۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸

لجستیک جهانی و تهدیدی به‌نام کرونای جدید

لجستیک و زنجیره تامین کالا در جهان پس از گذراندن دوره رکود در سال ۲۰۲۰ که کارشناسان از آن به عنوان خواب نیمه عمیق یاد می‌کنند وارد مرحله‌ای شد که همه جهانیان در سال ۲۰۲۱ بخت و اقبال را از آنِ صنعت لجستیک و زنجیرۀ تأمین عنوان کردند، اما ورود مجدد ویروس اُمیکرون دوباره تمامی فعل و انفعالات مثبت تدارکات لجستیک و زنجیرۀ تأمین را ممکن است برهم بزند.
کد خبر: ۹۱۸۰۱

لجستیک و زنجیرۀ تأمین جهانی و تهدیدی به‌نام کرونای جدید


به گزارش گروه بین الملل مانا؛ "Patrik Berglund" تحلیل‌گر و مدیر‌عامل مؤسسه Xeneta در مقاله‌ای که در سایت‌های دریایی منتشر شده، چالش‌های ناشی از ورود ویروس جدید به صنعت لجستیک و زنجیره تامین را در آستانه  سال ۲۰۲۲ مورد بررسی قرار داده  و پیش‌بینی کرده خسارت سویۀ جدید نمی‌تواند  چندان کارساز باشد.

بر اساس این گزارش نویسنده با اشاره به اینکه در سال ۲۰۲۱ زنجیرۀ تامین جهانی وارد مرحلۀ رونق همراه با افزایش قیمت‌ها شد و به سرعت توانست خسارت زیان‌بار سال ۲۰۲۰ را جبران کند، اما متأسفانه با ورود سویۀ جدید کووید ۱۹ با عنوان اُمیکرون به نظر می‌رسد لجستیک و زنجیرۀ تأمین جهانی با چالش‌هایی در بدو ورود به سال ۲۰۲۲ همراه خواهد بود، اما این چالش قادر نیست که مانند کرونا این صنعت جهانی را زمین‌گیر کند.

وی در ادامه نوشت بررسی و‌ضعیت موجود لجستیک و زنجیرۀ تامین جهانی نشان می‌دهد که اختلالات مرتبط با نوع جدید کووید هر آن ممکن است به مسیر زنجیرۀ تأمین جهانی ضربه وارد کند، اما هوشیاری بخش حمل‌ونقل کشور‌های ساحلی به راحتی قادر است تأثیر‌های منفی آن را خنثی کند.

به نوشتۀ وی در سال ۲۰۲۱ شاخص‌های حمل‌و‌نقلی دریایی با لحاظ کردن تمام بخش‌ها با افزایش متوسط نرخ ۹۰۰ درصدی به‌ویژه در بخش کانتینر مواجه شد. بررسی‌های مؤسسه Xeneta نشان می‌دهد زنجیرۀ تأمین جهانی در سال ۲۰۲۱ به طور میانگبن ماهانه حدود ۱۶ درصد با افزایش نرخ مواجه شد در این میان بزرگترین جهش قیمت در ماه جولای ۲۰۲۱ اتفاق افتاد که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۰ نرخ‌ها ۱۲۱ درصد بالا رفت. در یک نگاه کلی سال ۲۰۲۱ برای لجستیک و زنجیرۀ تأمین خوش یمن بود هرچند  مشکلات بیش از حدی به نام ازدحام بنادر را برای آمریکا و چند کشور دیگر به ارمغان آورد.

همانگونه که جهان نظاره گر بود در آستانه کریسمس چالش ازدحام بنادر اقتصاد کشوری مانند آمریکا را تحت‌الشعاع قرار داد و در این سال کمبود جعبه‌های کانتینر و کمبود کشتی‌های کانتینری جامعۀ دریایی را به شدت آزرده خاطر ساخت.

در این ارتباط ذکر مثالی کافی است که شرکت کوکاکولا ۶۰ هزار تُن از محصولات خود را به جای کانتینر با کشتی‌های فله بر ارسال کرد. در واقع بخش کانتینر بیشترین سود را نصیب خود ساخت.

با این توصیف اینک صنعت لجستیک و زنجیرۀ تأمین کالا با انجام دادن آزمون و خطای بیشماری در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ در شرایطی قرار دارد که باید بیش از پیش مدیریت هوشمندانه خود را به اثبات رساند تا چالش‌ها و معضلات ناشی از کووید ۱۹ در سال ۲۰۲۲  نه تنها تکرار نشود بلکه روند رو به رشد و توسعه در سال ۲۰۲۲ همچنان ادامه یابد.

البته این نیمی از داستان لجستیک و زنجیرۀ تأمین کالای جهانی است و نیمی دیگر حقیقت بسیار پیچیده‌تری است که معلوم نیست جهان چه زمانی می‌تواند به این ویروس میکروسکوپی که تمام جهان را به لرزه درآور‌ده، قائق آید  و در این میان شیوع بیش از حد اُمیکرون مانند توفانی است که ممکن است هر آن صنعت دریایی را با مشکل جدیدی مواجه سازد. بدین ترتیب جهان دریایی باید خود را برای مقابله با چالش‌های احتمالی آماده کند.

در ادامه این مقاله آمده است به نظر می‌رسد سیاست گذاران جامعۀ دریایی که روز‌های سخت سال ۲۰۲۰ و سال پُر رونق سال ۲۰۲۱ را علی‌رغم تداوم ویروس کرونا تجربه کر‌ده‌اند به خوبی خواهند توانست از عهدۀ مشکلات در سال ۲۰۲۲ نیز بر آیند، زیرا به اندازۀ کافی دراین مدت آبدیده شده‌اند.

سناریو‌های موجود بر این فرض استوار است که نرخ‌ها همچنان در سال جدید به رشد خود ادامه خواهند داد و با اقدامات پیشگیرانه لجستیک و زنجیرۀ تأمین از گزند کرونا در امان خواهد بود. بدون شک سازمان بین‌المللی دریانوردی  بر نظارت و استاندارد‌های خود را خواهد افزود. سازمان بهداشت جهانی هشدار‌های لازم را به جهانیان خواهد داد و واکسن به اندازۀ کافی در اختیار همه کشور‌ها قرار خواهد گرفت تا میزان آسیب پذیری صنعت حمل و نقل و لجستیک از محل  ویروس اُمیکرون به پایین‌ترین سطح برسد.

نویسنده در پایان می‌نویسد در سال ۲۰۲۲ بنادری که زیر‌ساخت‌ها و تجهیزات کافی ندارند استراتژی‌های توسعه پایدار را با اجرای  پروژه‌هایی تقویت خواهند کرد. تولید انرژی‌های نو و کشتی‌های هوشمند و هوشمند سازی بنادر متوقف نخواهد شد.

به هرحال اقدامات پیشگیرانه برای اصلاح مشکلات زنجیرۀ تأمین جهانی با کمک جامعۀ جهانی و سازمان‌های مردم نهاد همچنان دنبال شد‌ه و برنامه ریزی‌های کوتاه مدت و بلند مدت همراه با افزایش مقررات و نظارت شدید را در سال جدید  شاهد خواهیم بود. بالاخره برنده میدان، لجستیک و زنجیرۀ تأمین کالاست.

ارسال نظرات
آخرین اخبار