به گزارش مانا، بهروز آقایی با بیان اینکه بعد از توسعه بندر چابهار دیدگاه این بود که بندر را پرترافیک کنیم، اظهار داشت: بندر چابهار با همه شاخصهای بندری، دریایی و اقتصادی میتواند پاسخگوی تمام نیازهای کشور باشد، این بندر از منظر پدافند غیرعامل و بُعد امنیتی از اهمیت بسیار بالایی برای کشورمان برخوردار است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به توافقنامه سهجانبه ایران، هند و افغاسنان، یادآور شد: بر این اساس ۹ فروند کشتی حامل کالای اساسی هند به افغانستان در بندر چابهار پهلوگیری کردند، این محمولهها را در هند تحویل گرفتیم و در مرز افغانستان تحویل دادیم.
وی بیان کرد: زمان جابهجایی کالای اساسی از هند به افغانستان در ابتدا حدود دو ماه بود که این زمان را به یک هفته تا ۱۰ روز کاهش دادیم؛ این اقدام باعث ایجاد ۱۰ هزار تردد در استان سیستان و بلوچستان شد، ضمن این که هر کانتینر ترانزیتی آوردهای مناسب برای ما دارد.
آقایی با اشاره به اینکه با اجرای پروژه بندر چابهار به عنوان قسمتی از جغرافیای جمهوری اسلامی هزینه تحریمهای آمریکا را افزایش دادیم گفت: علی رغم اینکه هند باید از تحریمهای آمریکا علیه ایران تبعیت میکرد، ولی به دلیل صرفههای اقتصادی که بندر چابهار برای این کشور دارد، آمریکا مجبور شد، هند را در این پروژه مستثنی کند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: در زمان حاضر با توجه به اقدامات انجام شده هزینۀ حمل کانتینر ۲۰ فوت از بندر شهید بهشتی و بنادر موندرا و ناواشیوا به ۲۲۰ دلار و هزینه حمل کانتینر ۴۰ فوت به ۳۵۰ دلار از بندر شهید بهشتی و بنادر موندرا و ناواشیوا کاهش یافته است.