به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از کلارکسونز؛ در اوایل سال ۲۰۲۵ میلادی، نرخهای اجاره کشتی در بازار لحظهای به رکورد کمسابقهای رسید و همچنان پایینتر از میانگین روند باقی مانده است. با این حال، پیشبینی میشود حجم تجارت جهانی LNG تا پایان دهه جاری ۶۰ درصد رشد کند.
رکورد عرضه، تأخیر پروژهها
حدود ۲۰ درصد از ناوگان کشتیهای LNG در بازار چارتر کوتاهمدت فعالیت میکنند و طی ۱۲ ماه گذشته شرایط دشواری را تجربه کردهاند. نرخ اجاره یکساله کشتیهای دوگانهسوز (DFDE) به ۹ هزار دلار در روز کاهش یافت و نرخ کشتیهای توربین بخار حتی به محدوده منفی رسید. رشد ۱۷ درصدی ناوگان طی ۲۰۲۴-۲۰۲۵ در مقایسه با افزایش تنها ۷ درصدی حجم تجارت، فشار مضاعفی بر بازار وارد کرده است.
در حالی که کشتیسازیها طبق برنامه تحویل میدهند، بسیاری از پروژههای مایعسازی با تأخیر مواجه شدهاند؛ از جمله پروژههای Golden Pass و North Field Expansion. این وضعیت مشابه دورههای گذشته است، با این تفاوت که اکنون بازار با حجم بسیار بزرگتری از رشد تجارت و همچنین نیاز به نوسازی ناوگان مواجه است (۲۲۰ کشتی توربین بخار که ۲۵ درصد ناوگان فعلی را تشکیل میدهند).
جهش در حجم تجارت
پیشبینیها نشان میدهد سال ۲۰۲۶ شاهد رشد بیسابقه ظرفیت مایعسازی خواهد بود؛ ۸۰ میلیون تن در سال ظرفیت جدید وارد مدار میشود که ۷۵ درصد بالاتر از رکورد قبلی است. در مجموع، ۱۴۰ میلیون تن ظرفیت در حال ساخت است که طی سالهای ۲۰۲۷ تا ۲۰۳۰ راهاندازی خواهد شد و تا ۱۰۰ میلیون تن دیگر نیز ممکن است امسال به مرحله FID برسد.
انتظار میرود تا سال ۲۰۳۰میلادی، صادرات LNG از آمریکا ۱۰۰ میلیون تن و از قطر ۶۳ میلیون تن افزایش یابد. از نظر کلان، سهم گاز طبیعی در سبد انرژی جهان به ۲۳ درصد خواهد رسید. با این حال، عواملی مانند تقاضای چین، ژئوپلیتیک و قیمت گاز همچنان باید تحتنظر باشند.
بزرگترین دفتر سفارش در صنعت حملونقل
برای پاسخ به این رشد، دفتر سفارش ساخت کشتیهای LNG معادل ۴۴ درصد ناوگان موجود است و سال ۲۰۲۵ بهعنوان رکورددار تحویل کشتی پیشبینی میشود. در نیمه نخست ۲۰۲۵ سفارشها موقتاً کاهش یافت (تنها ۸ کشتی)، اما انتظار میرود طی ۱۸ ماه آینده سفارشهای جدید برای پشتیبانی پروژهها ثبت شود.
کرهجنوبی با ۶۶ درصد سهم، رهبر بازار ساخت است و موتورهای WinGD و سیستمهای ذخیرهسازی GTT بیشترین محبوبیت را دارند. حدود ۶۵ درصد ناوگان فعلی و کشتیهای در سفارش متعلق به مالکان مستقل است. تا پایان ۲۰۲۶، پیشبینی میشود ناوگان LNG از ناوگان VLCC نیز بزرگتر شود.
علاوه بر این، در ۱۸ ماه گذشته ۳۰ سفارش برای تانکرهای سوخترسان LNG ثبت شده و ۱۴۴۸ کشتی با قابلیت سوخت LNG (به جز حاملهای LNG) در ناوگان یا در دست ساخت هستند که نقش مهمی در زیرساخت گذار انرژی خواهند داشت.
جمعبندی
به گفته گوردون، چالش اصلی بازار LNG نه کمبود تقاضای آتی، بلکه زمانبندی میان عرضه ناوگان و ورود پروژههای مایعسازی است. هرچند شرایط فعلی دشوار است، اما بازار در آستانه یک دوره رشد بزرگ قرار دارد.
منبع: Clarksons Research – LNG Trade & Transport ۲۰۲۵