۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳

دریافت مالیات اجباری از مالکان کشتی‌های آلوده کنندۀ محیط زیست

بر اساس یک پیشنهاد جامع که از سوی اتاق بین‌المللی کشتیرانی به سازمان ملل ارائه شده از کشتی‌هایی که محیط زیست را آلوده کرده و مشارکت کمتری در کربن زدایی حمل و نقل دارند، مالیات اجباری دریافت می‌شود.
کد خبر: ۹۰۸۳۲

دریافت مالیات اجباری از مالکان کشتی‌های آلوده کننده محیط زیست

به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ بر اساس این طرح که به تایید سازمان بین‌المللی دریانوردی رسیده و توسط اتاق بین‌المللی کشتیرانی وابسته به این سازمان در تاریخ سوم سپتامبر به سازمان ملل ارائه شده از کشتی‌های با ظرفیت بیش از ۵۰۰۰ تن ناخالص به ازای هر تن co۲ مالیات دریافت خواهد شد.

این گزارش حاکی است منابع دریافتی از محل مالیات اجباری به حساب صندوق آب و هوای IMO اختصاص می‌یابد. در صورت تصویب این مالیات از سوی  سازمان ملل مأموران کنترل و نظارت با استقرار در بنادر نسبت به تعیین میزان کربن منتشر شده از کشتی‌ها اقدام کرده و مالیات آن را تعیین می‌کنند.

"گای پلاتن" دبیرکل اتاق بین‌المللی کشتیرانی ICS در زمینه تدوین این طرح گفت: صنعت حمل‌و‌نقل مسئول دو درصد از انتشار جهانی کربن و IMO درصدد اقدامات فوری برای کربن زدایی توسط صنعت حمل و نقل است، اما سازمان IMO نسبت به کاهش کامل میزان کربن تا سال ۲۰۳۰ توسط کشتی‌ها مأیوس است، به همین جهت این طرح توسط کمیسیون حمل‌و‌نقل اتحادیه اروپا تدوین و به سازمان IMO ارائه شد.

وی یاد‌آور شد: با تصویب این طرح یک سیستم مبتنی بر مالیات به منظور تلاش برای کاهش گاز‌های گلخانه‌ای صورت خواهد گرفت، سرمایه گذاری در کشتی‌های بدون کربن، توسعه فنّاوری‌های صرفه جویی در انتشار گاز‌های گلخانه‌ای و گرایش به سمت سوخت‌های سبز بیشتر شود.

به گفتۀ وی توسعه مکانیزم دریافت اجباری مالیات در حال حاضر یک ضرورت حیاتی برای تمام کشور‌ها است و اگر دولت‌ها قصد دارند کار‌هایی را برای حذف کربن انجام دهند باید ضمن همکاری و مشارکت در این طرح فعالیت‌های خود را به منظور کاهش کربن  گسترش دهند.

وی در پایان گفت: پیش از این نیز  یک بودجه پنج میلیارد دلاری جداگانه از سوی کشور‌های عضو سازمان ملل به منظور تسریع در توسعه فنّاوری‌های بدون کربن پیشنهاد شده که قرار است در ماه نوامبر سال جاری به تصویب سازمان ملل برسد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار