به گزارش گروه بینالملل مانا؛ در حالیکه بحران تغییر خدمه در ماههای پایانی سال ۲۰۲۱ به پایینترین سطح خود رسیده بود و از ۹۰۰۰۰ دریانورد مستقر در ۱۰ شرکت بزرگ کشتیرانی تنها ۳.۷ درصد آنان پس از پایان قراردادشان در کشتی کار میکردند. اما صنعت کشتیرانی با ورود اُمیکرون دیگر احساس نمیکند که بحران تغییر خدمه را برای همیشه پشت سر گذاشته است.
بر اساس این گزارش مدیران شرکتهای کشتیرانی بزرگ معتقدند با شیوع اُمیکرون بسیاری از پروتکلهای بهداشتی مجدداً بازمیگردند و آنها مجبورند محدودیتهای ایمنی و بهداشتی را اعمال کنند که نتیجه تمامی این چالشها به تغییر خدمه باز میگردد.
در حالیکه اوایل ژانویه آمار و ارقام اعلام شده در زمینۀ کاهش بحران خدمه دلگرم کننده بود، اما موج جدید اُمیکرون دوباره آتش بحران تغییر خدمه را شعله ور کرده و پس از مدت اندکی بحران خدمه با شیوع بیشتر اُمیکرون وارد مرحله جدی میشود.
Kasper Søgaard مدیرعامل استراتژی و توسعه نهادی مجمع جهانی دریانوردی در این زمینه گفت: صنعت کشتیرانی و تمامی دولتهای ساحلی تلاش میکنند تا تاثیر اُمیکرون بر تغییرات خدمه در کمترین میزان باقی بماند، زیرا آنان معتقدند نرخ واکسیناسیون دریانوردان روند قابل توجهی را نشان میدهد چراکه در ماه دسامبر ۲۰۲۱ و هفته اول ژانویه ۲۰۲۲ تعداد دریانوردان واکسینه شده ۱۰ درصد افزایش یافت و در حال حاضر ۶۰ درصد دریانوردان نسبت به تزریق دوز دوم و حتی سوم نیز اقدام کردند، اما هنوز در مناطقی مانند اروپای شرقی و روسیه مشکلات مربوط به واکسیناسیون دریانوردان گزارش شده و دسترسی به واکسن به عنوان یک چالش تلقی میشود. به هرحال با ادامه همه گیری اُمیکرون جامعۀ جهانی درگیر نوع جدیدی از ویروس خواهد شد که ممکن است محدودیتهای اعمال شده نتواند پاسخگو باشد.