۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۸
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان :

نقش مهم کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در توسعه چابهار / خرید تحهیزات جدید برای بندر چابهار / بندر چابهار منطقه ویژه اقتصادی شود

کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بیشترین نقل و انتقالات کالا در بندر چابهار را انجام می‌دهد که از این بابت از ناوگان ملی سپاسگزاریم.
کد خبر: ۸۵۴۳۸
از نقش کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در توسعه چابهار سپاسگزاریم / خرید تحهیزات جدید برای بندر چابهار
 
به گزارش خبرنگار مانا از بندر چابهار، بهروز آقایی طی نشست خبری که صبح امروز با حضور رسانه‌های داخلی  و خارجی برگزار شد با بیان اینکه بندر چابهار ظرفیت‌های بی‌بدیلی در پسکرانه خود دارد خاطرنشان کرد: هم اکنون ظرفیت چهار میلیون تُن صادرات مواد معدنی و ۵.۵ میلیون تُن محصولات صادراتی در سه استان خراسان (شمالی، رضوی، جنوبی) و استان کرمان در پسکرانه بندر چابهار وجود دارد.

وی با اشاره به قرار داشتن ۱۲ کارخانه سیمان و کلینکر در نزدیکی بندر چابهار افزود: بندر چابهار ظرفیت صادرات سه میلیون تُن سیمان و کلینکر را به صورت سالیانه داراست.

وی با اشاره به ظرفیت‌های صادراتی بندر چابهار تصریح کرد: کشور افغانستان با هفت میلیارد دلار مراودات تجاری در سال که ۹۰ درصد آن را واردات تشکیل می‌دهد، فرصت بسیار خوبی برای توسعه حوزه صادراتی بندر چابهار است.
صادرات مواد معدنی افغانسان فرصتی برای رونق چابهار
وی ایجاد کمربند "گرلند" از سوی دولت افغانستان را اتفاقی خوب ارزیابی کرد و گفت: این کمربند یک  مسیر بسیار مناسب برای صادرات مواد معدنی و محصولات کشاورزی کشور افغانسان از طریق بندر چابهار است.

آقایی تأکید کرد تلاش می‌کنیم بخش عمده‌ای از حجم مراودات تجاری  افغانستان را به بندر چابهار سوق دهیم.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به مشارکت هند در توسعه بندر چابهار اظهار کرد: هندی‌ها ۱.۱ دهم میلیارد دلار با افغانستان مبادلات تجاری دارند که بخش عمده‌ای از آن می‌تواند از طریق بندر چابهار انجام شود.

به گفته آقایی هند هم اکنون ۳۰ میلیادر دلار با کشور‌های حوزه CIS مراوده تجاری دارد که بندر چابهار در تلاش است ۱۰ درصد از این مبادلات را به سوی خود جذب کند.

آقایی با اشاره به زیرساخت توانمند بندر چابهار تأکید کرد: این بندر قابلیت پذیرش هر نوع کشتی در هر اندازه‌ای را داراست و هم اکنون برای توسعه بیشتر حوزه روبنایی نیز ۳۷ دستگاه تجهیزات جدید خریداری شده است که به مرور در بندر نصب خواهند شد.

به گفته این مقام مسئول تا کنون برای این بندر ۳۷ دستگاه تجهیزات بندری خریداری شده که شامل چهار فروند یدک‌کش، دو فروند لایروب، ۱۴ دستگاه ترانس تینر، چهار دستگاه گنتری‌کرین، دو فروند شناورSAR و مجموعه DTS دریایی می‌باشد.
تخفیفات بندری هند و چابهار به کانتینرها
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در ادامه روابط بندر چابهار و هندوستان را رو به گسترش ارزیابی کرد و گفت: هم اکنون مقرر شده دو بندر ناواشیوا و کاندلا برای کالا‌های از مبدأ و به مقصد چابهار تخفیف‌های تعرفه‌ای اعمال کنند.

آقایی این اقدام را در جهت کاهش هزینه‌های حمل و نقلی به بندر چابهار مهم ارزیابی و در تشریح آن اضافه کرد: هم اکنون تخفیفات تعرفه بندری کانتینر‌های ۲۰ فوت تا ۵۴ درصد، کانتینر‌های ۴۰ فوت تا ۵۰ درصد و یخچالی تا ۴۵ درصد بین این دو بندر یاد شده و بندر چابهار اعمال می‌شود.

وی یکی از دستاورد‌های تازه در بندر چابهار را ایجاد خطوط منظم لاینری و فیدری به این بندر اعلام و تصریح کرد: با این اقدام متوسط فاصله زمانی بین هر سفر دریایی به بندر چابهار از ۱۸ روز به ۱۰ روز کاهش یافته است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان یکی از ملزومات توسعه فعالیت‌ها در بندر چابهار را حمایت‌های دولت دانست و در این خصوص گفت: سازمان بنادر و دریانوردی به دولت محترم پیشنهاد کرده است ۲۰ درصد از حجم واردات کالا‌های اساسی از طریق بندر چابهار انجام شود. همچنین به کالا‌های وارداتی از طریق بندر چابهار ۳۰ درصد تخفیف سود بازرگانی تعلق بگیرد، که در هر دو مورد توافقاتی صورت گرفته و به زودی اعمال می‌شود.
تسهیل ترانزیت در بندر چابهار
تسهیل ترانزیت از طریق بندر چابهار موضوع دیگری بود که آقایی طی سخنان خود به آن پرداخت.

وی در این باره گفت: باید در زمینه ترانزیت متولیانی در وزارتخانه‌ها تعیین شوند و برای بازرگانان خارجی تخفیفاتی در این زمینه در نظر گرفته شود. از جمله تسهیلات در ویزا و بیمه برای رانندگان کامیون.

وی با بیان اینکه از وزارت صمت نیز درخواست داریم بخشنامه اضافه شدن ۲۵ درصد به تعرفه صادرات مواد معدنی را برای بندر چابهار به مدت زمان دو سال متوقف بکند افزود: این مهم در جهت توسعه صادرات مواد معدنی از طریق بندر چابهار بسیار ضروری است.
جهش بندر چابهار در حوزه صادرات
آقایی در ادامه اظهارات خود به جهش بندر چابهار در حوزه صادرات اشاره کرد و گفت: طی سال گذشته توانستیم حجم صادرات از طریق بندر چابهار را از صفر به هفت هزار تن برسانیم و امیدواریم این رقم طی سال جاری به ۱۵ هزار تن افزایش یابد.

وی یکی از ظرفیت‌های بندر چابهار را وجود ۵۸۰ سوکت کانتینر‌های یخچالی دانست و گفت: با استفاده از این ظرفیت توانستیم برای نخستین بار در سال جاری صادرات میوۀ تازه را از بندر چابهار انجام دهیم.
لزوم تبدیل بندر چابهار به منطقه ویژه اقتصادی
آقایی مهمترین خواسته در جهت توسعه بندر چابهار را تبدیل این بندر به منطقه ویژه اقتصادی اعلام و خاطرنشان کرد: با توجه به پروسه طولانی تبدیل شدن به منطقه آزاد ترجیح این است که بندر چابهار به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شود تا رقابت پذیری آن نسبت به بنادر دیگر افزایش پیدا کند.

وی یکی دیگر از اقدامات سازمان بنادر برای رقابت پذیری بیشتر بندر چابهار و کمک به توسعه پسکرانۀ آن را خرید ۱۵۰۰ دستگاه کامیون با پلاک منطقه آزاد چابهار اعلام کرد و گفت: مجوز خرید این کامیون‌ها از سوی دولت صادر شده است.
همکاری گستردۀ کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در چابهار
 مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در بخش دیگری از سخنان خود به همکاری گستردۀ کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان ناوگان ملی و بندر چابهار پرداخت و افزود: طی روز‌های اخیر دو جلسه متوالی در بندر چابهار و تهران با مدیران این ناوگان برگزار کردیم تا بتوانیم از ظرفیت بزرگ ناوگان ملی برای توسعه صادرات و واردات به بندر چابهار بیشتر استفاده کنیم.

وی یکی از علت‌های برگزاری این جلسات را ابراز تشکر از همکاری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در مسیر توسعه بندر چابهار اعلام و تصریح کرد: با توجه به اینکه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بیشترین حجم تردد و تخلیه و بارگیری کالا را در بندر چابهار انجام  می‌دهد به دنبال این هستیم که راهکار‌هایی برای انتفاع بیشتر ناوگان ملی و بازرگانان در مسیر همکاری با بندر چابهار پیدا کنیم.

وی تأکید کرد انتظار داریم همچنان که مدیران کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تا کنون به شکل دلسوزانه  با بندر چابهار همکاری کرده اند روابط بین این بندر و ناوگان ملی ادامه یابد.

آقایی در بخش پایانی سخنان خود به موضوع سرمایه گذاری خارجی در بندر چابهار پرداخت و گفت: هم اکنون ۱۷ کشور تقاضای سرمایه گذاری در بندر چابهار را دارند.

وی خاطر نشان کرد: هیچ محدودیت و مانعی برای سرمایه  گذاری در بندر چابهار نداریم و در این رابطه مجوز وجو دارد که به صورت مستقل عمل کنیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار