۰۲ مهر ۱۴۰۴ - ۱۰:۰۸
بازار کشتیرانی جهان در هفته گذشته؛

ثبات اجاره کانتینربر‌ها و رشد درآمد فله‌بر‌ها

با وجود کاهش کرایه حمل کانتینر، بازار اجاره کشتی‌های کانتینربر همچنان پرتقاضاست. هم‌زمان، درآمد کشتی‌های فله‌بر افزایش یافته و بازار تانکر‌ها نیز روندی صعودی دارد.
کد خبر: ۱۰۴۳۱۵

ثبات اجاره کانتینربر‌ها و رشد درآمد فله‌بر‌ها

 

بازار کشتی‌های کانتینربر

بازار اجاره کشتی، به‌ویژه کشتی‌های کوچکتر از ۲۰۰۰ TEU و کشتی‌های پاناماکس، همچنان پررونق است؛ هرچند روند کاهش نرخ‌های کرایه حمل ادامه دارد. نرخ‌های اجاره زمانی کشتی‌های کانتینربر، با وجود برخی فشار‌ها بر نرخ‌های کرایه حمل، همچنان مقاوم باقی مانده‌اند؛ چرا که ظرفیت‌های حمل موجود محدود است. تقاضا برای کشتی‌های پاناماکس تا سال ۲۰۲۶ نیز ادامه دارد. اجاره‌کنندگان قرارداد‌های خود را برای سه‌ماهه سوم و چهارم تمدید کرده‌اند. تقاضا برای اجاره کشتی‌های کوچکتر از ۲۰۰۰ TEU، به‌ویژه کشتی‌های جرثقیل‌دار با ظرفیت حدود ۱۷۰۰ TEU، در منطقه شرق دور مطلوب گزارش شده است. به‌طور کلی، شاخص نرخ اجاره زمانی کشتی‌های کانتینربر بدون تغییر، در سطح بالای ۱۹۸ واحد باقی مانده است. با این حال، در بخش کرایه حمل کانتینر، نرخ‌ها با کاهش قابل‌توجهی مواجه بوده و برخی افزایش‌ها در بازار ترانس‌پسیفیک کوتاه‌مدت به نظر می‌رسد. شاخص SCFI در مسیر‌های منتهی به سواحل شرقی و غربی آمریکا به سطوحی کاهش یافته که از دسامبر ۲۰۲۳ تاکنون مشاهده نشده بود.

افزایش یک درصدی بازار کشتی‌های حمل فله

میانگین درآمد کشتی‌های فله‌بر با افزایش یک‌درصدی، برای نخستین بار از مارس ۲۰۲۴، از مرز ۱۸,۰۰۰ دلار در روز عبور کرده است.

کشتی‌های کیپ‌سایز

بازار کشتی‌های کیپ‌سایز با فعالیت هر سه معدن‌کار بزرگ استرالیایی، روند صعودی خود را حفظ کرده است. در حوزه آتلانتیک، حجم مطلوب محموله‌ها این امکان را به مالکان می‌دهد تا به‌طور مداوم پیشنهاد‌های خود را در طول هفته اصلاح کنند. در مجموع، میانگین وزنی درآمد کشتی‌های کیپ‌سایز با ۱۰ درصد افزایش هفتگی به ۲۸,۴۹۷ دلار در روز رسیده است.

کشتی‌های پاناماکس

در هفته گذشته، نرخ کشتی‌های پاناماکس در حوزه آتلانتیک به‌دنبال افزایش ظرفیت‌های حمل، اصلاح شد. در حوزه پاسیفیک، هفته‌ای آرام سپری شد؛ چرا که در شمال این منطقه، فعالیت‌ها کاهش یافت و در جنوب، با افزایش مستمر ظرفیت‌های حمل، نرخ‌ها تحت فشار قرار گرفتند.

کشتی‌های هندی سایز

بازار کشتی‌های سوپراماکس در حوزه آتلانتیک، به‌دلیل جریان مناسب محموله‌ها و جذب کشتی‌های آماده، همچنان مطلوب ارزیابی می‌شود. در همین حال، ظرفیت محدود کشتی‌های هندی سایز در خلیج مکزیک، به حمایت از نرخ‌ها منجر شده است. در منطقه پاسیفیک نیز جریان پایداری از فعالیت‌ها ادامه داشته، هرچند در اواخر هفته نگرش بازار تا حدودی منفی شده است.

بازار حمل تانکر

بازار کشتی‌های VLCC به روند صعودی خود ادامه می‌دهد؛ این رشد به‌دلیل افزایش نرخ‌ها در منطقه خلیج فارس و همچنین حمایت بازار کشتی‌های تانکر در حوزه آتلانتیک رخ داده است.

در هفته گذشته، بازار کشتی‌های سوئزماکس نسبتاً پایدار بود و بسیاری از ناظران، تحولات بخش VLCC را از نزدیک دنبال می‌کردند. در همین حال، افزایش تقاضا در مسیر خلیج آمریکا – سواحل غربی هند باعث رشد علاقه‌مندی به کشتی‌های سوئزماکس شده است. درآمد کشتی‌های تانکر همچنان در سطح بالایی باقی مانده است.

بازار اوراق‌سازی

سیل شدید در پاکستان همچنان بر عملیات اوراق‌سازی در این منطقه تأثیرگذار است. اختلال مداوم در بازار، نگرش‌ها را تضعیف کرده و به تقاضای ضعیف فعلی دامن زده است. در همین حال، اوراق‌سازان در بنگلادش و هند با کمبود مداوم تقاضا مواجه هستند. عواملی، چون نوسانات مستمر ارزی، تغییرات تعرفه‌ای در شبه‌قاره هند، کاهش تقاضای فولاد در بازار‌های داخلی، و محدود شدن عرضه تناژ، همگی بر روند منفی بازار تأثیر گذاشته‌اند. بر اساس آخرین داده‌ها، قیمت قراضه کشتی‌های فله‌بر و تانکر به‌ترتیب در سطح ۴۴۰ و ۴۲۵ دلار به ازای هر LDT قرار دارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار