۰۴ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۱

آیا ثبات به بازار حمل کانتینری جهان باز‌می‌گردد؟

بازار حمل کانتینر با آغاز سال ۲۰۲۵ وارد شرایط پر نوسانی شده که تجزیه و تحلیل چشم انداز آن چندان آسان نیست. از دید تحلیلگران در حال حاضر یک نوع آشفتگی بر این بازار حاکم است که ذینفعان با تردید و دودلی به آن می‌نگرند. برخی کارشناسان و تحلیلگران تغییرات ژئوپلیتیکی و اعلام تعرفه‌های جدید از سوی رئیس جمهور آمریکا را علت نوسانات اخیر  معرفی می‌کنند با این حال وضعیت بی‌ثبات در بازار‌های کانتینری، حمل‌کنندگان و صاحبان کالا را مجبور به انعقاد قرارداد‌های جدید می‌کند در این میان حمل کنند‌گان اصرار دارند قرار‌ داد‌ها‌ی جدید با نرخ‌های تازه منعقد شود، اما صاحبان کالا فعالیت با نرخ‌های نقدی را برتر می‌دانند. در این ارتباط آنچه نگاه تحلیلگران و کارشناسان را به سمت و سوی ثبات در بازار کانتینری می‌کشد، کاهش بحران در دریای سرخ است که اتحادیه اروپا هم برای حفظ آرامش در این منطقه مأموریت نیرو‌های نظامی را در این دریا تا یک سال دیگر تمدید کرده است، اما حمل کنندگان معتقدند با بازگشت کشتی‌ها به کانال سوئز بدون شک نرخ‌ها پایین می‌آید.
کد خبر: ۱۰۲۳۱۷

آیا ثبات به بازار حمل کانتینری جهان بازمی گردد؟

 

اختصاصی مانا - تحلیلگران مؤسسه Xeneta در تاریخ ۳۱ ژانویه سال جاری اعلام کردند نرخ‌ها‌ی حمل کانتینر در ماه فوریه با کاهش بیشتری رو‌به‌رو خواهد شد. در تاریخ سوم فوریه همان تحلیلگران هشدار دادند تعرفه‌های واردات چین  به آمریکا در کنار عوامل مؤثر بر کاهش نرخ‌ها  یک توفان کامل  بر سر راه حمل‌ونقل کانتینری است.

در این راستا شاخص نرخ جهانی کانتینر WCI Drewry تا ۱۳ فوریه، به طور میانگین با ۵ درصد کاهش به ۳۰۹۵ دلار در هر کانتینر ۲۰ فوتی  رسید، که بیش از ۲۰ درصد از سطح نرخ‌های نهم  ژانویه  یعنی ۳۹۸۶ دلار در هر کانتینر ۲۰ فوتی کاهش یافت، در این تاریخ تمام  نرخ‌های معاملات عمده از شانگهای به اروپا و ایالات متحده در حال کاهش بودند.

Emily Stausboll، تحلیلگر ارشد مؤسسه حمل‌و‌نقل Xeneta در این زمینه می‌گوید نرخ‌های جدید نقدی حمل کانتینر امسال از خاور دور تا شمال اروپا، ۵۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و نرخ‌های سواحل شرقی و غربی ایالات متحده به ترتیب ۴۴ درصد و ۶۴ درصد افزایش یافته است. به همین جهت حمل کنندگان تلاش دارند تا قرارداد‌های حداقل یک ساله منعقد کنند تا از تیررس کاهش نرخ‌ها در امان باشند، اما صاحبان کالا نیز نرخ‌های نقدی را ترجیح می‌دهند. زیرا آنان انتظار دارند علیرغم افزایش نرخ‌های حمل در سال جدید نرخ‌ها در ماه‌های آینده در دریای سرخ سقوط کند.

در تمام این معاملات، نرخ‌های بلندمدت جدید به طور قابل‌توجهی کمتر از میانگین نرخ‌های نقدی فعلی هستند.

کاهش نرخ‌ها با افزایش ترافیک در کانال سوئز

اپراتور‌های کشتی می‌خواهند مشتریان را به قرارداد‌های طولانی‌تری قانع  کنند، زیرا نگران این هستند که در صورت بازگشت به سوئز، نرخ‌ها سقوط کند. از سوی دیگر، بسیاری از شرکت‌های حمل‌ونقل از پرداخت بیش از حد  خودداری می‌ورزند، زیرا از  سقوط نرخ‌ها می‌ترسند و ترجیح می‌دهند قرارداد‌های کوتاه‌تر از شش ماه را حفظ کنند. با این حال، سایر فرستنده‌ها ممکن است تمایلی به مذاکره مجدد در مورد قرارداد‌ها در اواسط سال نداشته باشند و ممکن است به معاملات طولانی مدت با تخفیف رضایت دهند.

شرکت‌های حمل‌ونقل و صاحبان کالا به دنبال موقعیتی هستند تا از نوسانات بازار در معاملات و  قرارداد هایشان بهره ببرند. این موضع بسته به آن است  که چه چیزی به بهترین وجه با نیازهایشان مطابقت دارد.

از سوی دیگر برخی از تحلیلگران  مؤسسه Linerlytica معتقدند با وجود باد‌های مخالف ژئوپلیتیک و کاهش سریع نرخ حمل‌و‌نقل، بازار حمل کانتینر از ادامه انحراف کشتی‌ها در  دریای سرخ و تشدید ازدحام بنادر که همچنان در اروپا  به چشم می‌خورد، تا حدودی تسکین  یافته‌ است.

این مؤسسه مشاوره هنگ کنگی انتظار دارد معاملات اروپایی حمل کانتینر در ماه مارس ۲۰۲۵ میلادی شاهد افزایش نرخ باشند و قیمت‌های آتی حمل‌و‌نقل به حالت اولیه بازگردند، زیرا انتظار می‌رود نرخ‌های آتی در شش ماه آینده بالاتر از سطح فعلی افزایش یابد.

ناگفته نماند تعرفه‌های ایالات متحده، تجارت در سواحل غربی و شرقی را کاهش می‌دهد که این کار می‌تواند منجر به کاهش برخی از ظرفیت‌های اولیه در اقیانوس آرام شود.

از آنجایی‌که آتش بس در مناقشه اسرائیل - غزه ادامه دارد، این امیدواری را ایجاد می‌کند که کشتی‌های کانتینری بتوانند به مسیر کانال سوئز بازگردند، زیرا این کار خدمات را کوتاه‌تر کرده ظرفیت مورد نیاز برای کشتیرانی به اروپا را کاهش  داده و هزینه‌ها را به میزان قابل توجهی  پایین می‌آورد، اما هیچ تضمینی برای برقراری آتش بس وجود ندارد.

تمدید مأموریت نیرو‌های اتحادیه اروپا در دریای سرخ

با این توصیف در حالی‌که در سال ۲۰۲۵ میلادی کشتی‌های تجاری در منطقه مورد حمله قرار نگرفته‌اند، اما نشانه کمی وجود دارد که بحران کشتیرانی در  دریای سرخ به زودی به پایان خواهد رسید.

به همین جهت اتحادیه اروپا اعلام کرده مأموریت عملیات امنیتی دریایی خود را  با نام EUNAVFOR Aspides برای یک سال دیگر تمدید  کرده تا به زعم این اتحادیه امنیت در منطقه دریای سرخ را تقویت کند.

عملیات EUNAVFOR Aspides که یک عملیات نظامی اتحادیه اروپا در پاسخ به جلوگیری از حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ  کشتیرانی  می‌باشد تا ۲۸ فوریه ۲۰۲۶ میلادی ادامه خواهد داشت و بودجه‌ای بالغ بر ۱۷ میلیون یورو برای دوره طولانی آن اختصاص داده شده است.

ترانزیت از طریق دریای سرخ و کانال سوئز در روز‌های اخیر شاهد افزایش جزئی در ترافیک بوده است، اما هنوز اکثر کشتی‌دارانی که از تردد در منطقه اجتناب کرده‌اند و به سفر‌های طولانی‌تر به اطراف قاره آفریقا ادامه می‌دهند، به این سیاست پایبند هستند، زیرا  به نظر می‌رسد تنش در خاورمیانه همچنان بالاست و آتش‌بس بین اسرائیل و حماس همچنان با موانع زیادی مواجه است.

رهبر شبه نظامین حوثی یمن چندی پیش هشدار داد مبارزانش انگشتان خود را همچنان روی ماشه دارند تا در صورت نتیجه معکوس آتش‌بس بین اسرائیل و حماس، کارزار خود را علیه کشتی‌های تجاری که از دریای سرخ عبور می‌کنند، از سر بگیرند.

اما همان‌گونه که گفته شد امسال هیچ نوع کشتی مورد حمله قرار نگرفته است و شبه نظامیان حوثی‌ می‌گویند زمانی که جنگ اسرائیل با حماس به پایان برسد، عقب‌نشینی خواهند کرد. بدین ترتیب زمانی که دریای سرخ به روی کشتی‌های تجاری کاملاً باز شود، سال ۲۰۲۵ میلادی برای بسیاری از شرکت‌های کشتیرانی با سود و زیان همراه خواهد بود.

منبع: کانتینر نیوز

مترجم: بهاره قهرمانی

ارسال نظرات
آخرین اخبار