به گزارش گروه بینالملل مانا فرهنگ ایمنی، دیجیتالی کردن و حمل و نقل سبز و محیط زیست پاک از جمله چالشهایی است که توجه تحلیلگران و کارشناسان دریایی را به خود مشغول کرده است.
"Fred Hanson" کارشناس ارشد دریایی به تجزیه و تحلیل فرآیند چالشها پرداخته و معتقد است که صنعت حمل و نقل دریایی عصر حاضر ماحصل چهار نسل است که از سال ۱۹۶۵ به مرحله فعلی رسیده و در این مدت با چالشهای زیادی دست و پنجه نرم کرده است.
به گفته وی نسل اول صنعت حمل و نقل از سال ۱۹۶۵ آغاز شده و تا سال ۱۹۸۰ ادامه یافت. سپس از سال ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۵ نسل دوم حمل و نقل به مرحله تکوین رسید و نسل سوم از سال ۱۹۹۶ تا سال ۲۰۱۲ تداوم یافت و نسل چهارم یا به تعبیری نسل جدید حمل و نقل دریایی از سال ۲۰۱۳ آغاز شده و تا ۲۰۲۵ ادامه خواهد داشت.
وی یاد آور شد: مسلما حمل و نقل دریایی نسل اول با نوآوریهای دیجتالی آشنا نبود، اما به مرور مهارتهای دیجیتالی خود را بر این صنعت تحمیل کرد که در حال حاضر نمونۀ آشکار و عیان آن را مشاهده میکنیم. این کارشناس دریایی در ادامه به چالشهای حمل و نقل دریایی پرداخته و چند چالش عمده را به شرح زیر برشمرد.
۱- فرهنگ ایمنی: بزرگترین چالشی است که حمل و نقل دریایی با آن روبهرو است، زیرا اکثر مشکلات و معضلات ناشی از فرهنگ ایمنی ضعیف است که خطای انسانی در حوادث دریایی نیز ناشی از پایین بودن فرهنگ ایمنی است. بر اساس گزارشهای سازمانهایی مانند IMO و سایر مراکز تحقیقاتی درصد بالایی از حوادث دریایی ناشی از زنجیرهای از خطاهای انسانی است.
به نظر میرسد صنعت حمل و نقل دریایی برای مقابله با این چالش به آموزش و تقویت فرهنگ ایمنی اهمیت لازم را قائل شود.
متاسفانه دیجیتالی شدن و دستیابی به فنّاوری نوین، شرکتهای حمل و نقلی را از آموزش نیروی انسانی برای ارتقاء فرهنگ ایمنی باز میدارد.
۲- دیجیتالی شدن: موج فزاینده دیجیتالی شدن آینده جدیدی را برای حمل و نقل دریایی ترسیم کرده است. در این ارتباط تمامی دست اندرکاران و مسئولان و صاحبان کشتی و مدیران خطوط کشتیرانی مایلند از مزایای فنّاوری برای رفع چالشهای فعلی و آینده خود استفاده کنند. هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، بلک چین، اتوماسیون و ... همه واقعیتهایی است که صنعت دریایی سنتی را به صنعتی تبدیل میکند. اما متاسفانه شرکتهایی هنوز وجود دارند که علیرغم دستیابی به فنّاوری همچنان به شیوه سنتی کار میکنند که باید تغییرات لازم را به منظور تغییر شیوهها انجام دهند.
۳- حمل و نقل سبز: با آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی استراتژی سازمان IMO برای به حداقل رساندن تغییرات آب و هوایی و کاهش گازهای گلخانهای و همچنین کاهش انتشار آلودگیها آغاز شده است. اما این صنعت برای دستیابی به مرحله جدید حمل و نقل سبز بر شیوه و تفکر جدید نیاز دارد تا به استراتژی IMO در سال ۲۰۳۰ و ۲۰۵۰ پاسخ دهد.
۴- محیط زیست دریایی پاک: محیط زیست پاک دریایی مسئولیت خطیر همه صاحبان مشاغل دریایی و خشکی را میطلبد علیرغم تمامی تلاشها برای دستیابی به محیط زیست پاک هنوز صنعت کشتیرانی بیشترین تأثیر را بر آلودگی این محیط دارد که باید در این زمینه نیز پا به پای تمام آحاد جامعه تلاش کند.
وی در پایان چند مهارت برتر مانند قبول تفکر انتقادی، خلاقیت و مدیریت با استفاده از مردم و هماهنگی با تمامی سازمانها، هوش هیجانی، داوری، تصمیم گیری صحیح و جهت گیری اصولی خدمات، مذاکره و انعطاف پذیری را که مورد تأکید مجمع جهانی اقتصاد نیز هست برای مقابله با این چالشها خاطر نشان ساخت.