روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۵

برجام فرصتی است تا مشتری های بزرگ خود را بازگردانیم

نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۶۸۶۱۳
برجام فرصتی است تا مشتری های بزرگ خود را بازگردانیم
برجام فرصتی است تا مشتری‌های بزرگ خود را باز یابیم به گونه ای که هم اکنون کشتی‌های ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران می‌توانند از بنادر ژاپن، کره و اروپا بارگیری و به مقصد بنادر دنیا تردد کنند. 
مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل کانتینری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با خبرنگار مانا گفت: برجام فرصتی شد تا کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برخی از مشتری‌های بزرگ خود را بازگرداند به طوریکه با احیای خطوط کشتیرانی و تردد به بنادر اروپا، ژاپن، کره جنوبی و اتصال هند به غرب آفریقا، بتوانیم در مسیرهای بین‌المللی بیشتری فعالیت کنیم.
کاپیتان حمزه کشاورز ادامه داد: اجرای برجام موجب شد انحصاری که بانک های کره‌ای انجام می دادند تا پول نفتی ایران را تنها در مقابل بارنامه‌های خطوط کره‌ای مانند هیوندای و هانجین معامله کنند، رفع شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر کشتی‌های ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران می‌توانند از بنادر کره بارگیری کنند و این بارگیری رو به افزایش است، افزود: علاوه بر این با راه اندازی خط ژاپن تردد در این خط در حال انجام است و ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران محمولات ژاپن را به سمت کره جنوبی حمل می کند.
مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل کانتینری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: سال گذشته و پس از توافقات برجام، اولین کشتی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به سمت اروپا راهی شد که در حمل محصولات صادراتی پتروشیمی بسیار مؤثر بود و علی‌رغم اینکه قراردادهای عمده صنعت ایران و اروپا از ماه نوامبر عملیاتی می‌شود اما در حال حاضر حمل  کانتینرهای صادراتی از ایران و کانتینرهای وارداتی از بنادر اروپا توسط ناوگان این شرکت انجام می شود.
کشاورز تاکید کرد: هدف این است تا حلقه اتصال ایجاد شود و امیدواریم با رونق اقتصادی این خط را به یک خط سودده تبدیل کنیم.
کشاورز با اشاره به رفع محدودیت‌های بانکی نیز اظهار داشت: در حال حاضر هفت بانک متوسط اروپایی با ایران شروع به کار کرده‌اند و برخی تضمین‌های شرکت‌ها و مؤسسات بیمه‌ای شروع شده و می‌توان گفت فعالیت و توسعه خط اروپا از دستاوردهای برجام بوده است.
وی به قراردادهای شرکت حمل کانتینری با شرکت‌های اجاره‌دهنده کانتینر اشاره کرده و گفت: به واسطه وجود این شرکت‌ها می‌توان کانتینرهای مورد نیاز را در نقاط مورد نیاز تأمین کرد. همچنین قراردادهایی هم با بسیاری از بنادر و ترمینال‌هایی که در زمان تحریم امکان فعالیت با آنها وجود نداشت بسته شده است.
مدیرعامل شرکت حمل کانتینری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به فعالیت مجدد شبکه نمایندگی تصریح کرد: یک خط جدید از هند به عراق راه‌اندازی شده است که این خط کالاها را از هند به مقصد بندرعباس و محمولات سایر کشورها مانند چین، کره و اروپا را از بندرعباس به سوی ام‌القصر عراق بارگیری می کند و از عراق به سمت بندر امام و مستقیم به هند تردد صورت می‌گیرد.
وی گفت: بر اساس آمار اخذ شده در تیرماه سال 95، حمل بین‌الملل 324 درصد افزایش داشته است که یکی از دلایل آن ایجاد خط جدید هند به عراق و رفع برخی موانع با اجرای نسبی برجام بوده است.
به گفته مدیرعامل شرکت حمل کانتینری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اتصال هند به غرب آفریقا نیز از اهداف آینده این شرکت است.
کشاورز همچنین افزود: برای راه‌اندازی خطوط مشترک در حال مذاکره هستیم و انتظار داریم با برقراری مجدد سیستم بانکی و تجاری در مسیرهای بین‌المللی بیشتر فعالیت کنیم.
مدیرعامل شرکت حمل کانتینری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ادامه به رکود سنگین حاکم برحمل‌ونقل دریایی در سطح جهانی و افت کرایه حمل درکلیه مسیرها و کریدورهای اصلی جهانی اشاره و در خصوص دلایل این کاهش گفت: در حالی که دنیا خود را برای یک جهش آماده می‌کرد و شرکت‌های کشتیرانی کشتی‌های بزرگ سفارش داده بودند و بین خطوط بزرگ برای خرید کشتی‌های بزرگ رقابت وجود داشت، همزمان با تحویل این کشتی‌های بزرگ که معمولاً دو سال برای ساخت طول می‌کشد دنیا برخلاف پیش‌بینی با رکود و کاهش جابه‌جایی کالا مواجه شد.
وی رکود در اقتصاد چین و نگرش به داخل در آن کشور، کاهش قیمت نفت، کاهش ارزش یورو، مسائل ژئوپلیتیکی، مسائل عربستان، جنگ در سوریه، یمن، عراق، مسائل شمال آفریقا و تحریم روسیه را از جمله دلایل رکود و کاهش جابه‌جایی کالا برشمرد.
کاپیتان کشاورز با بیان این نکته که نرخ سود بانکی در کشورهای غربی صفر درصد است افزود: ایالت متحده آمریکا سود بانکی اندکی را تعریف کرد و همین امر سبب شد سرمایه‌های سرگردان که در گذشته به کشورهای بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین،آفریقای جنوبی) منتقل می‌شد به سمت آمریکا متمایل شود و از آنجایی که آمریکا یک کشور خودکفا است و مواد اولیه، کارخانه تولید و مصرف را در خود دارد احتیاجی به کشتی برای حمل ندارد و همین امر موجب عدم حرکت کشتی‌ها برای حمل کالا شد.
مدیرعامل شرکت حمل کانتینری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تعریض کانال پاناما و سوئز را از عوامل کاهش معطلی کشتی‌ها و در نتیجه کاهش نیاز به کشتی بیان کرد.
وی گفت: جمیع این مسائل باعث شده در حال حاضر عرضه کشتی در جهان افزایش و تقاضا برای کشتی کاهش پیدا کند به گونه‌ای که در حال حاضر بیش از 30 درصد ناوگان دنیا خالی تردد می‌کند.
کاپیتان کشاورز یادآور شد: در حال حاضر خطوط کشتیرانی سعی می‌کنند نسبت به یکدیگر نرخ پایین‌تری را اعلام کنند و برای کشتی خود کالا جذب کنند در صورتی که با این کار باعث می‌شوند کرایه‌ها در حد بسیار زیادی کاهش پیدا کند، شاید صنعت کشتیرانی جزء معدود صنایعی در جهان باشد که برای محصول خود قیمت ندارد و آن را همواره اندکی پایین‌تر از رقیب خود تعریف می‌کند. مقایسه‌ای که پایان ندارد!
وی افزود: در حال حاضر خطوط بزرگ دنیا با بحران بسیار شدیدی مواجهند، کشتیرانی هفت کشور عربی در هاپاگ لوید ادغام شده‌اند CMA فرانسه، APL سنگاپور را با پول بندرداران چینی خریداری کرد، دو خط کره‌ای دچار مشکل مالی و در آستانه ورشکستگی هستند، 60 کشتی هانجین را بانک میتسویی به حراج گذاشت. چین دو خط بزرگ کشتیرانی خود به نام کاسکو و چاینا شیپینگ را با هم ادغام کرد تا مزیت رقابتی بیشتری داشته باشند و هزینه‌های خود را کاهش دهند و از موازی کاری‌ها جلوگیری شود. تمام این مسائل نشان می‌دهد دنیا از بابت اقتصاد حمل‌ونقل دریایی دچار رکود بدی است و پیش‌بینی می‌شود این رکود تا یک سال آینده ادامه داشته باشد.
مدیرعامل شرکت حمل کانتینری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قیمت پایین فولاد، خالی بودن کشتی‌سازی‌ها و آزاد بودن منابع بانکی را بهترین فرصتِ حال حاضر برای ساخت کشتی دانست و گفت: ساخت کشتی دو سال زمان می برد و بحران دنیا نیز تا دو سال دیگر حل می‌شود و تا آن زمان باید با استفاده از قیمت پایین اجاره، کشتی اجاره کرد.
وی در پایان تصریح کرد: با توجه به تغییر تکنولوژی ساخت کشتی‌های جدید و استفاده از موتورهای با مصرف سوخت پایین‌تر، تغییر در طراحی بدنه کشتی‌ها، ظرفیت بارگیری افزایش یافته و هزینه حمل کاهش پیدا می‌کند بنابراین زمان بسیار مناسبی است تا با منابع بیرونی سرمایه‌گذاری کرده و کشتی‌ها را پس از ده سال فعالیت، نوسازی کنیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار