۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۱

افزایش چشمگیر صید کپور ماهیان در آبهای گلستان

از زمان شروع فصل صید ماهیان استخوانی، صید گونه کپور با افزایش قابل توجهی در آبهای استان گلستان در مقایسه با سال گذشته همراه بوده است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۹۷۰۱
افزایش چشمگیر صید کپور ماهیان در آبهای گلستانمدیر کل اداره شیلات استان گلستان در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اینکه صید ماهیان استخوانی در آبهای استان گلستان امسال از هفدهم مهر ماه آغاز شده است، بیان کرد: امسال حدود هزار و 220 نفر صیاد در قالب 18 شرکت تعاونی به فعالیت صیادی اشتغال دارند.
سید جواد قدس علوی بیان کرد: صیادان پره استان در مناطق میانکاله، خواجه نفس و گمیشان در جایگاههای تعیین شده اقدام به صید انواع ماهیان استخوانی می کنند.                                                                   
به گفته وی، مدت زمان پره کشی تمامی تعاونی های صیادی از طلوع آفتاب آغاز و در منطقه گمیشان تا ساعت 21 و در منطقه میانکاله تا ساعت 23 ادامه خواهد داشت.                                                                            
این مقام مسئول در استان گلستان بیان داشت: عمده صید صیادان در این زمان گونه های مختلف ماهیان استخوانی شامل سفید، کپور و کفال است.
وی یادآور شد: امسال بیش از 42 میلیون قطعه انواع بچه ماهیان استخوانی در راستای بازسازی ذخایر این گونه ماهیان دریای خزر رهاسازی شد.
مدیر کل اداره شیلات استان گلستان تاکید کرد: طی سال گذشته 830 تن انواع ماهیان استخوانی در استان صید شده که از این میزان 394 تن ماهی سفید، 367 تن ماهی کفال، 33 تن کپور و سایر گونه ها 36 تن صید شد.    
به گفته قدس علوی، فصل صید ماهیان استخوانی از سواحل دریای خزر در استان گلستان از 17 مهر ماه آغاز شده و تا 15 فروردین ماه سال 96 ادامه خواهد داشت.                                                                                                     
وی تاکید کرد: بر اساس آمار اخذ شده از زمان آغاز فصل صید تاکنون دو گونه از ماهیان بومی استان به نام‌های کپور و سفید امسال با رشد 147 و 30 درصدی مواجه شده‌اند که این رشد نسبت به سال قبل با افزایش قابل توجهی همراه بوده است.
این مقام مسئول در استان گلستان، دلیل این رشد قابل توجه را رهاسازی بچه ماهیان استخوانی در آبهای استان شامل رودخان های گرگان رود و قره سور عنوان کرد که باعث بازسازی ذخایر شده است.
وی اذعان داشت: در سال گذشته، 84 میلیون قطعه بچه ماهی شامل 49 میلیون قطعه کپور، 13 میلیون سفید و 20 میلیون کلمه در مراکز تکثیر استان تولید و رهاسازی شد.                                                                                           
مدیر کل اداره شیلات استان گلستان یادآور شد: انتظار می رود با اقدامات موثری که در راستای بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی صورت می گیرد در سالهای آینده بیش از پیش شاهد افزایش میزان صید این گونه ماهیان در آبهای استان گلستان باشیم.                           
وی یادآور شد: یکی ازمهمترین مواردی که رعایت آن از سوی صیادان باید رعایت شود، استفاده از روش های صیدی است که کمترین اثر مخرب را بر ذخایر داشته باشند.                                                                                               
به گفته قدس علوس روش صید سواحل شمالی که به‌صورت سنتی با همان صید پره انجام می گیرد، حداقل آسیب را به ذخایر وارد می‌کند.
این مقام مسئول در استان گلستان اذعان داشت: پیش از این از روش صید گیل نت یا انتظاری برای صید ماهیان استخوانی استفاده می شدکه این روش آسیب شدیدی به ذخایر ماهیان به خصوص ماهیان خاویاری وارد می‌کرد که به این علت هم‌اکنون منسوخ شده و روش صید پره جانشین آن شده است.
قدس علوی گفت: همچون سالهای گذشته صید ماهیان استخوانی تا 15 فرودین ماه سال آینده ادامه خواهد داشت.
ارسال نظرات
آخرین اخبار