۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵

جنگ کرایه حمل و وخامت شرایط کشتیرانی های کانتینری در جهان

علی رغم آنکه کانتینری شدن محموله ها در صنعت کشتیرانی 60 ساله شده است، اما وقتی این بخش با بدترین شرایط بازار در طول تاریخ روبه رواست، جایی برای جشن گرفتن وجود ندارد.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۶۹۴۰۷
جنگ کرایه حمل و وخامت شرایط کشتیرانی های کانتینری در جهانبه گزارش گروه بین الملل مانا، سیترید در تحلیلی نوشت: تاثیر فاجعه انگیز نتایج مالی خطوط کانتینری در گزارش موسسه رده بندی بین المللی آلفالاینر در هفته جاری به وضوح آشکار است.
بر اساس این گزارش، بررسی نتایج مالی سه ماه دوم سال جاری میلادی در 13 خط  برتر کشتیرانی کانتینری دنیا نشان داد که درآمد این خطوط به پایین تر سطح از سال 2012 تاکنون رسیده است.
در مجموع، 13 خط کشتیرانی کانتینری سود حاشیه منفی 9.2 درصد را به نمایش گذاشتند که در مقایسه با 5.5- درصدی نیمه نخست سال جاری میلادی حکایت از وخامت شرایط دارد.
تنها خط کشتیرانی Wan Hai تایوان در شش ماه نخست سال جاری میلادی سود خالص 297.17 میلیون TWD را کسب کرد که نسبت به 3.16 میلیارد TWD در مدت مشابه سال گذشته، روند کاهشی چشم گیری را به نمایش می گذارد.
این تحلیل ادامه داد: حتی خط کشتیرانی مرسک دانمارک که همیشه بهترین عملکرد را داشته است، ضرر مالی 111 میلیون دلاری و سود حاشیه منفی 2.2- درصدی را در سه ماه دوم سال جاری میلادی گزارش داد.
بدتر از همه، کشتیرانی مرچنت هیوندایی کره جنوبی با سود حاشیه منفی 26.7- درصدی رکودی را به ثبت رساند. 
موسسه رده بندی بین المللی آلفالاینر با اشاره به ورشکستگی هانجین درتفسیری بیان داشت :  سه ماه سوم سال جاری میلادی همگام با ورشکستگی هشتمین خط کانتینری دنیا بود که زنجیره عرضه جهانی را مختل ساخت و اگرچه بهبود نرخ کرایه به ویژه در منطقه اقیانوس آرام را به همراه داشت اما پیش بینی برای بقیه سال این شرکت کشتیرانی بسیار مشکل به نظر می رسد. 
شاید بتوان گفت: علیرغم کمی بهبود در شرایط نرخ کرایه حمل کانتینری، انتظار می رود که عملکرد منفی خطوط کانتینری تا پایان سال جاری میلادی به ویژه پس از خارج شدن سرویس دهی کشتیرانی کانتینری هانجین از چرخه فعالیت در ماه سپتامبر، ادامه داشته باشد.
 در حال حاضر، به جای حفظ نظم قیمت گذاری، درآمدهای نرخ کرایه حمل در تملک  چند خطوطی که بر کسب سهام بازار متمرکز شده اند، قرار گرفته و در حالی که میزان تقاضا روند نزولی به خود گرفته است با فرا رسیدن زمستان و کند شدن فعالیت در دریا، فشار بیشتری بر نرخ کرایه حمل کالا اعمال خواهد شد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار