به گزارش گروه بین الملل مانا، سیترید نوشت: با توجه به روند افزایشی تناژ وکاهشی رشد تجاری، شرکت های کشتیرانی تلاش می کنند تا میزان سودآوری شان را حفظ کند، از سوی دیگرخطر ورشکستگی بر اپراتورها و صاحبان کشتی که متحمل ضررمالی شده اند، سایه افکنده است.
مامور ارشد مالی کشتیرانی کاسکوی چین (COSCO) در این زمینه گفت: صنعت کشتیرانی محکوم به تحمل فعالیت در شرایط دشوار برای یکی دو سال آینده است.
"Marvin Zhang " ادامه داد: اما با این حال، امید بر آن می رود که در آینده با ایجاد تغییراتی چون ادغام کشتیرانی ها و ایجاد ائتلاف های جدید، مسیر برای بهبودی شرایط فراهم شود.
سیترید با اشاره به ادغام گروه کاسکوی چین و گروه کشتیرانی چین، نوشت: با این اقدام انتظار می رود که از منابع دو گروه کشتیرانی بزرگ چین، استفاده بهینه تری بعمل آید.
Yang Xianxiang رئیس هلدینگ بین المللی (SITC) نیز با نگاهی ناامید کننده به آینده کشتیرانی کانتینری اظهار داشت: یک دوره دوساله دیگری از رکود را دراین صنعت شاهد خواهیم بود.
رئیس هلدینگ بین المللی (SITC) در ادامه گفت: در حالی که رشد تقاضای جهانی روند صعودی را به دلیل افزایش نیازهای مشتریان به خود گرفته است، اما معضل اساسی ظرفیت اضافی کشتی ها، مانع اصلی و محدود کننده افزایش نرخ حمل کرایه ها تلقی می شود.
Yang Xianxiang با بیان اینکه در حال حاضر، ظرفیت کشتی های کانتینری بیکار، هفت درصد از کل ناوگان دنیا را تشکیل می دهد، تاکید می کند: برگشت روند تقاضا-عرضه به چرخه تعادل در دو سال آینده ممکن به نظر نمی رسد.بخش فله نیزازاین قاعده مستثنی نیست و به دلیل پایین آمدن واردات کالاهای چینی، این بخش با مشکل میزان بالایی از بار اضافی و رشد پایین تقاضا، دست به گریبان است.
رئیس شرکت کشتیرانیEddie Steamship نیز با نگاه کاملا بدبینانه ای به چشم انداز فله خشک در چند سال آینده گفت: از میان چندین دلیل تاثیرگذار بر نابسامانی بخش کشتیرانی فله می توان به ظرفیت بیش از اندازه تناژ و عدم فعالیت بخش اوراق کشتی ها اشاره کرد.
به گفته وی، دلیل دیگر این است که در طول ده سال گذشته چین به عنوان محرک اصلی رشد بازار فله، صاحب رشد 70 درصدی در این بخش بوده است، اما در چند سال گذشته نرخ رشد اقتصادی چین روند کندی را در پیش گرفته است که در نتیجه شاهد حمایت کمتری از چین در بخش فله هستیم.
سیترید در پایان به این مطلب اشاره کرد: تنها نقطه روشن در بخش کشتیرانی، بخش تانکر است، چرا که اپراتورها و صاحبان تانکر از نرخ بالای کرایه ها و درآمد سود می برند.
مدیر عامل شرکت تانکر کاسکوی چین در این رابطه گفت: انتظار می رود سودآوری بازار تانکر در یکی دو سال آینده به قوت خود هم چنان باقی بماند.