به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از آژانس خبری تاس خبرگزاری رسمی روسیه؛ "Yury Trutnev" معاون نخست وزیر این کشور ضمن مخالفت با افزایش هزینۀ حمل کالا از مسیر دریای شمال گفت: هزینۀ ترانزیت باید از این مسیر ارزانتر از کانال سوئز باشد تا شاهد ترافیک کشتیهای بیشتری باشیم.
وی یادآور شد: از وزارت حمل و نقل روسیه درخواست کردیم یک تحلیل اقتصادی درست و منطقی برای برآورده شدن آرزوی روسیه در مسیر شمال ارائه دهد.
براساس این گزارش روسیه تصمیم دارد مسیر دریای شمال را به یک جایگزین مناسب به جای کانال سوئز که در حال حاضر ۱۲ درصد ترافیک دریایی جهان از آن کانال ترانزیت میشود، تبدیل کند.
به گفتۀ وی میزان ترافیک از طریق مسیر دریای شمال افزایش خواهد یافت، زیرا مالکان کشتی با یک بار عبور از این مسیر به واقعیتهای موجود و رقابتی بودن هزینۀ ترانزیت پی خواهند برد.
در همین حال "استفان درویل" یکی از تحلیلگران دریایی با اشاره به اینکه انسداد کانال سوئز روسیه را به فکر جایگزینی مسیر انداخت، در زمینۀ امتیازات مسیر دریای شمال به جای کانال سوئز گفت: مقامات روسیه تصمیم گرفتهاند مسیر دریای شمال را به یکی از اولویتهای استراتژیک خود تبدیل کنند و میزان حمل و نقل کالا از این مسیر را تا سه سال آینده به ۸۰ میلیون تُن در سال برسانند که بدون شک درآمد خوبی در صورت رونق این مسیر عاید آنان خواهد شد.
وی افزود: این مسیر کوتاهترین مسیری است که اروپا را به آسیا وصل میکند برای مثال یک کشتی کانتینری اگر از بنادر روسیه به سمت ژاپن حرکت کند نسبت به کانال سوئز ۵۰ درصد کاهش مسیر دارد که همین کوتاهی مسیر باعث تقویت ایدۀ جایگزینی شده است.