به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از maritime-executive؛ خط کانتینری روسیه (FESCO) به تازگی سرویس جدیدی را از مالزی تا ویتنام راه اندازی کرده است.
بر اساس این گزارش خط کشتیرانی FESCO از چندی پیش وارد صحنه کشتیرانی مالزی شد و با یک سرویس بندر کلانگ مالزی را به بندر هوشیمین ویتنام متصل کرد. این مسیر یک بار در هفته و با زمان ترانزیت سه روزه بین بنادر انجام میشود.
به گفته مسئولان این شرکت با اضافه شدن دومین سرویس کانتینری از بندر گودانگ مالزی، گستره خدمات داخل آسیایی بین روسیه، مالزی و ویتنام گسترش بیشتری یافت.
این سرویس توسط یک کشتی کانتینری ۴۰۰ TEU از ناوگان FESCO ارائه میشود که اولین حرکت آن از پاسیر گودانگ در ۸ فوریه ۲۰۲۵ میلادی آغاز شد.
جرمن ماسلوف معاون بخش لجستیک FESCO گفت: پاسیر گودانگ یکی از بزرگترین بنادر مالزی است که در همسایگی سنگاپور قرار دارد. تیم ما کار بزرگی برای FESCO انجام داد تا مجوز حملونقل کابوتاژ را از مقامات مالزی دریافت کند. در اولین سفر، ما نه تنها از پاسیر گودانگ به روسیه محموله فرستادیم، بلکه حملونقل داخلی بین بنادر مالزی را نیز انجام دادیم.
وی افزود: شرکت FESCO در حال برنامه ریزی برای گسترش خدمات داخل آسیایی به تایلند و همچنین بررسی امکان افزودن کشتی دوم به این سرویس است.
همچنین در نظر داریم حجم محمولههای اضافی را از بازارهایی مانند مالزی، سریلانکا، سنگاپور، اندونزی، بنگلادش، هند و تایلند به روسیه برسانیم بازار حملونقل کانتینری به طور فعال بین بنادر روسیه و ویتنام در حال توسعه است. سال گذشته ۲۵۷۰۰ TEU کانتینر حمل شد.
پیوتر ایوانوف، رئیس گروه FESCO، نیز گفت: ما توانستیم در مدت ۳ سال به رشد خوبی دست یابیم.
در همین حال، با تشدید تحریمهای اقتصادی غرب علیه روسیه، کاهش محسوسی در حجم محمولههای مایع در بنادر روسیه مشاهده میشود.
در این گزارش آمده است براساس آمارهای انجمن بنادر تجاری روسیه جابهجایی محموله در بنادر اصلی به سمت آسیا به ۷۱.۶ میلیون تُن در ژانویه ۲۰۲۵ میلادی رسیده است.
بخش مایع با ۶.۱ درصد کاهش به ۳۷.۳ میلیون تُن رسید که شامل ۸.۵ درصد یعنی ۲۱.۲ میلیون تُن نفت خام و ۵.۱ درصد یعنی ۱۱.۶ میلیون تُن فرآوردههای نفتی بود. با این حال، انتقال گاز طبیعی مایع (LNG) با ۴.۴ درصد افزایش به ۳.۴ میلیون تُن رسید.