به گزارش گروه بین الملل مانا بنادر دیجیتالی قادر هستند یک اکوسیستم جدید کشتیرانی و حمل و نقل به وجود آورند، اگرچه ایده یک اکوسیستم جدید برای صنعت کشتیرانی ممکن است زمان ببرد تا توسعه پیدا کند، اما قطعاً برای ارتقای اتصال و کارآمدی تجارت جهانی ضروی و حیاتی است.
این گزارش ادامه داد: بنادر یکی از گرهها یا نودهایی (Node) در شبکۀ جهانی هستند که لینک اصلی بین دریا و خشکی و تماس با پسکرانه را فراهم میکنند. به واسطۀ این ویژگی، بندر یک زیرساختار (platform) میشود که به عنوان یک هماهنگ کنندۀ زنجیرۀ عرضه عمل میکند. (گره Node درشبکههای ارتباطی به نقطۀ اتصال یا نقطۀ انشعاب یا نقطۀ پایان در یک ارتباط گفته میشود.)
در اینجا این سوأل مطرح میشود که چقدر ما به ایجاد یک شبکۀ جهانی بنادر دیجیتالی نزدیک هستیم و در مقایسه با صنایع دیگر، بخش کشتیرانی تا چه حد پیشرفت کرده است؟
درهر صنعتی، تلاش همواره بر این مبنا استوار بوده است که روندها و رویهها از درون و برون کارآمدتر و پیوستهتر شوند. درحال حاضر تکنولوژی بر روی اتصالات سریعتر به اینترنت، توسعۀ اتصالات به حسگرها و ابزارهای هوشمند متمرکز است. جرقۀ توسعه دیجیتالی در بخش مصرف کننده از سالهای قبل زده شده است. در بازار B۲C، برندهای عمده به سرعت ادغام شدند، به طوریکه درحال حاضر مشتریان از تعداد محدودی از زیرساختارهایی که از سوی برندهای معروف فراهم شده است، استفاده میکنند. بازار B۲C، حالتی از بازاریابی است که در آن شرکت محصولات و خدمات خود را مستقیماً به مصرف کنندۀ نهایی میفروشد.
در ادامه این گزارش آمده است: تمرکز اخیر در صنعت کشتیرانی کانتینری به سوی استانداردسازی قالب داده و پروتکلها (مانند تأیید و تصدیق، تعیین هویت، اختیار، مجوز و API) برای فراهم کردن راه حلهای یکپارچه لازم و ضروری هستند. ناگفته نماند یک API رابط پیاده سازی توسط نرم افزاراست که به دیگر برنامهها اجازه میدهد با آن ارتباط داشته باشند. همچنین پروتکل به معنای قرارداد، شیوه و اصول، راهکار و سیاست است، به این معنی که هنگامی که در محیط اینترنت یک عملی قرار است انجام شود و در پی آن قرار است یک نتیجهای حاصل شود، پروتکل آماده و تدوین میشود.
لازم به ذکر است: هدف ازایجاد زیرساختارهای جدید new platforms باید جایگزینی با فرآیند کاری و سیستمهای موروثی باشد. اگر زیرساختارهای جدید در موازات کانالهای موجود فعالیت میکنند، سپس ابزارهای ارتباطات موروثی مانند کاغذ، ایمیل، تلفن و تبادل الکترونیکی داده EDI باقی خواهد ماند. دراین صورت کارآمدهای واقعی در زنجیرۀ لجستیک از بین خواهد رفت.
ایدۀ زیرساختار دیجیتالی مشترک جهانی به شرکتهای کشتیرانی، نمایندگی ها، ترمینالها و دیگر فراهم کنندگان خدمات و سرویسدهی کمک میکند تا تبادل اطلاعات در مورد پهلوگیری در بنادر خود را انجام دهد. به محض اینکه زمان تقریبی ورود کشتی ETA معلوم شود، جدول زمانی تعیین میشود، این جدول زمانی همه رویدادها و فعالیتها در طول پهلوگیری در بندر از زمان رسیدن شناور و ماندن در بندر تا ترک کردن بندر را به نمایش میگذارد. این زیرساختار دادههای عمومی، دادههای بازیابی شده مستقیم از شرکتهای شرکت کننده و پیشبینیها از اپلیکیشنهای هوش مصنوعی AI را برای تولید اطلاعات بسیار صحیح و دقیق در مورد پهلوگیری کشتی در بندر را تلفیق و ترکیب میکند.
کاربران به راحتی میتوانند دادههای موجود را بر روی داشبوردهای خود فیلتر کنند و بر روی جدول زمانی پهلوگیری بندری تمرکز کنند. آنها میتوانند از این اطلاعات برای دستیابی و طرح ریزی فعالیتهای مرتبط به پهلوگیری بندر در زمان واقعی و بسیار کارآمدتر از گذشته، استفاده کنند. ناگفته نماند فیلتر کردن دادهها سریعترین راه برای تهیه گزارش خیلی ساده از اطلاعات زیاد است.
شایان ذکر است: پیشرفت و وضعیت رویدادها و فعالیتها به طور مستمر بر روی داشبورد به روزرسانی میشود و کاربران میتوانند وضعیت را نظارت کنند و هر موقع لازم باشد، اصلاح و تعدیل انجام دهند. اگر هرگونه تغییر وضعیت، تأخیر و تعارض برنامه ریزی رخ دهد، هشدارها و اخطارها به کاربران داده خواهد شد. همچنین همۀ فعالیتهای مرتبط با پهلوگیری بندر میتوانند به کارآمدترین روش از قبل طرح ریزی، اجرا و نظارت شوند. در ضمن منافع همه طرفین در نظر گرفته میشود.