به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از پورت تکنولوژی؛ در این ماه در بخش تجاری، آمریکا ساختار هزینه جدیدی را اعلام کرد که کشتیهای دارای روابط چینی ـ چه از طریق مالکیت، بهرهبرداری یا ساخت ـ را هدف قرار میدهد. قرار است این هزینهها تا سال ۲۰۲۸ افزایش یابد. انتظار میرود این اقدام بر تصمیمات مسیریابی و هزینههای عملیاتی در سراسر بخش کشتیرانی تأثیر بگذارد.
همچنین مالزی ۱۵۰ میلیارد دلار تجارت با آمریکا را تحت توافقی جدید با محوریت فناوری، انرژی و سرمایهگذاری منعقد کرد. آمریکا علاوه بر این، همکاری در زیرساختهای دریایی با سریلانکا و مالدیو را پیش برد و از گسترش ظرفیت بنادر و توسعه لجستیک منطقهای حمایت کرد.
از سوی دیگر، آمریکا پیشنهاد چارچوب خالص صفر سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) را ـ که به دنبال کاهش انتشار گازهای گلخانهای از کشتیرانی جهانی است ـ رد کرده و هشدار داد که ممکن است علیه کشورهایی که از آن حمایت میکنند، اقداماتی انجام دهد.
در همین ماه، شرکت کشتیرانی کاسکو (COSCO Shipping) علاقه خود را برای به دست آوردن سهم قابل توجهی در یک پروژه بندری ۲.۳ میلیارد دلاری در نزدیکی کانال پاناما ابراز کرد و نفوذ استراتژیک چین را در امتداد یکی از مهمترین مسیرهای تجاری جهان تقویت نمود.
ابتکارات زیستمحیطی امارات
ابتکارات زیستمحیطی همواره در بخش دریایی مورد توجه قرار گرفتهاند. در ماه آگوست، گروه لجستیکی DP World امارات از افزایش اعتبار جذب کربن خود از ۵۰ کیلوگرم به ۲۵۰ کیلوگرم به ازای هر کانتینر بارگیریشده در پایانههای بریتانیا، London Gateway و Southampton خبر داد.
این برنامه که از ماه اکتبر اجرایی میشود، نشاندهنده استقرار سوختهای کمکربن در سراسر خدمات تغذیهکننده و بندری DP World است و هدف آن حمایت از کشتیهایی است که به دنبال کاهش انتشار گازهای گلخانهای زنجیره تأمین خود از طریق مداخلات تأییدشده و مبتنی بر بندر هستند.
علاوه بر این، DP World پنج وسیله نقلیه انتقال داخلی الکتریکی (eITV) را در ترمینال بینالمللی لائم چابانگ (LCIT) در تایلند معرفی کرد.
چالشهای صنعت کشتیرانی
در بخش عملیاتی، صنعت کشتیرانی در ماه آگوست با چندین حادثه مهم روبهرو شد. کشتی کانتینری Evergreen Marine نزدیک به ۵۰ کانتینر را در حالی که منتظر پهلوگیری در بندر کالائو بود از دست داد و موجب اختلال موقت در عملیات بندر شد. اگرچه هیچگونه آسیب جانی یا زیستمحیطی گزارش نشد، اما این رویداد نگرانیهایی درباره ثبات و اقدامات ایمنی مرتبط با شرایط آبوهوایی ایجاد کرد.
در حادثهای دیگر، آتشسوزی بزرگ انبار در بندر هامبورگ چندین زخمی برجای گذاشت و تأخیرهای قابلتوجهی در ترافیک و عملیات لجستیکی به وجود آورد. هرچند این حادثه تأثیر گستردهای بر حملونقل دریایی نداشت، اما آسیبپذیری زیرساختهای بندری در برابر حوادث صنعتی را آشکار ساخت.
در پایان ماه، کشتی کانتینری Marie Maersk در سواحل لیبریا دچار آتشسوزی شد که با تلاش دو یدککش آتشنشانی، حریق با موفقیت مهار گردید.