۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۷

چالش‌های جدی محیط زیست گیلان با کاهش تراز آب دریای خزر

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گیلان یکی از مهمترین چالش‌ها و مشکلات محیط زیست استان گیلان را کاهش کیفیت و کیمت تالاب‌های دریایی- ساحلی متاثر از کاهش سطح تراز آب دریای خزر عنوان کرد و گفت: تالاب‌های دریایی- ساحلی حاشیه جنوبی دریای خزر از جمله انزلی، تحت تاثیر نوسانات سطح تراز آب دریای خزر قرار دارند.
کد خبر: ۹۱۱۵۶

چالش‌های جدی محیط زیست گیلان با کاهش تراز آب دریای خزر
ساسان کفایی در گفتگو با خبرنگار مانا یکی از مهمترین چالش‌ها و مشکلات محیط زیست استان گیلان را کاهش کیفیت و کیمت تالاب‌های دریایی- ساحلی متاثر از کاهش سطح تراز آب دریای خزر عنوان کرد و گفت: تالاب‌های دریایی- ساحلی حاشیه جنوبی دریای خزر از جمله انزلی، تحت تاثیر نوسانات سطح تراز آب دریای خزر قرار دارند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گیلان ادامه داد: کاهش سطح تراز آب دریا می‌تواند علاوه بر محدود و کم کردن خدمات اکوسیستمی تالاب‌های حاشیه خزر، برای تنوع زیستی و معیشت جوامعه محی مشکلاتی از جمله تصرف زمین‌های اراضی تالاب، ایجاد گرد و غبار، فشار بر جمعیت پرندگان آبزی و ... را فراهم کند.

وی پساب‌های خانگی، صنعتی و کشاورزی را از دیگر چالش‌های مهم محیط زیستی استان گیلان اعلام کرد و گفت: هم اکنون شاهد ورود پساب‌های خانگی، صنعتی و کشاورزی به تالاب‌ها و سفر‌های آب‌های زیرزمینی در گیلان هستیم.

کفایی در ادامه با اشاره به اینکه روزانه بیش از دو هزار تن پسماند خانگی و شهری در استان تولید می‌شود، بیان داشت: این مقدار در فصول پیک گردشگری استان به دو هزار و ۵۰۰ و گاهی به سه هزار تن در روز نیز می‌رسد.

این مقام مسئول در استان گیلان با بیان اینکه ۲۶ مرکز دفن در استان روزانه هزار و ۶۰۰ پسماند را دریافت می‌کنند، اما با توجه به بالا بودن سطح  آب‌های زیرزمینی، تعدد رودخانه‌ها، پراکندگی سکونت گاه‌های انسانی و پوشش جنگلی، با توجه به استاندارد‌های سازمان در استان، امکان مکان یابی مراکز دفن و نیز دفن اصولی پسماند تقریباً غیر‌ممکن است.

وی برداشت شن و ماسه غیرمجاز از بستر رودخانه‌ها، شکار و صید غیرمجاز پرندگان و صید ماهیان ارزشمند در دریای خزر و رودخانه‌های اصلی استان در فصل تخم ریزی و نیز ورود گونه‌های مهاجم از جمله سنبل آبی به بوم سازگان‌های آبی استان را از دیگر چالش‌های مهم زیستی محیطی استان گیلان عنوان کرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گیلان، تصویب و ابلاغ طح جامع احیای تالاب انزلی با اعتبار ۲۵ میلیارد و ۵۸۰ میلیارد ریال در جهت حفاظت و بهره برداری پایدار از تالاب انزلی در کمیته استانی مدیریت تالاب انزلی و نیز ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور را یکی از اصلی‌ترین اقدامات در راستای احیای محیط زیست گیلان اعلام کرد.

وی همچنین به اخذ مصوبه هیات دولت در خصوص اعتبار ۱۲۰ میلیارد ریالی به منظور مقابله با گونه مهاجم سنبل آبی در تالاب‌های استان گیلان اشاره کرد و بیان داشت: برای نخستین بار در کشور شاهد ساخت دستگاه دروگر سنبل آبی با استفاده از توانمندی صنایع دفاعی و بومی کشور بودیم.

این مقام مسئول در محیط زیست استان گیلان به جمع آوری و پاک سازی گیاه مهاجم سنبل آبی از رودخانه لنگرود، تالاب بین المللی انزلی و رودخانه‌های جاری در آن نیز اشاره کرد.

کفایی همچنین در ادامه از نصب دوربین‌های حفاظتی دوربرد درتالاب بین المللی پارک ملی خشکی – دریایی بوجاق با هدف کنترل و پایش شبانه روزی خبر داد.

وی خاطرنشان ساخت: تجهیز و تعمیر پاسگاه‌های محیط بانی تالابی با وجود تمام محدودیت‌های مالی، شامل بازسازی کامل و تجهیز پاسگاه سر محیط بانی سفیدرود در تالاب بین المللی پارک ملی بوجاق، نصب پنل خورشیدی به منظور تامین برق پاسگاه و محوطه آن، حصارکشی محدوده پاسگاه و تعمیر و تجهیز سرمحیط بانی‌های قلم گوده سیاه درویشان واقع در مجموعه تالاب بین المللی انزلی از جمله اقدامات صورت گرفته محسوب می‌شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار