به گزارش مانا، بیوایدی که امسال در مسیر پیشیگرفتن از تسلا بهعنوان بزرگترین فروشنده خودروهای برقی جهان قرار دارد، در سال ۲۰۲۲ تصمیم گرفت ناوگانی متشکل از هفت کشتی غولپیکر بسازد که هرکدام توانایی حمل هزاران خودرو را داشته باشند.
برخلاف بسیاری از رقبای غربی که معمولاً فضای موردنیاز خود را در کشتیهای شرکتهای کشتیرانی اجاره میکنند، بیوایدی با حذف واسطهها کنترل کامل بر حملونقل دریایی به دست آورده و برنامههای بلندپروازانه خود برای فروش نیمی از خودروهایش در بازارهای خارج از چین تا سال ۲۰۳۰ را تقویت کرده است. تاکنون ۶ کشتی از این ناوگان وارد چرخه فعالیت شدهاند.
دادههای «مارین ترافیک» که توسط بیزینس اینسایدر بررسی شده، نشان میدهد بیوایدی چگونه با تکیه بر این ناوگان، توسعه بینالمللی خود را سرعت بخشیده است.
کشتیهای غولپیکر در خدمت خودروهای برقی
«بیوایدی اکسپلورر شماره یک» (BYD Explorer No.1) به طول ۲۰۰ متر، نخستین کشتی این ناوگان بود که ژانویه ۲۰۲۴ به آب انداخته شد. در ادامه، کشتی «ژنگژو» (Zhengzhou) با ظرفیت حمل ۷۰۰۰ خودرو در جولای به ناوگان پیوست و «شنزن» (Shenzhen) نیز بهعنوان بزرگترین کشتی این شرکت، توانایی جابهجایی بیش از ۹۰۰۰ خودرو را دارد و در شمار بزرگترین کشتیهای حمل خودرو جهان قرار میگیرد.
رشد خیرهکننده در بازارهای جهانی
فروش بیوایدی در برزیل طی نیمه نخست سال ۲۰۲۳ تنها ۲۵۰۰ دستگاه بود، اما از ابتدای سال جاری تاکنون به بیش از ۵۶ هزار دستگاه رسیده است؛ رقمی که از فروش نیسان، رنو و فورد نیز بیشتر است و این شرکت را به بازیگر اصلی یکی از سریعترین بازارهای در حال رشد خودروهای برقی جهان بدل کرده است.
در اروپا نیز فروش بیوایدی در نیمه نخست سال جاری بیش از ۳۰۰ درصد رشد داشته است. این خودروساز در آوریل برای نخستین بار توانست خودروهای برقی بیشتری نسبت به تسلا در اروپا به فروش برساند و طی سه فصل گذشته، فروش جهانیاش از رقیب آمریکایی پیشی گرفته است.
تحولی در صنعت حملونقل دریایی خودرو
در حالیکه شرکتهای کشتیرانی بزرگ معمولاً ظرفیت کشتیهای خود را میان چندین خودروساز تقسیم میکنند، بیوایدی خودروهایش را مستقیماً به مقصد حمل کرده و اغلب بدون بار به چین بازمیگردد. این رویکرد صنعت سنتی حملونقل خودرو را دگرگون کرده است.
«استفان دایر»، مدیرعامل شرکت مشاوره خودرویی آلیکس پارتنر، معتقد است انگیزه اصلی خودروسازان چینی برای گسترش جهانی، رقابت شدید و جنگ قیمتی بیپایان در بازار داخلی است که بیش از ۱۰۰ برند خودروهای برقی در آن فعالاند.
هرچند فروش بیوایدی در جولای برای نخستین بار در سال جاری کاهش یافت و هدف فروش ۵.۵ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۵ تعدیل شد، اما صادرات این شرکت همچنان شتابان ادامه دارد. تنها در ماه جولای، صادرات خودروهای بیوایدی تقریباً سه برابر بیشتر از سال گذشته بوده و کشتیهایش شش سفر به اروپا انجام دادهاند.
برتری چینیها در ناوگان دریایی
بیوایدی تنها خودروساز چینی فعال در این حوزه نیست. شرکتهایی مانند «سایک موتورز» نیز ناوگانهای بزرگتری ایجاد کردهاند. پیشبینی میشود سهم ناوگان جهانی حملونقل خودرو که در اختیار خودروسازان چینی است، طی چند سال آینده از ۱۰ تا ۱۵ درصد کنونی به حدود ۲۵ درصد افزایش یابد.