به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از رویترز؛ این اقدامات که از اول نوامبر ۲۰۲۵ اجرایی میشود، باعث ممنوعیت ورود کشتیهایی میشود که از شمارههای جعلی سازمان بینالمللی دریانوردی استفاده کردهاند یا کشتیهایی که ۳۱ سال یا بیشتر عمر دارند. همچنین، ناوگان سایهای که تحت تحریمهای غرب نفت حمل میکند، هدف قرار خواهد گرفت.
اما لی، تحلیلگر چینی در شرکت ردیابی نفتکشها Vortexa Analytics، در این زمینه گفت: «به نظر میرسد قوانین جدید رتبهبندی ریسک نفتکشها اقدامی ناشی از نگرانیهای زیستمحیطی و افزایش فشار تحریمهای آمریکا باشد، حتی اگر مورد دوم به صراحت در اطلاعیه ذکر نشده باشد.»
البته تأثیر این اقدام احتمالاً محدود خواهد بود، زیرا ترمینال هوانگدائو در مقایسه با سایر بنادر شاندونگ، نقش جزئی در مدیریت نفتکشهای پرخطر دارد.
بر اساس این گزارش، کشتیهایی که دارای گواهینامههای نامعتبر یا منقضیشده از آژانسهای مختلف بینالمللی هستند، همچنین کشتیهایی که سابقه آلودگی یا تصادف در سه سال گذشته دارند، از پهلوگیری منع خواهند شد.
اپراتورهای ترمینال همچنین در حال معرفی یک سیستم امتیازدهی هستند که سطح ریسک کشتیها را ارزیابی میکند: هرچه کشتیها قدیمیتر باشند، امتیاز آنها کمتر است. کشتیهایی که امتیاز آنها کمتر از ۵۵ از ۱۰۰ باشد، پرخطر در نظر گرفته میشوند و از پهلوگیری آنها جلوگیری خواهد شد.
این سند نشان میدهد که سیستم امتیازدهی، مؤسسه طبقهبندی کشتی و پوشش مسئولیت آلودگی را نیز در نظر میگیرد.
در پایان این گزارش آمده است که اپراتورهای ترمینال نفتی استان شاندونگ شامل شرکت ترمینال نفتی چینگدائو هایه، شرکت ترمینال نفت خام چینگدائو شیهوا، شرکت محصولات نفتی چینگدائو گانگشین و شرکت لجستیک چینگدائو لیکسینگ میشوند.