به گزارش گروه بینالملل مانا، مؤسسه تحقیقاتی Drewry در جدیدترین تحلیل ماهانه خود ابتدا گریزی به بازار تانکر زد و نوشت: به دلیل بلاتکلیفی پیرامون تقاضا و عرضه، بازار تانکر در سه ماهۀ دوم ۲۰۲۰ وضعیت ناپایداری را تجربه خواهد کرد. شیوع ویروس کرونا سبب اُفت تقاضای نفت و در نتیجه روند نزولی فعالیت پالایشگاهها شده است که در نهایت کسادی تجارت نفت خام و کاهش تقاضا برای جذب تانکرهای حمل این کالا را به همراه داشته است.
براساس برآوردها، در سه ماهۀ نخست ۲۰۲۰، تقاضای نفت دو میلیون و پانصد هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرد، انتظار میرود تقاضای سالانه نفت در ۲۰۲۰، نخستین کاهش خود را در بیش از یک دهۀ گذشته، به ثبت برساند. درحالیکه قیمتهای نفت به دلیل تقاضای ضعیف و ظرفیت مازاد، به پایینترین سطح تاریخی خود رسیده است، فعالیت ذخیره سازی ساحلی نفت شیب صعودی را طی میکند.
این گزارش در ادامه به بازار فلهبر پرداخت و پیشبینی کرد؛ از آنجاییکه ویروس کرونا بسیاری از کشورها در سراسر جهان را به تعطیلی کشانده است و منجر به تجارت کُند کالا شده است، نرخهای چارتری شناورهای فلهبر در ماه آوریل و ماههای آینده اُفت پیدا خواهند کرد.
در پی قرنطینه و منعِ آمد و شد در آفریقای جنوبی، شرکت استخراج معدن آفریقای جنوبی آنگلوامریکن (Anglo American) برنامۀ تولید سالانه خود در ۲۰۲۰ را کاهش داده است. این شرکت پیشبینی میکند ۱.۵ تا ۳.۵ میلیون تُن سنگ آهن کمتری را در سال جاری نسبت به سال گذشته تولید کند. تولیدِ کمترِ سنگآهن به معنای کاهش تقاضا برای جذب فلهبرهای حمل این کالا خواهد بود.
البته داستان به همین اُفت تولید سنگآهن در آفریقای جنوبی ختم نمیشود، حتی تولیدکنندگان ذغالسنگ کلمبیا (Cerrejon و Drummond) تصمیم گرفتهاند تولید ذغالسنگ خود را در میان شیوع ویروس کرونا، کاهش دهد. در شرایط قرنطینه، برخی شرکتهای معدنی مجبور خواهند بود با تعداد نیرویِ کار کمتری فعالیت کرده و با زنجیرۀ مختل عرضه و لجستیک دست و پنجه نرم کنند. این روند منجر به کاهش صادرات سنگ معدن و مواد معدنی میشود. کاهش صادرات به معنی بیکار ماندن فلهبرهای حمل کنندۀ این کالاهاست.
ناگفته نماند تاکنون، برزیل هیچ منع آمد و شدی را در سطح ملی را وضع نکرده است، اما از آنطرف اختلالات آب و هوا عرضۀ سنگآهن را طی دو ماه گذشته، تحت تأثیر قرار داده است.
مؤسسه Drewry نسبت به تقاضای کالا خوشبین نیست. قرنطینه در چندین کشور اروپایی تولید فولاد منطقه را کاهش خواهد داد، از این رو، بازار تجارتهای ذغالسنگ و سنگمعدن در حوزۀ آتلانتیک، فشار بیشتری را متحمل خواهد شد. در روایتی مشابه، کُندی فعالیت در بخشهای اصلیِ مصرفکنندۀ فولاد مانند- اتومبیلسازیها، ساخت و ساز و زیرساختارها- سبب شده است تا کارخانجات فولاد به کاهش تولیدات خود تَن دهند.
این گزارش درپایان نوشت: به روال عادی برگشتن شرایط در چین، تنها اخبارِ خوب برای مالکان فلۀ خشک به شمار میآید. به نظر میرسد که شرایط وخیم در چین به پایان رسیده است و فعالیت اقتصادی این کشور طی دو ماه آینده شیبِ صعودی را به نمایش گذارد. بر این اساس، چشمانداز مثبتی برای تولید فولاد و همچنین واردات سنگآهن و ذغالسنگ، انتظار میرود. افزایش واردات سویای چین، موجب رونق تقاضا برای جذب فلهبرهای پاناماکس و سوپراماکس در مسیر چین- ساحلِ شرقی آفریقایجنوبی خواهد شد.