به گزارش گروه بین الملل مانا به نقل از پایگاه تحلیلی YQN؛ از پیشرفت آتشبس در دریای سرخ گرفته تا اجرای تعرفههای متقابل بندری میان آمریکا و چین و افزایش نرخهای جدید توسط شرکتهای بزرگ کشتیرانی، مجموعه این عوامل در حال شکلدهی به آینده بازار حملونقل جهانی هستند.
آتشبس غزه و بازگشایی احتمالی مسیر دریای سرخ
پیشرفت در مذاکرات آتشبس غزه باعث شده بازارها چشمبهراه بازگشایی مجدد مسیر راهبردی دریای سرخ و کانال سوئز باشند. در صورت برقراری ثبات امنیتی پایدار در این مسیر، ظرفیت عبور کشتیها افزایش یافته و فشار قیمتی بر بازار حملونقل به تدریج در ماههای آینده کاهش خواهد یافت.
با این حال، شرکتهای کشتیرانی هنوز محتاطند و بازگشت کامل ناوگان به مسیر سوئز را منوط به تأیید شرایط ایمن میدانند؛ بنابراین در کوتاهمدت مسیر جایگزین دماغه امید نیک همچنان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
از اواخر سال ۲۰۲۳، حملات مکرر نیروهای حوثی یمن به کشتیهای تجاری در دریای سرخ، موجب انحراف بخش عمدهای از تردد جهانی از مسیر سوئز شد. این تغییر مسیر، زمان سفر را تا چند هفته افزایش داده و هزینههای سوخت و بیمه را بالا برده است.
مسیر دریای سرخ بیش از ۱۲ درصد از کل تجارت جهانی را در بر میگیرد و هرگونه اختلال در آن مستقیماً بر زمانبندی و چرخش کشتیها تأثیر میگذارد.
اعمال متقابل هزینههای بندری میان آمریکا و چین
اعمال تعرفههای جدید آیالات متحده برای ورود کشتیهایی که تحت مالکیت، ساخت یا بهرهبرداری نهادهای چینی هستند از روز گذشته اعمال شده است. این هزینهها بین ۵۰ تا ۱۴۰ دلار بهازای هر تن خالص متغیر است و با هدف حمایت از احیای صنعت کشتیسازی آمریکا وضع شده است.
در پاسخ، وزارت حملونقل چین نیز همان روز هزینه ویژه بندری برای کشتیهای ساخت یا مالکیت آمریکایی را اعلام کرد که بهصورت مرحلهای و با افزایش سالانه، از ۴۰۰ یوان بهازای هر تن خالص آغاز میشود.
پکن این اقدام را «تبعیضآمیز» و «مخل ثبات زنجیره تأمین جهانی» توصیف کرده است.
این سیاستهای متقابل میتواند هزینههای مسیرهای دو سوی اقیانوس آرام را افزایش داده و بر تصمیمات برنامهریزی حمل و انتخاب مسیر توسط شرکتهای فورواردری و مالکان کشتی تأثیر مستقیم بگذارد.
افزایش نرخ حمل از شرق آسیا به اروپا توسط هاپاگلوید
شرکت آلمانی هاپاگلوید (Hapag-Lloyd) اعلام کرد از امروز نرخ عمومی حملونقل (GRI) از شرق آسیا به اروپا را برای تمام محمولههای خشک و یخچالی افزایش میدهد.
بر اساس اعلام رسمی شرکت، نرخ جدید به شرح زیر است:
• کانتینر ۲۰ فوت خشک: ۱۲۰۰ دلار آمریکا
• کانتینر ۴۰ فوت خشک یا هایکیوب: ۲۰۰۰ دلار آمریکا
این افزایش بهمنزله حفظ «انضباط قیمتی» در شرایط محدودیت ظرفیت جهانی تلقی میشود و شرکتهای حملونقل و مشتریان باید افزایش هزینهها را در برنامههای حمل خود لحاظ کنند.
اکتبر ۲۰۲۵ را میتوان ماهی سرنوشتساز برای صنعت کشتیرانی دانست. از یکسو، امید به بازگشایی مسیر دریای سرخ میتواند آرامش نسبی به بازار بازگرداند، اما از سوی دیگر، اجرای تعرفههای متقابل آمریکا و چین و افزایش فصلی نرخها احتمالاً اثرات مثبت این روند را خنثی خواهد کرد.
کارشناسان توصیه میکنند شرکتهای فورواردری و اپراتورهای حملونقل با چابکی و شفافیت بیشتر عمل کرده، مسیرهای جایگزین را در نظر بگیرند و مشتریان خود را نسبت به نوسانات نرخ و زمانبندی بهروز نگه دارند.