
به گزارش مانا، مدیرعامل راهآهن جبارعلی ذاکری درخصوص این که چند محموله غلات قزاقستان از طریق دریای خزر به ارمنستان رسیده در حالی که مزیت ایران برای حمل آن بیشتر است، عنوان کرد که قزاقستان به این دلیل از ترانس خزر عبور میکند که از نظر اقتصادی صرفه ندارد، اما با این حال ترانزیت ریلی بهصرفهتر است.
ذاکری عنوان کرد که در خصوص انتقال بارهای قزاقستان گامهای بزرگی را در حال برداشتن هستیم و در جلسه اخیری که با مدیرعامل راهآهن قزاقستان داشتم، تقریباً به توافق اولیه رسیدیم که عبوری بار شرقی-غربی قزاقها را از ایران هم شروع کنیم.
به گفته مدیرعامل راهآهن، جلسات این موضوع در داخل کشور برگزار شده است.
چندی پیش منطقه آزاد کاسپین یا انزلی به همراه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به همراه گمرک و راهآهن ناحیه شمال۲ جلسهای را برگزار کردند که از ظرفیت کشتی برای جابهجایی غلات استفاده شود و از بنادر شمالی به سمت ترکیه و بعد اروپا برود.
معاون وزیر راه تصریح کرد که البته نیازمند این بود که ما در تعرفه ها تجدید نظر بکنیم، پیشنهادات آنها را پذیرفتیم و اعلام کردیم ما از اول دسامبر (اواسط آذرماه) تعرفه مشترک بین ایران، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان را اجرایی میکنیم.
ذاکری در انتها افزود که حالا اگر کشور ترکمنستان همراهی بکند، از طریق زمینی و مرز اینچه صورت خواهد گرفت، ولی اگر به هر حال محدودیتهایی از جانب ترکمنستان (نداشتن ظرفیت ناوگان ریلی ترکمنستان) باشد، از طریق دریای کاسپین به بنادر شمالی کشور و سپس سایر کشورها ترانزیت خواهیم کرد.