۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۳
وزیر راه شهرسازی :

کریدور زاگرس محور توسعه انسانی است

وزیر راه و شهر سازی گفت: اگر برای تمدن ایرانی ستون فقراتی را در نظر بگیریم دو سلسله جبال البرز و زاگرس تشکیل دهنده این فقرات هستند بنابراین کریدور زاگرس خیلی بیش از یک کریدور حمل و نقلی و با پشتوانه تاریخی بسیار بزرگ است.
نویسنده: وحید باسره
کد خبر: ۷۳۸۴۱
کریدور زاگرس محور توسعه انسانی است
عباس آخوندی که در همایش یک روزه «بررسی مطلوبیت کریدور شماره 10(زاگرس) بندر امام خمینی تا مرز بازرگان» سخن می گفت، اظهار داشت: کریدور شماره ۱۰ یک عدد است من نام کریدور شماره ۱۰ را زاگرس نام‌گذاری کرده‌ام، کریدور زاگرس حس و حال دیگری دارد و نشان دهنده یک هویت تاریخی و انسان‌هایی است که دارای تاریخ هستند؛ اینها یک اکنون و یک گذشته دارند که اکنون آن بیانگر گذشته و چشم اندازه ای برای آینده خواهد داشت.
وی ضمن انتقاد از نگاه صرفا مهندسی به پروژه های توسعه ای خاطر نشان کرد: در حوزه توسعه به این دلیل که حوزه تمدنی ایران را لحاظ نکرده ایم و همه چیز را صرفا از بعد مهندسی و اعداد و ارقام دیده ایم در انتخاب متحدین استراتژیک خود دچار اشتباهات فاحشی شده ایم.
آخوندی در این زمینه افزود: غربی ها که از بیرون به ما نگاه می کنند یک خاورمیانه ای را می بینند که لزوما حوزه تمدنی ایرانشهری نیست ولی ما که از درون به منطقه نگاه می کنیم حوزه تمدنی را مشاهده می کنیم که با قالب بندی غربی ها متفاوت است و ما با با پیرامون خودمان تاریخ مشترک بیش از 2500 ساله داریم که بیانگر گستره تمدنی ایران را از شرق تا غرب آسیا و تا دریای مدیترانه است.
به گفته وزیر راه و شهرسازی اگر برای گستره تمدنی ایرانی ستون فقراتی را در نظر بگیریم دو سلسله جبال البرز و زاگرس تشکیل دهنده این فقرات هستند بنابراین کریدور زاگرس خیلی بیش از یک کریدور حمل و نقلی و با پشتوانه تاریخی بسیار بزرگ است و ما اگر بتوانیم از کریدور زاگرس غباری را که در طول سال ها نشسته است پاک کنیم می توانیم شاهد راهی باشیم که بر اساس آن ارتباطات انسانی را هرچه بیشتر توسعه بدهیم.
عضو دولت یازدهم در ادامه سخنانش ضمن تاکید بر گستره ای که کریدور زاگرس می تواند بر آن موثر باشد، گفت: اگر بر اساس این کریدور به سمت توسعه ارتباطات انسانی برویم؛ البته با لحاظ توسعه حمل و نقل، تجارت و مبادله کالا؛ آنوقت گردشگری تبدیل به یک امکان و مسئله مهم می شود حتی ممکن است از این طریق تبادلات علمی نیز در میان کشورهای منطقه افزایش پیدا کند.
وی ادامه داد: با فعال سازی کریدور زاگرس ارتباطات دورن منطقه ای بسیار مهم خواهد شد به گونه ای که مجبور خواهیم شد نهادهای متعددی را برای آن تعریف کنیم.
آخوندی از اصرار خود بر ایجاد و فعال سازی کریدورها با محوریت توسعه انسانی گفت و خاطر نشان کرد: مثلا وقتی می گوییم جاده ابریشم منظور تنها یک مسیر حمل و نقلی صرف نیست بلکه این یک مسیر تمدنی است، متاسفانه ما خیلی اسیر اعداد و ارقام شده ایم البته در حوزه مهندسی چاره ای نیست اما حواسمان باشد آنچه که می تواند به این اعداد و ارقام معنی بدهد مبحث توسعه انسانی انسانی است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به 17 میلیون نفر جمعیت در مسیر کریدور زاگرس اظهار داشت: 20 درصد از جمعیت ایران در این کریدور زندگی می کنند که دو برابر میانگین جمعیت کریدورهای دیگر است و این مسئله اهمیت و حساسیت کریدور زاگرس را بیشتر می کند.
وی در این زمینه افزود: اگر ظرفیتهای زیستی، محیط زیستی، معادن و... کریدور زاگرس یه خوبی بررسی شود شاهد یکی تز برجسته ترین کریدورهای کشور خواهیم بود.
برچسب ها: کریدور
ارسال نظرات
آخرین اخبار