به گزارش گروه بین الملل مانا لویدزلیست در تحلیلی با اشاره به اینکه روند توسعه بندر چابهار ایران ـ تنها بندر این کشور با دسترسی مستقیم به اقیانوس هند ـ به دنبال ارائه پیشنهادات در بخش تجهیز مدیریت کانتینری، شتاب بیشتری به خود خواهد گرفت، نوشت: شرکت Ports Global Pvt Ltd هند درخواست مبنی بر ارائه پیشنهاداتی درراستای تجهیز مدیریت کانتینری بندر چابهار، شامل طراحی، ساخت، عرضه، نصب، آزمایش کردن و تضمین عملکرد در بندر شهید بهشتی بندر چابهار، را مطرح کرده است.
بر اساس این گزارش، Ports Global Pvt Ltd، شرکت سرمایه گذاری مشترک - Jawaharlal Nehru Port Trust و Kandla Port Trust company هند - مدیریت کار توسعه بندری در ایران را بر عهده دارد.
لازم به ذکر است مناقصه گذاران علاقه مند تا 15 ماه فوریه سال جاری میلادی فرصت ارائه پیشنهادهایشان را دارند.
به دلیل قرار گرفتن در ساحل شمالی خلیج عمان و پیش روی تنگه هرمز، بندر چابهار به عنوان دروازه شرقی ایران برای ارائه سرویس دهی به بازارهای افغانستان و آسیای مرکزی به شمار می آید.
این گزارش ادامه داد در دیدار سال گذشته نخست وزیر هند و رئیس جمهور ایران، احیای طرح های توسعه بندر چابهار مورد تاکید قرار گرفت.
ناگفته نماند، پروژه توسعه بندر چابهار برای نخستین بار در سال 2003 مطرح شد اما به دلیل تشدید تحریم های غربی علیه ایران، برای مدتی به حالت تعلیق درآمد.
India Ports Global سرمایه گذاری 85 میلیون دلاری را برای توسعه دو اسکله کانتینری به طول 640 متر و سه اسکله چند منظوره کارگو در بندر چابهار، در نظر گرفته است.
این گزارش ادامه داد: بندر چابهار ایران رقیب بالقوه بندر گوادور پاکستان به شمار می آید، علاوه براین، بندر گوآدور نیز بخشی از طرح 46 میلیاردی چین برای توسعه کریدور اقتصادی چین ـ پاکستان با هدف بازگشایی مسیرهای تجاری و حمل و نقل جدید در سراسر آسیا محسوب می شود.
به گفته BMI Research، قرارداد بین هند و ایران برای توسعه بندر استراتژیک چابهار به همراه قراردادی با افغانستان در بخش جاده ای و شبکه ریلی این کشور، در مقابل ائتلاف چین و پاکستان در آسیایی جنوب غربی قرار خواهد گرفت.