۰۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵

شناورهای بدون آلودگی، عامل حیاتی برای کربن زدایی!

مطالعه جدید انجام گرفته از سوی موسسه لویدزرجیستر لندن و مرکز خدمات مشاوره ای دریایی دانشگاه UMAS، نشان می دهد شناورها با آلودگی صفر درصد ZEVs جهت دستیابی به هدف کربن زدایی نقش حیاتی را بر عهده دارند.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۷۶۷۱
شناورهای بدون آلودگی، عامل حیاتی برای کربن زدایی!
به گزارش گروه بین الملل مانا در یک مطالعه ای که تحت عنوان شناورها با آلودگی صفر درصد ZEVs در سال 2030 و از سوی موسسه لویدزرجیستر لندن و مرکز خدمات مشاوره ای دریایی دانشگاه UMAS انجام گرفت، علاوه بر تایید بر اینکه شناورها با انتشارات صفر درصد ZEVs برای نیل به هدف کربن زدایی حیاتی هستند، تلاش برای جستجوی ردپای آن دسته از محرک هایی که می توانند این نوع شناورها را تبدیل به یک راه حل رقابتی برای کربن زدایی کنند، نیز بکار گرفته شد.
این گزارش ادامه داد: نشست کمیته حفاظت محیط زیست دریایی آیمو 72 MEPC در ماه آوریل سال 2018 را می توان نخستین نقطه عطف در نقشه راه گاز گلخانه ای GHG سازمان جهانی دریانوردی آیمو دانست، چرا که جهان به نظاره خواهد نشست تا ببیند که آیا یک استراتژی بلندپروازانه کاهش آلودگی و انتشارات هم راستا با توافق نامه پاریس می تواند ارائه داده شود؟! بسیاری معتقدند جهت نیل به این هدف، ZEVs باید در سال 2030 به ناوگان جهانی محلق و پس از بتواند سهمی چشم گیری در میان ساخت شناورهای جدید به دست آورد.
علیرغم اینکه بر اساس برآوردهای انجام شده هیچ یک از شناورها با آلودگی صفر ZEVs رقابتی تر از کشتیرانی سنتی در سال 2030 در نظر گرفته نمی شوند، اما از سوی دیگر آپشن های تکنولوژی با سرعت در حال تکامل هستند، بنابراین این امکان وجود دارد که طی ده سال آینده، شکاف رقابتی موجود بین شناورهای با آلودگی صفر و کشتیرانی سنتی باریک تر شود.
در این گزارش، هفت آپشن تکنولوژی برای ZEVs مورد ارزیابی قرار می گیرند، این آپشن ها برای پنج نوع کشتی مختلف بکار برده می شود.
آپشن های مذکور، ترکیبات مختلف از باتری، سوخت های تولید شده از راه ترکیب شیمیایی و سوخت های زیستی برای ذخیره انرژی روی عرشه، به همراه یک پیل سوختی و موتور، موتور احتراق داخلی و یا یک موتور برای تبدیل ذخیره انرژی به انرژی مکانیکی و الکترونیکی که برای سیستم رانش و خدمات کمکی مورد نیاز هستند، را در برمی گیرند.
بر اساس نتیجه این مطالعه، در حال حاضر، سوخت های زیستی پیشرفته جذاب ترین راه حل موجود برای ZEVs به شمار می آیند، چرا که هزینه سرمایه سوخت های زیستی برای ماشین آلات و ذخیره و هم چنین سفر دریایی پایین تر است.
یکی از کارشناسان در موسسه لویدزرجیستر می گوید: بدون شک کربن زدایی یک چالش عظیم در صنعت کشتیرانی محسوب می شود، تضمین اینکه سرعت اقداماتی که برای رساندن آلودگی های عملیاتی به صفر درصد انجام می گیرد، مطابق و هماهنگ با شتاب اقدامات و فعالیت ها در سراسر دنیا و در صنایع دیگر است، از جمله مسئولیت های مبرهن بر دوش ما خواهد بود.
وی در ادامه افزود: از طریق ارزیابی آپشن های کربن زدایی مختلف برای انواع مختلف کشتی، محرک هایی که آپشن ها را راه حل های رقابتی می سازند، تعیین خواهیم کرد، به عبارت دیگر، هدفمان نشان دادن یک خط سیر موفقیت آمیز و با هزینه پایین کربن زدایی است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار