۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۹

کابوس مین‌های دریایی تهدیدی فراروی صدور غلات اوکراین به سراسر دنیا

در حالی‌که سازمان ملل و برخی کشور‌ها تلاش می‌کنند مسیری را برای صدور غلات از اوکراین پیدا کرده و به نگرانی ناشی از بحران جهانی غذا در جهان پایان دهند، صد‌ها مین کار گذاشته شده در امتداد دریای سیاه کابوس عملی برای جلوگیری از هرگونه توافق در این ارتباط به شمار می‌رود.
کد خبر: ۹۳۰۹۰

کابوس مین‌های دریایی تهدیدی فراروی صدور غلات اوکراین به سراسر دنیا

به گزارش گروه بین الملل مانا به نقل از خبرگزاری رویترز، دریای سیاه که مسیر مناسبی برای حمل غلات، نفت و سایر کالا‌های حیاتی است در آب‌های بلغارستان، رومانی، گرجستان، ترکیه، اوکراین و روسیه مشترک می‌باشد.

در این ارتباط دولت اوکراین اعلام کرده ۲۰ میلیون تُن غلات آماده برای صدور به سراسر جهان است، اما به علت کار‌شکنی روسیه  موفق به صدور آن نیست.

در این ارتباط گروکشی بین روسیه و اوکراین مانع از صدور غلات به شمار می‌رود، زیرا هر دو کشور یکدیگر را متهم به ایجاد چالش در مسیر صدور غلات می‌کنند.

روسیه اعلام کرده در صورتی‌که بخشی از تحریم‌های غرب علیه این کشور لغو شود می‌تواند زمینه را برای صدور غلات از اوکراین تسهیل کند، اوکراین نیز اعلام کرده تحت هر شرایطی آماده صدور گندم به سراسر دنیاست به شرطی که روسیه همکاری لازم را انجام دهد.

این گزارش حاکی است خطر مین‌های دریایی در دریای سیاه که توسط روسیه و اوکراین گذاشته شوه مانع از صدور محموله از این مسیر است.

در این ارتباط سازمان بین‌المللی دریانوردی و چند سازمان مردم نهاد اعلام کردند متاسفانه مین‌های دریایی در مسیر‌هایی کار گذاشته شده که می‌تواند برای صدور غلات خطر‌ساز باشد.

بر اساس این گزارش یک مقام وزارت خارجه اوکراین چندی پیش به رویترز گفت: احتمال می‌رود حدود ۳۷۲ مین دریایی در مسیر دریای سیاه  کاشته شده باشد.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد اوکراین در مسیر‌های کشتیرانی ۴۰۰ مین کار گذاشته است.

در گزارش رویترز آمده است حدود ۸۴ کشتی خارجی در حال حاضر در بنادر اوکراین گیر افتاده‌اند که بسیاری از آن‌ها محموله غلات دارند.

در همین حال "گای پلاتن" دبیرکل اتاق بین‌المللی کشتیرانی گفت: در حال حاضر ورود و یا خروج کشتی‌ها در مسیری که امن نیست به هیچ عنوان به مصلحت نیست و تا زمانی که مین‌ها جارو نشود این وضعیت تغییر نخواهد کرد.

"جری نورث وود" کاپیتان سابق کشتی‌های جنگی بریتانیا نیز در این ارتباط گفت: اطلاعات در مورد انواع مین‌های کارگذاشته شده در دریای سیاه کامل نیست و باید در این ارتباط از شکارچیان مین برای شناسایی و پاک کردن مسیر استفاده کرد، اما نداشتن آمار کار‌ها را مشکل‌تر می‌کند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار