۲۵ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۰:۰۵

ثبات نسبی در بازار حمل‌ونقل کانتینری جهان

بازار حمل‌ونقل کانتینری از زمان اعلام تعرفه‌های آمریکا در ماه آوریل دچار آشفتگی شده و نوسانات قابل توجهی را تجربه کرده است. در این میان، نرخ‌ها از ماه می‌ تا اوایل ژوئن افزایش یافتند، سپس تا اواسط جولای به شدت کاهش پیدا کردند. اخیراً نیز روند نزولی نرخ‌ها از شتاب افتاده و بازار به سمت ثبات نسبی حرکت می‌کند.
کد خبر: ۱۰۳۸۵۲

ثبات نسبی در بازار حمل‌ونقل کانتینری جهان

 

به گزارش گروه بین‌المللی مانا به نقل از سایت ترید ویندز، شاخص جهانی کانتینر Drewry در هفته منتهی به چهاردهم آگوست با ۳ درصد کاهش به ۲۳۵۰ دلار برای هر کانتینر ۴۰ فوتی رسید و نهمین هفته متوالی کاهش نرخ‌ها را ثبت کرد. بدین ترتیب، پس از ماه‌ها نوسان شدید، بازار به ثبات نسبی دست یافته است، هرچند کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در نیمه دوم سال ۲۰۲۵ میلادی رکود در این بخش فرا برسد.
بر اساس این گزارش، نرخ‌ها در مسیرهای ترانس‌پاسیفیک طی هفته گذشته کاهش محسوسی داشتند. به‌طوری‌که نرخ مسیر شانگهای–لس‌آنجلس با ۲ درصد اُفت به ۲۴۹۴ دلار و مسیر شانگهای–نیویورک با ۵ درصد اُفت به ۳۶۳۸ دلار در هر کانتینر ۴۰ فوتی رسید.
طبق آخرین تحلیل مؤسسه Drewry، با پایان یافتن هجوم بارگیری‌ها پیش از اعمال تعرفه‌ها، انتظار می‌رود نرخ‌های لحظه‌ای در هفته آینده ثبات کمتری داشته باشند. ثبات فعلی عمدتاً ناشی از عملکرد چشمگیر حمل‌ونقل کانتینری در جولای ۲۰۲۵ است؛ زمانی که واردات کانتینری آمریکا به دومین سطح بالای تاریخی خود رسید که تنها اندکی کمتر از رکورد مه ۲۰۲۲ بود. بر اساس تحلیل اخیر مؤسسه Descartes، واردات آمریکا از ژوئن تا جولای ۱۸.۲ درصد افزایش یافت که نشان‌دهنده رقابت واردکنندگان برای پیشی گرفتن از مهلت‌های تجاری قریب‌الوقوع است.
چین در این روند نقش کلیدی ایفا کرد، به‌گونه‌ای که محموله‌های ارسالی آن از ژوئن به بعد ۴۴.۴ درصد افزایش یافت. سهم چین از کل واردات آمریکا نیز از ۲۸.۸ درصد در ژوئن به ۳۵.۲ درصد در جولای صعود کرد.
جکسون وود، مدیر استراتژی صنعت در مؤسسه Descartes، در این باره اظهار داشت:«پس از دو ماه عملکرد ناهموار، افزایش واردات کانتینری در جولای تأثیر سیاست‌های تعرفه‌ای آمریکا را نه تنها بر چرخه‌های فصلی تقاضا بلکه بر حجم کلی کانتینرها برجسته می‌کند.»
کارشناسان صنعت نسبت به رکودی چشمگیر هشدار می‌دهند. پیش‌بینی مؤسسه Drewry حاکی از آن است که تعادل عرضه و تقاضا در نیمه دوم سال ۲۰۲۵ دوباره تضعیف شده و به کاهش بیشتر نرخ‌های لحظه‌ای منجر خواهد شد. این پیش‌بینی همسو با ارزیابی فدراسیون ملی خرده‌فروشی آمریکا است که انتظار دارد حجم واردات بنادر اصلی کانتینری ایالات متحده در پایان سال ۲۰۲۵ حدود ۵.۶ درصد کمتر از سال ۲۰۲۴ باشد. این در حالی است که واردات در نیمه نخست سال ۳.۷ درصد رشد داشته، اما تعرفه‌های جدید فشار مضاعفی بر تجارت جهانی وارد می‌کنند.
طبق این گزارش، در ماه‌های باقی‌مانده سال ۲۰۲۵ روندی نگران‌کننده پیش‌بینی می‌شود. انتظار می‌رود نرخ‌ها در مقایسه با سال ۲۰۲۴ به ترتیب در اوت ۵ درصد، سپتامبر ۱۹.۵ درصد، اکتبر ۱۸.۹ درصد، نوامبر ۲۱.۱ درصد و دسامبر ۱۹.۳ درصد کاهش یابند.
جان مک‌کاون، تحلیلگر صنعت، این وضعیت را «نوعی قتل‌عام» توصیف کرده و می‌گوید:«تعرفه‌های بی‌منطق و هزینه‌های آشکار حمل‌ونقل که از سوی USTR بر کشتی‌های ساخت چین تحمیل شده، حمله‌ای مستقیم به تجارت دریایی است و کاهش‌های بزرگی در راه خواهد بود.»
او همچنین تأکید کرد که صنعت کشتیرانی در شرایطی متلاطم حرکت می‌کند، چراکه چندین مهلت کلیدی سیاست تجاری در پیش است: از جمله لغو معافیت de minimis در ۲۹ آگوست، پایان آتش‌بس تعرفه‌ای آمریکا و چین در ۱۵ اکتبر و اجرای تعرفه‌های متقابل که بیش از ۶۰ کشور را دربر می‌گیرد. این رویدادها تعیین‌کننده مسیر آینده خواهند بود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار