به گزارش مانا، این شاخص تقریباً منطبق با بازدهی شاخص کل بورس از مرداد ماه ۹۷ تا امروز بیش از ۱۴۰۰درصد رشد کرده است. در مدت مشابه شاخص کل نیز از ۱۰۰ هزار واحد به یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد رسیده است، اما نکته این مقایسه آماری، انطباق نداشتن بازدهی بازار نسبت به سهام «حکشتی» است و همین مسأله این روزها حکشتی را به یکی از سهامهای جذاب بازار تبدیل کرده است؛ سهمی که میتوان به آن لقب جامانده بازار را داد.
گمانهزنیها پیرامون تجدید ارزیابی داراییهای «حکشتی» با مصاحبه مدیرعامل «شستا» به واقعیت نزدیکتر شد. داراییهای کشتیرانی برای تحلیلگران بنیادی و ارزشسنج جذابیت خاصی دارد؛ زیرا ارزش تجهیزات ناوبری، کشتیهای قارهپیما، ارزش مجوزهای کشتیرانی بینالمللی در صورتی که به قیمتهای روز دلار، تجدید ارزیابی شود میتواند پتانسیل افزایش سرمایه چندهزار درصدی را ایجاد کند.
در نمودار بالا ادامه حرکت شاخص گروه «حمل و نقل» بر مبنای نظریه موجی الیوت مورد بررسی قرار گرفته است. به نظر شاخص گروه در ابتدای موج ۳ فرعی از (۳) میانی یا ابرموج سوم است و میتواند درون قویترین بخش روند (قلب روند) برای ماهها پیشروی کند. دامنه موج کشیده فعلی میتواند تا ۱۰ هزار واحد باشد یا به عبارت دیگر رشد ۱۰۰ درصد از محدودههای فعلی. با وزن بیشتر «حکشتی» در ارزش بازار گروه حمل و نقل، اینطور استنباط میشود که سهام کشتیرانی نیز میتواند تا محدوده ۶۰۰۰ تومان در گام اول و همراه با ریزموج اصلاحی به سمت ۱۵ هزار تومان بالا برود. سایر سهام گروه نیز میتوانند پشت سهام جلودار گروه (حکشتی) رشد کنند؛ اما جنبش قیمت در سهام دنبالهروی گروه میتواند کمتر از سهام لیدر گروه باشد.
روند تاریخی نماد «حکشتی» براساس تئوری موجی الیوت نیز روند قابل توجهی را بیان میکند. نمودار سهم حکایت از ورود به دامنه ابرموج ۳ دارد. ابرموج ۱ بین سالهای ۹۲ تا ۹۴، ابرموج ۲ از سالهای ۹۴ تا اواخر ۹۸ بوده و اکنون انتظار میرود ابرموج سوم بیش از سه سال به درازا بینجامد و این نماد تا سال ۱۴۰۱ در وضعیت صعودی پایداری قرار داشته باشد و به ارقام بیش از ۱۴ هزار تومان برسد. همچنین از منظر تکنیکال کلاسیک، روند سهم توانسته از سقف کانال صعودی اول گذر کند و اکنون میتواند به سمت سقف کانال کوادارانت دوم بالا برود.