
تشدید جنگ تجاری ایالات متحده و چین
ایالات متحده در ماه آوریل تعرفههایی تا سقف ۱۴۵ درصد بر واردات چین اعمال کرد که با واکنش سریع پکن و اعمال تعرفههایی تا ۱۲۵ درصد بر کالاهای آمریکایی مواجه شد. این تشدید تنشها تجارت ترانسپاسیفیک را مختل کرده و منجر به سفرهای دریایی گسترده بدون کشتی (Blank Sailings) و کاهش شدید حجم فعالیت بنادر شد. بندر لسآنجلس از کاهش ۳۰ درصدی محمولههای ورودی خبر داد، در حالی که صادرات چین به ایالات متحده در ماه آوریل نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱ درصد کاهش یافت.
تصویب حداقل دستمزد جدید دریانوردان توسط سازمان بینالمللی کار
کمیسیون مشترک دریایی سازمان بینالمللی کار (ILO) بر سر مقیاس جدید حداقل دستمزد برای دریانوردان توانمند به توافق رسید. این تصمیم نشاندهنده افزایشی بیش از ۶ درصد نسبت به توافق قبلی است.
سهم یکدرصدی زنان در نیروی کار دریایی
نظرسنجی مشترک IMO–WISTA نشان داد که زنان تنها یک درصد از نیروی کار جهانی دریانوردی را تشکیل میدهند، در حالی که حدود ۱۹ درصد از نقشهای دریایی در خشکی را بر عهده دارند. این یافتهها درخواستها برای تلاشهای قویتر در زمینه تنوع، برابری و شمول در سراسر این بخش را تقویت کرد.
مقاومت صنعت دریایی در برابر رهاسازی و جرمانگاری
انجمن بینالمللی کارگران حملونقل (ITF) ۱۵۸ مورد رهاسازی کشتی را ثبت کرد که بیش از ۱۵۰۰ دریانورد را تحت تأثیر قرار داد. سازمانها و نهادهایی از جمله IMO، ILO، ITF و ICS متعهد به اقدامات هماهنگ برای بهبود رفتار منصفانه، آموزش قضایی و افزایش پاسخگویی شدند؛ هرچند چالشهای اجرایی همچنان پابرجاست.
لازمالاجرا شدن کنوانسیون هنگکنگ
در ماه ژوئن ۲۰۲۵، کنوانسیون هنگکنگ درباره بازیافت ایمن و سازگار با محیط زیست کشتیها رسماً لازمالاجرا شد. IMO این رویداد را یک نقطه عطف دانست و BIMCO پیشبینی کرد که طی دهه آینده تا ۱۶٬۰۰۰ کشتی معادل ۷۰۰ میلیون DWT میتوانند بازیافت شوند.
اصلاحات MLC و تقویت حقوق دریانوردان
ILO اصلاحاتی را در کنوانسیون کار دریایی (MLC) تصویب کرد که طی آن، دریانوردان برای نخستین بار رسماً به عنوان کارگران کلیدی به رسمیت شناخته شدند و کشورها ملزم به تضمین حمایت و رفاه آنان شدند.
حمله مرگبار در دریای سرخ
در ماه ژوئیه، شبهنظامیان به کشتی فلهبر Eternity C با پرچم لیبریا در دریای سرخ حمله کردند که منجر به کشته شدن حداقل دو نفر از خدمه و غرق شدن کشتی شد. این حادثه نخستین حمله مرگبار به کشتیها در این منطقه از ژوئن ۲۰۲۴ به شمار میرود.
اصلاحات MARPOL
اصلاحات ضمیمه ششم کنوانسیون MARPOL در آگوست ۲۰۲۵ لازمالاجرا شد. بر اساس این اصلاحات، کشتیهای با ظرفیت ۵۰۰۰ GT و بالاتر ملزم به جمعآوری و گزارشدهی دادههای مصرف سوخت شدند. این امر بهروزرسانی برنامههای مدیریت بهرهوری انرژی کشتی را برای پایش بهتر انتشار گازهای گلخانهای و افزایش شفافیت بهرهوری ضروری ساخت.
تحول کشتیرانی و کشتیسازی با هوش مصنوعی
در طول سال ۲۰۲۵، بهویژه در ماه سپتامبر، پذیرش هوش مصنوعی در حملونقل دریایی شتاب قابل توجهی گرفت. ابتکاراتی از غربالگری محمولهها با هوش مصنوعی تا اتوماسیون کارخانههای کشتیسازی و تشخیص گمشدن کانتینرها اجرا شد. رهبران صنعت دریایی خاطرنشان کردند که پیشرفت کاربردهای هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۵ از مجموع پنج سال گذشته فراتر رفته است.
بازرسی کشتیها با SIRE 2.0
تا سپتامبر ۲۰۲۵، بیش از ۲۲٬۰۰۰ بازرسی SIRE 2.0 در ۲۱۰۰ بندر سراسر جهان انجام شد. تنها ۰٫۲ درصد از این بازرسیها نیازمند اقدامات احتیاطی مبتنی بر کاغذ بودند که بر موفقیت گذار دیجیتال تأکید دارد.
انطباق با کنوانسیون مدیریت آب توازن (BWM)
تفاهمنامههای پاریس و توکیو در ماه سپتامبر کمپین بازرسی متمرکز (CIC) درباره مدیریت آب توازن را آغاز کردند که همچنان ادامه دارد. کمپینهای مشابهی نیز در همین دوره توسط سایر تفاهمنامهها، از جمله تفاهمنامههای اقیانوس هند، مدیترانه و دریای سیاه شروع شد.
توقف مذاکرات انتشار صفر خالص در IMO
جلسه فوقالعاده کمیته حفاظت از محیط زیست دریایی IMO (MEPC) در ماه اکتبر بدون دستیابی به اجماع درباره چارچوب انتشار صفر خالص به پایان رسید. این جلسه اختلافات عمیقی را درباره قیمتگذاری انتشار گازهای گلخانهای و استانداردهای سوخت آشکار کرد، آن هم علیرغم تأیید اولیه در MEPC 83.