به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از tradewindsnews؛ شرکت هانوا یک کارخانه کشتیسازی در استان شرقی شاندونگ چین اداره میکند که ماژولهای قطعات کشتی را تولید کرده و برای مونتاژ نهایی به کارخانه اصلی خود در کره جنوبی ارسال مینماید.
وزارت بازرگانی چین معاملات و همکاری با واحدهای مرتبط با هانوا اوشن در ایالات متحده را ممنوع کرده و این اقدام را به دلیل آنچه که «مشارکت آنها در فعالیتهای تحقیقاتی مرتبط با دولت ایالات متحده» خواند و به خطرات امنیتی نسبت داد، توجیه کرده است.
پکن این تحریمها را در بحبوحه تنشهای تجاری اعمال کرده است؛ این اقدام پس از آن صورت گرفت که ایالات متحده و چین در آخرین مرحله از جنگ تجاری طولانی خود، شروع به دریافت هزینههای بندری اضافی از کشتیهای یکدیگر نمودند، و این در حالی است که دیداری برنامهریزیشده بین رهبران دو کشور در پیش است.
تعهدات کره جنوبی و چالشهای تأمین
بر اساس این گزارش، کره جنوبی متعهد شده است تا ۱۵۰ میلیارد دلار در بخش کشتیسازی آمریکا سرمایهگذاری کند تا به تلاشهای دونالد ترامپ برای احیای صنعت کشتیسازی ایالات متحده و رقابت با چین کمک نماید.
مقامات سئول تأکید کردهاند که افول بخش کشتیسازی ایالات متحده و صنایع پشتیبان آن به حدی بوده است که تأمین مواد و قطعات مورد نیاز از داخل آمریکا عملاً غیرممکن است.
سوک جونگ گان، وزیر برنامه و تدارکات دفاع کره جنوبی، در این خصوص اظهار داشت: «این تحریمها قطعاً تأثیرگذار خواهند بود. نمیدانم چگونه میتوان تمام مواد و ملزومات مورد نیاز برای کارخانه کشتیسازی فیلادلفیا را در داخل ایالات متحده تولید کرد.»
یو یونگ وئون، نماینده مجلس کره جنوبی، نیز هشدار داد که تحریمهای چین طی دو سال آینده ۶۰ میلیون دلار هزینه برای شرکت کشتیسازی فیلادلفیا در پی خواهد داشت (اگرچه وی جزئیات این برآورد را ارائه نکرد)، و به اختلال در تأمین منابع و تأخیر در تحویل کشتیها اشاره کرد. وی افزود: «این صرفاً یک مسئله تجاری نیست، بلکه موضوعی جدی است که بر امنیت اقتصادی و برتری صنعتی ما تأثیر میگذارد.»
واکنش آمریکا و تحلیل آینده
وزارت امور خارجه آمریکا تحریمهای چین را «اقدامی غیرمسئولانه که در عملیات یک شرکت خصوصی دخالت کرده و همکاری مشترک کره جنوبی و ایالات متحده در احیای کشتیسازی و تولید آمریکا را تضعیف میکند»، مورد انتقاد قرار داد. سخنگوی این وزارتخانه تصریح کرد که اقدامات چین جدیدترین نمونه از الگوی طولانی تلاشهای پکن برای اعمال فشار بر کره جنوبی است.
تحلیلگران معتقدند این تحریمها ممکن است تأثیر فوری گستردهای نداشته باشد، اما میتواند زنگ خطری برای اقدامات سختگیرانهتر آتی چین باشد، زیرا این اقدام مستقیماً به کشتیسازان کرهای که با آمریکا همکاری میکنند، آسیب میزند.
طرح سرمایهگذاری کره جنوبی در صنعت کشتیسازی ایالات متحده، ملموسترین وعدهای است که در حمایت از توافقی تجاری با هدف کاهش عوارض واردات آمریکا بر کالاهای کرهای داده شده است.
لازم به ذکر است که شرکت کشتیسازی فیلادلفیا سال گذشته توسط شرکت هانوا کره جنوبی خریداری شد و یکی از پنج شرکت تابعه این شرکت در آمریکا است که تحت تأثیر تحریمهای جدید چین قرار گرفته است.