موضوع (دریا در فرهنگ و باور مردم هرمزگان) بوده، نویسنده با سفر به جزیره های هرمز و قشم و ملاقات با سالخوردگان دریانورد، به اعتقادات و باورهای آنان پرداخته است.

نویسنده این کتاب حاصل تحقیقات خود را شامل، انس و الفت دیرینه مردم هرمزگان به دریا، نگرش موجود زنده و عشق و ترس از این آبی بیکران، شفابخش دانستن دریا در چهارشنبه ها، به آب سپردن لباس‌های مردگان و اعتقاد به زندگی زیر آب عنوان کرده است.

در مقدمه کتاب «دریا در باور مردم هرمزگان» با معرفی استان آمده است: هرمزگان، استان پهناوری است که در جنوبی ترین نقطه  ایران و ساحل خلیج فارس را در آغوش گرفته است، این سرزمین دارای تاریخ و تمدن دیرین می‌باشد و ساحل نشینان خلیج فارس اولین دریانوردانی بودند که با کشتی های بادبانی ساخت خود، قدم در آبی بیکران دریا گذاشتند.

وجود دو کالای ارزشمند چون خرما و مروارید باعث شد که داد و ستدها و سفرها شکل بگیرد و موجب شهرت شهرهای جنوب ایران شود، ره آورد این سفرها و داد و ستدها، موجب آمیختگی فرهنگ ساحل نشینان با دریا گردید و بنابراین ضرب المثل‌ها، اشعار، قصه‌ها، باورهای خرافی و اعتقادات از دریا وارد زبان و ادبیات مردم ساحل نشین شد.

همچنین در فصل های اول تا سوم این کتاب به موضوعاتی از قبیل، ارتباط دریا با زندگی و آداب و رسوم مردم استان، ضرب‌المثل های فارسی به گویش بندری، جشن های نوروزی صیادان، مسابقات ورزشی محلی، اعتقادات دریانودران درخصوص مذهب، باران و مراسم های زار اشاره شده است.

کتاب «دریا در باور مردم هرمزگان» نخستین بار درسال ۱۳۹۶ با ۱۳۶ صفحه و تیراژ هزار نسخه توسط نشر داستان به چاپ رسیده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار