۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹

تداوم پسروی آب دریای خزر تا سال ۲۰۵۰ میلادی

معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه به دلیل تغییر اقلیم، دریای خزر با پسروی آب مواجه است و با افزایش دما و تبخیر آب این روند کاهشی تا ۲۰۵۰ ادامه خواهد داشت، گفت: اگر روند رسوب گذاری‎ها به همین منوال ادامه یابد تا سال ۱۴۱۵ بخش هایی از تالاب انزلی خشک خواهد شد.
کد خبر: ۹۱۷۵۵

تداوم پسروی آب دریای خزر تا سال ۲۰۵۰ میلادی

 به گزارش مانا، پنجاه و هفتمین جلسه کمیته مدیریت تالاب انزلی و سومین جلسۀ این کمیته در سال جاری با حضور معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، استاندار، برخی نمایندگان شهر‌های حاشیه تالاب در مجلس شورای اسلامی، فرمانداران شهرستان‌های رشت، انزلی، صومعه سرا و سایر اعضاء کارگروه در استانداری گیلان برگزار شد.

در این جلسه دکتر ساسان کفایی مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: تالاب انزلی یک تالاب دریایی و ساحلی است و وسعت و عمق آب تالاب وابسته به نوسانات سطح تراز آب دریای خزر است.

وی با اشاره به اینکه دو هزار و ۲۰۲ میلیارد تومان بودجه در طرح جامع هفت ساله احیای تالاب برای شرکت آبفای استان جهت ساماندهی فاضلاب شهر‌های واقع در حوزه آبخیز تالاب در نظر گرفته شده است، بیان کرد: موضوع تالاب انزلی فرا دستگاهی است و سازمان‌های مختلفی درگیر آن هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست ادامه داد: عدم لایروبی علمی و صحیح، عدم آبخیزداری و ورود بی رویه فاضلاب‌های صنعتی، خانگی و کشاورزی به تالاب و برداشت آب تالاب در زمان کشاورزی روند تخریب تالاب را تسریع کرده است.

دکتر کفایی با اشاره به کمبود شدید اعتبارات برای احیای تالاب انزلی تصریح کرد: دو هزار و ۵۵۸ میلیارد تومانی که برای احیای تالاب در نظر گرفته شده برای زمانی است که دلار حدود ۱۱ هزار تومان بوده لذا اولین اقدام در این حوزه به روز رسانی این مبلغ می‌باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه هیچ دستگاهی  در گیلان حتی یک ریال اعتبار برای پاکسازی سنبل آبی در سال جاری جذب نکرده است، افزود: محیط زیست استان تنها دستگاهی است که در سال جاری با تخصیص بودجه و طی قرارداد با بسیج سازندگی سپاه و با کمک جوامع محلی و اتحادیۀ قایقرانان تالاب، بخش‌هایی از تالاب را از سنبل آبی پاک‌سازی کرده است.

وی با اشاره به تخصیص ۱۲ میلیارد تومان برای نخستین بار با مصوبه هیئت دولت برای مبارزه با گیاه مهاجم سنبل آبی و جلوگیری از آلودگی عرصه‌های تالابی گیلان اظهار کرد: متأسفانه مبلغ مذکور  به دلیل عدم نقدینگی جذب نشده، که البته موضوع خارج از اختیارات دستگاه‌های استانی است.

دکتر احمدرضا لاهیجان زاده معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان نیز در این جلسه گفت: تالاب انزلی مشکل اساسی رسوب گذاری دارد و این روند افزایشی عمق تالاب را به شدت کاهش داده است.

دکتر لاهیجان زاده با بیان اینکه هر اتفاقی که در دریای خزر می‌افتد بر اکوسیستم تالاب انزلی بی تاثیر نیست، اظهار کرد: به دلیل تغییر اقلیم، دریای خزر با پسروی آب مواجه است و با افزایش دما و تبخیر آب این روند کاهشی تا ۲۰۵۰ ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: با کاهش مساحت دریاچه خزر فاجعه‌ای در تنوع زیستی این دریا اتفاق خواهد افتاد و در حال حاضر در حوزه بندر انزلی به سمت کشور آذربایجان پسروی آب خزر کاملاً مشهود است.                        

لاهیجان زاده با بیان اینکه تالاب‌های ساحلی شمال ایران در خطر‌های مختلف زیست محیطی هستند، خاطرنشان کرد: تالاب انزلی مشکل اساسی رسوب گذاری دارد و این روند افزایشی عمق تالاب را به شدت کاهش داده است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: اگر روند رسوب گذاری‌ها به همین منوال ادامه یابد تا سال ۱۴۱۵ بخش‌هایی از تالاب انزلی خشک خواهد شد.                                                                                                                                                                               

استاندار گیلان با تأکید بر ضرورت تعیین حد بستر تالاب انزلی بر اساس کنوانسیون رامسر، احیای این تالاب بین‌المللی را نیازمند حمایت، رویکرد و اراده ملی دانست و گفت: اجازه دست اندازی در این منطقه را به هیچ احدی نمی‌دهیم و مقابل اقدامات سوء استفاده دیگران می‌ایستیم.

دکتر اسدالله عباسی، علت گسترش حریم تالاب را به دلیل افزایش رسوبات در آن عنوان و اظهار کرد: عدم آبخیزداری در تالاب عامل ایجاد وضعیت فعلی است.

وی با بیان اینکه راه نجات تالاب نیازمند کار کارشناسی علمی و دقیق است، افزود: تصمیمات امروز باید با در نظر داشتن حیات و زندگی آینده مردم پیرامونی تالاب باشد.

استاندار گیلان با بیان اینکه باید  کار‌گروهی با رویکرد جهادی برای احیاء تالاب انزلی ایجاد شود، گفت: با ادامه روند فعلی به جایی نمی‌رسیم، زیرا در این سال‌ها، سازمان‌ها و اداره‌های مختلف قدمی برای احیاء تالاب برنداشتند و وارث تصمیمات نابخردانه افرادی بودند که امروز کار را برای ما سخت کرده است.

دکتر عباسی با اشاره به اینکه عملکرد مسئولان برای احیاء تالاب عرصه را برای مردم، سخت و زندگی را برای آبزیان و پرندگان آن محدوده سمّی کرده، افزود: ایجاد شرکت مادر تخصصی و پیگیری این موضوع به صورت ملی، یکی از پیشنهادات در این زمینه است، زیرا نیازمند اراده و حمایت‌های ملی هستیم.

استاندار گیلان با تاکید بر اینکه تعیین حد بستر تالاب انزلی باید بر‌اساس کنوانسیون رامسر باشد، تصریح کرد: وظیفۀ ما خدمت به روستاییان اطراف تالاب انزلی است و اجازه دست اندازی به هیچ احدی را در این منطقه نمی‌دهیم و مقابل اقدامات سوء استفاده گران می‌ایستیم.

وی با اشاره به اینکه پیشگیری از افزایش رسوب گذاری در تالاب انزلی ضرورت دارد، بیان داشت: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نیز باید رودخانه‌های آبریز به تالاب را مدیریت کند.

دکتر کاظم دلخوش نماینده صومعه سرا و دکتر احمد دنیامالی نماینده بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی، دبیران زیرکمیته‌های هفت گانه مدیریت تالاب انزلی، دبیر سازمان‌های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی  و رئیس اتحادیه قایقرانان انزلی نیز در این جلسه دیدگاه‌های خود در ارتباط با اهمیت تالاب را بیان داشتند.

 در انتهای این جلسه  نیز از نسخه انگلیسی کتاب سیپا (ارتباطات، آموزش، مشارکت و آگاهی افزایی) تالاب بین المللی انزلی با حضور استاندار و معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان و مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان رونمایی شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار