۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۶

سرانه مصرف آبزیان در ایران ۱۳ کیلوگرم است! / استفاده از شناور‌های ایرانی در صید فانوس ماهیان

رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه سرانه مصرف آبزیان در ایران هم اکنون ۱۳ کیلوگرم است، گفت: این در حالی است که متوسط سرانه مصرف آبزیان در دنیا ۲۰ کیلوگرم است و ما قصد داریم تا سال ۱۴۰۴ سرانه مصرف را به این عدد برسانیم.
کد خبر: ۹۳۱۴۲

سرانه مصرف آبزیان در ایران ۱۳ کیلوگرم است! / استفاده از شناور‌های ایرانی در صید فانوس ماهیان

به گزارش خبرنگار مانا؛ سید حسین حسینی صبح امروز در نشست خبری که امروز به مناسبت هفته جهاد کشاورزی برگزار شده بود در خصوص فعالیت شناور‌های صیادی بزرگ در آب‌های عمان گفت: شناور‌های چینی دیگر در دریای جنوب اقدام به صید فانوس ماهی نمی‌کنند، اما برنامه‌ای داریم که صید این ماهی‌ها توسط کشتی‌ها و شناور‌های کاملاً ایرانی انجام شود که در آن از نیرو‌ها و خدمه‌های ایرانی استفاده خواهد شد.
رئیس سازمان شیلات ایران در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه تکثیر، رهاسازی و بازسازی ذخایر اقدامات خوبی صورت گرفته است، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰، ۳۱۴ میلیون قطعه انواع و اقسام ماهی‌های بومی و میگو رهاسازی شده است که باید تا سال ۱۴۰۴ این عدد به حدود ۷۰۰ میلیون قطعه در سال برسد.
حسینی همچنین با اشاره به کاهش وابستگی در تخم چشم زده تاکید کرد: وابستگی ما در سال‌های گذشته به تخم چشم زده زیاد بود که با تدابیر اندیشیده شده از ۶۰۰ میلیون قطعه مورد نیاز در حوزه پرورش ماهیان سردابی قابلیت تولید ۳۷۰ میلیون قطعه را داریم و امیدواریم در افق ۱۴۰۴ تا بیش از ۹۰ درصد وابستگی در این حوزه را کاهش دهیم.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران همچنین به تولید ۲۹۱ میلیون قطعه ماهی زینتی در سال اشاره کرد و اظهار داشت: در این زمینه از قابلیت ارتقای تولید برخورداریم که امیدواریم در سال‌های آتی به آن دست یابیم.
وی یکی از مهمترین اقدامات سازمان شیلات را ارائه تسهیلات به آبزی پروران اعلام کرد و بیان داشت: با مردمی سازی یارانه‌ها حمایت از تولید در حوزه آبزیان نیز رخ داده است.
به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی، بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته تسهیلات ۱۲ درصد تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان برای مزارع کوچک و تسهیلات ارزان قیمت ۱۵ درصد برای مزارع بزرگتر به عنوان حمایت از تولید اختصاص داده شد که تاکنون بیش از ۸۶۰ بهره بردار ثبت نام کرده‌اند تا از این تسهیلات استفاده کنند.
رئیس سازمان شیلات با بیان اینکه هزینه تمام شده تولید یک کیلو ماهی ۷۰ هزار تومان است، گفت: ۷۰ درصد هزینه‌های محصولات آبزی را خوراک آن‌ها تشکیل می‌دهد و در این زمینه کمیته فنّاوری دانش بنیان ایجاد کرده‌ایم تا نهاده‌های ارزان قیمت جایگزین شود و به دنبال این هستیم که با فرهنگ‌سازی و استفاده از رسانه‌ها محصولات آبزی را در سبد مصرف خانوار‌ها حداقل برای دو بار در هفته قرار دهیم.
وی با بیان اینکه قیمت ماهی در مقایسه با گوشت و مرغ خیلی گران نیست، بیان داشت: ماهی قیمت‌های متنوعی دارد که از کیلویی ۲۰ هزار تومان به بالا است و ما سعی داریم با انجام فرهنگ سازی مناسب مصرف ماهی در سبد خانواده‌های ایرانی را به حداقل هفته‌ای دو بار برسانیم.
حسینی با اشاره به اینکه سرانه مصرف آبزیان در ایران هم اکنون ۱۳ کیلوگرم است، عنوان کرد: این در حالی است که متوسط سرانه مصرف آبزیان در دنیا ۲۰ کیلوگرم است و ما قصد داریم تا سال ۱۴۰۴ سرانه مصرف را به این عدد برسانیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار