۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲

صنعت کشتیرانی درصدد کاهش انتشار آلاینده ها

معرفی قوانین جدید زیست محیطی، صنعت کشتیرانی را به سوی بهره مندی از روش های کاهش انتشار گازهای سمی و مضر در این صنعت هدایت می کند.
نویسنده: سارا زینالزاده
کد خبر: ۷۳۲۰۲
صنعت کشتیرانی درصدد کاهش انتشار آلاینده ها
به گزارش گروه بین الملل مانا و به نقل از موسسۀ تحقیقاتی کلارکسونز لندن، صنعت کشتیرانی با درنظرگرفتن دو موضوع مجزا ولی مرتبط با یکدیگر به بررسی نوع سوخت مصرفی شناورها و تامین برق آنها می پردازد و درصد یافتن راه هایی با هدف کاهش انتشار گازهای سمی و آلاینده ها در این صنعت است.
بر اساس این گزارش، پیاده سازی تکنولوژی های جدید بر شناورهای خاصی در حال اجرا است. 96 درصد از شناورهای تجاری فعال در صنعت کشتیرانی مجهز به موتورهایی با سوخت نفتی هستند. برخی دیگر موتورهای دیزلی دارند که نیروی لازم برای حرکت شناورها در آن با چهار موتور اصلی و با تبدیل سوخت به الکتریسته پیش از انتقال به پروانه و موتورهای الکتریکی تامین می شود. 
این گزارش ضمن اشاره به استفادۀ بهینه از موتورهای موجود در شناورها افزود: بهینه سازی موتورهای دیزل-الکتریکِ نصب شده بر شناورها میزان مصرف سوخت و انتشار آلاینده ها را کاهش می دهد. استفاده از سیستم های بهینه در حال حاضر به خوبی در بخش فراساحل، یدک کش، مسافری و در مانورهایی که درخواست تغییر در انواع موتور مطرح است و آلودگی های صوتی ناشی از موتور اهمیت دارد، دیده می شود.
در بخش شناورهای حمل بار با سایز بزرگتر که درخواست برای موتورهای مذکور بیشتر و پایدارتر است، استفاده از سیستم های مکانیکی سنتی کارآمدتر و به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر است.
موسسه تحقیقاتی کلارکسونز ادامه داد: با نگاهی به گراف هفتگی سفارشات در صنعت کشتی سازی درمی یابیم با وجود کاهش میزان سفارشات در بخش شناورهای باری بزرگ، ثبت سفارش شناورهایی با موتور الکتریکی سهم 22 درصدی بازار را به خود اختصاص داد.
بر همین اساس، یکی از گام های کاهش انتشار آلاینده ها استفاده از باتری ها در سیستم اصلی رانش موتور است. در حال حاضر 22 فروند شناور فعال و 14 فروند در لیست سفارشات ثبت شده اند که در کنار موتورهای دیزلی قدیمی و دوگانه سوز برای تامین برق خود از باتری استفاده می کنند.
استفاده از باتری در سیستم اصلی رانش نه تنها کاهش آلاینده ها را در پی دارد بلکه موجب کارایی بیشتر موتور و تامین برق اضافی نیز می شود. برای شناورهای مسافری کوچک و برای مسیرهای کوتاه استفاده از سیستم های رانش الکتریک مهیا است.
سوخت LNG در حال حاضر به عنوان سوخت پاک قادر به کاهش انتشار آلاینده ها است و مطابق قوانین زیست محیطی IMO به کار می رود. موسسۀ تحقیقاتی کلارکسونز در بخش ثبت شناورهای ناوگان دنیا در مجموع از وجود 542 فروند شناور تجاری فعال و در حال ساخت با سوخت LNG در صنعت کشتیرانی خبر داد. 
در سال جاری میلادی، قرارداد سفارش ساخت 130 شناور با سوخت مصرفی LNG ثبت شده است. استفاده از سیستم های کارآمد تولید برق و بهره مندی از سوخت پاک در صنعت کشتیرانی دو راه حل مقابله با انتشار گازهای سمی است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار