به گزارش مانا، بندر شانگهای چین یکی از بزرگترین بندرهای جهان در ماه گذشته با ظرفیت کانتینری بیش از ۴.۳۱ میلیون واحد معادل بیست فوت (TEU) به فعالیت خود ادامه داد و به رکورد بالایی در ماه گذشته رسید و رکورد یک روزه پذیرش را شکست و همچنان شلوغترین بندر کانتینری جهان باقی ماند.
واحد معادل بیست پا (twenty-foot equivalent unit) (خلاصه شده و مرسوم TEU یا teu) یک واحد غیرمستقیم از ظرفیت بار است که اغلب برای توصیف ظرفیت کشتی کانتینری و پایانههای کانتینر استفاده میشود. اساس آن بر حجم ۲۰ فوت (۶ ٫ ۱ متر) کانتینر، (جعبه فلزی به اندازه استاندارد که میتوان به راحتی بین حالتهای مختلف حمل و نقل مانند کشتی، قطار و کامیون انتقال یابد) بوده و در اصل یک واحد برای کانتینرها میباشد.
این ایستگاه در خلیج هانگژو واقع شده است و دارای بزرگترین پایانه کانتینری هوشمند در جهان است که در دسامبر سال ۲۰۱۷ آغاز به کار کرده است. مساحت آن ۲.۲۳ میلیون متر مربع و خط ساحلی ۲۳۵۰ متری است که میتواند چهار میلیون TEU را در سال جابهجا کند.
اما نکته جالب این بندر آن است که به لطف تکنولوژی و سیستم مدیریت و کنترل کامل اتوماتیک که توسط SIPG (گروه بینالمللی بندر شانگهای SIPG مسئولیت بهرهبرداری و مدیریت پایانههای عمومی بندر شانگهای را به عهده دارد) توسعه یافته است، تقریباً هیچ کارگری در آنجا دیده نمیشود که این عملیات هوشمند، کامل است و شامل بارگیری، حمل افقی و تخلیه کانتینر است.
این سیستم با پلتفرمهای اصلی داده و اطلاعات بندر شانگهای در ارتباط است و از طریق یک ماژول زمانبندی و سیستم کنترل فرایند مشارکتی کار میکند؛ اپراتورهای ترمینال که قبلاً در محل کار میکردند هماکنون در داخل اتاقهای کنترل مستقر هستند و تمام کارهای خود را در مقابل صفحه کامپیوتر انجام میدهند.
براساس گزارش مراکز معتبر، شانگهای در ماه جولای در بین سه مرکز کشتیرانی برتر جهان در سال ۲۰۲۱ در کنار سنگاپور و لندن قرار گرفته است و براساس یک برنامه پنج ساله متعهد شده است که تا سال ۲۰۲۵ یک مرکز حمل و نقل بینالمللی در سطح جهانی و به صورت کاملاً کاربردی، باز، یکپارچه، سبز، هوشمند و با قابلیت ارائه پشتیبانیهای قوی و ارائه ترمینال خودکار ارائه کند.
"هوانگ شیوسونگ" مدیر مرکز فنّاوری SIPG گفت: به مشتریان قول میدهیم که بتوانیم بارگیری و تخلیه ۵۰۰۰ TEU را در مدت ۱۶ تا ۲۴ ساعت به پایان برسانیم؛ فرایند حمل و نقل مستلزم در نظرگرفتن همه جزئیات است اینکه کشتی در چه منطقهای پهلو بگیرد یا اینکه محمولهها و بارها در کجا تخلیه شوند؟ این سیستم هوشمند اکنون جایگزین کار دستی در عملیات تکراری شده است.
هوانگ میگوید: در گذشته ذخیرهسازی کانتینر برای یک کشتی سه تا چهار ساعت زمان نیاز داشت که اکنون این حالت به ۱۵ دقیقه کاهش یافته است چراکه این سیستم خودکار میتواند تمام اطلاعات را از لحظه ورود کشتی به اسکله دریافت کرده و به طور خودکار، کارآمدترین راهحل را انتخاب کند.
اپراتورهایی که قبلاً بر روی جرثقیلهای ۵۰ متری کار میکردند امروز به لطف فناوری کنترل از راه دور، به اتاق کنترل منتقل شدهاند، جایی که از راه دور یک دکمه را فشار میدهند تا عملیات را براساس اطلاعات دقیق مهندسی کنند. بدون فنّاوری کنترل از راه دور، این ترمینال حداقل به ۷۰۰ کارگر نیاز دارد، اما امروز تنها ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم و از راه دور فعالیت میکنند.
ترمینال خودکار کانتینرها نخستین مورد در آسیا است که از خودروهای هدایتشونده بومی (AGV) و سیستم تعویض الکتریکی اتوماتیک استفاده میکند. این AGVها که توسط میخهای مغناطیسی تعبیهشده در زمین هدایت میشوند، جایگزین کامیونهای کانتینر میشوند.
براساس SIPG، درجه بالایی از اتوماسیون به عملکرد سالانه این بندر کمک کرده است. در سال ۲۰۱۸، پایانه خودکار کانتینر ۲.۰۱ میلیون TEU را اداره کرد. در سال ۲۰۱۹، این تعداد به ۳.۲۷ میلیون نفر افزایش یافت و در سال ۲۰۲۰، از ۴.۲ میلیون نفر فراتر رفت و حداکثر توان روز و شب به بیش از ۲۰.۸۲۳ TEU رسید.
سیستم خودکار نیز در حال ارتقا است تا متناسب با توسعه بندر باشد؛ تیم فنی قصد دارد در آینده یک سیستم کنترل هوشمند با دامنه کامل، ادغام محاسبات ابری، دادههای بزرگ، هوش مصنوعی و سایر مسائل فنی، برای دستیابی به نظارت دقیقتر و ایمنتر، تعمیر و نگهداری تجهیزات هوشمندتر و کارآمدتر و سازگار با محیط زیست ایجاد کند؛ انتظار میرود ظرفیت جابجایی سالانه پایانههای فردی را بیش از ۵۰ درصد افزایش دهد، این بدان معناست که ترمینال خودکار کانتینرها تا آن زمان ظرفیت تولید سالانه بیش از شش میلیون TEU را خواهد داشت. / تسنیم