به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از رویترز؛ با اعمال تعرفههای ۲۵ درصدی به صنعت حملونقل جادهای توسط آمریکا، شرکتهای کشتیرانی که به جریان مداوم وسایل نقلیه تجاری به بنادر آمریکا متکی هستند، ممکن است نیاز داشته باشند ساختارهای قیمتگذاری یا مدلهای منبعیابی خود را برای محاسبه هزینه بالای ورود تنظیم کنند.
انتظار میرود تعرفه پیشنهادی به ویژه بر صادرکنندگان عمده مانند آلمان، ژاپن، کانادا و مکزیک تأثیر بگذارد.
بر اساس این گزارش این تعرفهها برای ارائه دهندگان خدمات لجستیکی و شرکتهای حملونقل نشاندهنده یک چالش در جابهجایی کالا در تمام نقاط جهان به ویژه اقیانوسها است که به طور بالقوه منجر به افزایش هزینهها، تأخیر در برنامههای تحویل و ارزیابی مجدد استراتژیهای واردات میشود.
ناظران صنعت معتقدند این اقدام ترامپ میتواند باعث اقدامات تلافیجویانه از سوی شرکای تجاری شود، همچنین تأمینکنندگان چندملیتی را نیز مجبور میکند تا مونتاژ را به سواحل آمریکا نزدیکتر کنند.
در ادامه گزارش رویترز آمده است ترامپ اعلامیه تعرفهها را به عنوان بخشی از تلاش گستردهتر برای بازگرداندن مشاغل به آمریکا و مجازات شرکتهایی که به گفته او با تکیه بر تولید خارجی، کشور را کلاهبردار میکنند، مطرح کرده است.
در پایان این گزارش آمده است ترامپ ماه گذشته فرمان اجرایی را امضا کرد که آتشبس تعرفهای با چین را به مدت ۹۰ روز تمدید کرد و عوارض سنگین واردات را که میتوانست به شدت بر جریانهای تجاری دوجانبه و زنجیرههای تأمین جهانی تأثیر بگذارد، به تأخیر انداخت.