۳۱ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۳:۵۹

کاهش نرخ حمل کانتینر از آسیا به اروپا و آمریکا

شاخص جهانی حمل کانتینر Drewry در هفته منتهی به ۲۱ آگوست در مسیر‌های آسیا به اروپا و آمریکا با کاهش مواجه شد. بدین ترتیب این شاخص دهمین هفته متوالی روند کاهشی را به ثبت رساند. شاخص حمل در پایان هفته گذشته به‌طور متوسط با ۴ درصد کاهش به ۲۲۵۰ دلار در هر کانتینر ۴۰ فوت رسید. با این توصیف، بازار پس از یک دوره نوسانات بالا همچنان به ثبات خود ادامه می‌دهد.
کد خبر: ۱۰۳۹۳۹

کاهش نرخ حمل کانتینر از آسیا به اروپا و آمریکا

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از کانتینر نیوز؛ نرخ حمل کانتینر در مسیرهای ترانس‌پاسیفیک در روز پایانی ۲۱ آگوست کاهش یافت. در این ارتباط، نرخ شانگهای-لس‌آنجلس با ۳ درصد کاهش به ۲۴۱۲ دلار در هر کانتینر ۴۰ فوتی و نرخ شانگهای-نیویورک با ۵ درصد کاهش به ۳۴۶۳ دلار در هر کانتینر ۴۰ فوتی رسید.
براساس گزارش مؤسسه Drewry، خرید سریع کالا توسط خرده‌فروشان آمریکایی که یک فصل اوج اولیه ایجاد کرده بود، در حال حاضر به پایان رسیده و خرده‌فروشان در پاسخ به کُند شدن اقتصاد ایالات متحده و افزایش هزینه‌های تعرفه‌ای از خریدهای خود کاسته‌اند.
در این راستا، خطوط تجاری آسیا-اروپا نیز شاهد کاهش نرخ حمل کانتینر بودند. به‌طوری‌که نرخ‌های شانگهای-روتردام با ۶ درصد کاهش به ۲۹۷۳ دلار برای هر کانتینر ۴۰ فوتی و نرخ‌های شانگهای-جنوا با ۳ درصد کاهش به ۲۹۷۸ دلار برای هر کانتینر ۴۰ فوتی رسید. در این میان، علیرغم وجود تقاضا و تأخیرهای بندری در اروپا، افزایش مازاد ظرفیت کشتی‌ها باعث شد نرخ‌ها در این مسیرها به کاهش خود ادامه دهند.
Drewry پیش‌بینی می‌کند تعادل عرضه و تقاضا در نیمه دوم سال ۲۰۲۵ ضعیف شده و احتمالاً به کاهش بیشتر نرخ‌های نقدی منجر خواهد شد. البته تحقق این پیش‌بینی‌ها به زمان‌بندی و نوسانات نرخ‌ها در آینده از یک سو و تعرفه‌های جدید احتمالی ترامپ و عوارض تحمیلی آمریکا بر کشتی‌های چینی از سوی دیگر بستگی دارد.
به‌طور کلی، در حال حاضر تأثیرات گسترده‌تر سیاست‌های تعرفه‌ای ترامپ در حجم محموله‌ها قابل مشاهده است. براساس گزارش فدراسیون ملی خرده‌فروشی آمریکا انتظار می‌رود حجم محموله‌های وارداتی در بنادر اصلی کانتینری ایالات متحده در پایان سال ۲۰۲۵ حدود ۵.۶ درصد کمتر از حجم سال ۲۰۲۴ باشد.
جاناتان گلد، معاون رئیس فدراسیون خرده‌فروشی آمریکا (NRF) در این زمینه می‌گوید: «تعرفه‌ها قیمت‌های مصرف‌کننده را افزایش داده‌اند. در واقع واردات کمتر، در نهایت به معنای کالاهای کمتر در قفسه‌های فروشگاه خواهد بود و مشاغل کوچک با توانایی ادامه فعالیت خود دست و پنجه نرم می‌کنند. بر این اساس ما به توافق‌نامه‌های تجاری الزام‌آوری نیاز داریم که با نوسان تعرفه‌ها شاهد افزایش نرخ کالاها نباشیم.»
در ادامه این گزارش آمده است که شرایط تجاری نامشخص، اختلالاتی را در شبکه‌های حمل‌ونقل جهانی به‌وجود آورده است. بن هکت، بنیان‌گذار مؤسسه Hackett Associates، این وضعیت را به‌عنوان رویکردی از تعرفه‌های متناوب توصیف کرد که باعث سردرگمی واردکنندگان، صادرکنندگان و مصرف‌کنندگان می‌شود.
اثرات این سیاست‌ها را می‌توان در فعالیت‌های اخیر بنادر آمریکا مشاهده کرد. در حالی که بنادر ایالات متحده در ماه ژوئن ۱.۹۶ میلیون TEU کالا با کاهش ۸.۴ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۴ جابجا کردند، حجم جابجایی در ماه جولای به رقم ۲.۳ میلیون TEU افزایش یافت؛ زیرا خرده‌فروشان آمریکایی پیش از تعرفه‌های ماه آگوست روند واردات را تسریع کردند.
Drewry در پایان پیش‌بینی می‌کند احتمال دارد در ماه‌های بعدی سال ۲۰۲۵ شاهد کاهش قابل توجه حجم جابجایی کالا باشیم. چراکه انتظار می‌رود در ماه نوامبر سال جاری حجم جابجایی کالا در بنادر آمریکا به ۱.۷۱ میلیون TEU برسد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار