۲۱ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۰۱

رکوردشکنی چین با ساخت کشتی سبز غول‌پیکر

در حالی که امروزه کشتی‌های کانتینری با ظرفیت ۲۳٬۰۰۰ تا ۲۴٬۰۰۰ TEU پیشرفته‌ترین شناور‌های فعال جهان محسوب می‌شوند، اکنون نگاه‌ها به سمت Green Sealion ۲۷۵۰۰ دوخته شده است؛ نسل جدیدی از کشتی‌های کانتینری که توسط شرکت کشتی‌سازی دولتی چین (CSSC) در دست ساخت قرار دارد.
کد خبر: ۱۰۳۸۱۸

رکوردشکنی چین با ساخت کشتی سبز غول‌پبکر

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از کانتینر نیوز، ساخت این کشتی یک دستاورد کم‌نظیر و نقطه اوج مهندسی دریایی چین به شمار می‌رود. این غول دریایی قادر است حدود ۳۰۰۰ کانتینر ۲۰ فوتی بیشتر از بزرگ‌ترین کشتی‌های فعلی حمل کند. Green Sealion ۲۷۵۰۰ نخستین کشتی کانتینری جهان خواهد بود که از مرز ۲۷٬۰۰۰ TEU عبور می‌کند و با ظرفیت پیش‌بینی‌شده ۲۷٬۵۰۰ TEU، معیار جدیدی را در صنعت کشتی‌سازی تعریف خواهد کرد.

طراحی این کشتی در اواخر سال ۲۰۲۴ تأیید اصولی دریافت کرده و هم‌اکنون مراحل ساخت آن ادامه دارد، هرچند تاریخ تحویل و نام اپراتور آن هنوز اعلام نشده است. این کشتی مجهز به موتور دوگانه‌سوز LNG برای کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای، سازگار با سیستم برق ساحلی، دارای قابلیت پهلوگیری بدون آلودگی محیط زیست و مجهز به فناوری‌های هوشمند یکپارچه برای افزایش کارایی و پایداری است.

با رشد حجم تجارت و شتاب گرفتن روند کربن‌زدایی، شرکت‌های بزرگ حمل‌ونقل دریایی در سراسر جهان به دنبال بهره‌گیری از کشتی‌های رکوردشکن هستند تا مرز‌های توانایی‌های عملیاتی در دریا را جابه‌جا کنند.

۱۰ کشتی غول‌پیکر کانتینری فعال جهان

کشتی‌های کانتینری فوق بزرگ (ULCV) اوج توان مهندسی دریایی را به نمایش می‌گذارند. این شناور‌ها با طولی نزدیک به ۴۰۰ متر و عرضی بیش از ۶۰ متر، برای حداکثر صرفه‌جویی در مسیر‌های اصلی تجارت جهانی طراحی شده‌اند.

بر اساس ظرفیت TEU، در حال حاضر MSC Irina با ظرفیت ۲۴٬۳۴۶ TEU در صدر فهرست ۱۰ کشتی بزرگ کانتینری جهان قرار دارد و MSC Gulsun با ظرفیت ۲۳٬۷۵۶ TEU رتبه دهم را به خود اختصاص داده است. علاوه بر شرکت MSC، برند‌های مطرحی، چون OOCL، ONE، Evergreen، HMM و CMA CGM نیز در این فهرست حضور دارند.

بسیاری از این کشتی‌ها به فنّاوری‌های پیشرفته‌ای مانند اسکرابر‌های هیبریدی، سیستم روانکاری هوا برای کاهش اصطکاک بدنه و قابلیت‌های کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای مجهز شده‌اند. در مواردی که چند کشتی در یک کلاس دارای ابعاد و ظرفیت یکسان باشند، تنها نخستین کشتی تحویل‌شده در فهرست رتبه‌بندی ذکر می‌شود.

چالش زیرساختی و تحول بنادر

ورود نسل جدید کشتی‌های غول‌پیکر، بازنگری جدی در زیرساخت‌های بندری، دیجیتالی‌سازی و ایجاد امکانات سبز را ضروری کرده است. هاب‌های مهم دریایی مانند سنگاپور، بندر کلانگ و شانگهای در آسیا و بنادر بزرگ اروپایی همچون روتردام و هامبورگ، در حال ارتقاء تأسیسات خود برای پذیرش این ابرکشتی‌ها هستند.

جرثقیل‌های اسکله به‌گونه‌ای نوسازی می‌شوند که توانایی جابه‌جایی بیش از ۲۴ ردیف کانتینر را داشته باشند؛ امری که نشان‌دهنده افزایش قابل‌توجه عرض کشتی‌های امروزی است. همزمان، نصب ایستگاه‌های سوخت‌رسانی LNG و سیستم‌های برق ساحلی در بنادر در حال گسترش است تا کشتی‌ها بتوانند هنگام پهلوگیری به انتشار صفر گاز‌های گلخانه‌ای برسند.

علاوه بر این، بنادر به سرعت در حال پذیرش فنّاوری‌های هوشمند هستند و از داده‌های بلادرنگ، تحلیل‌های پیش‌بینی‌کننده و پلتفرم‌های دوقلوی دیجیتال برای بهینه‌سازی جریان کالا و کاهش زمان انتظار استفاده می‌کنند.

با این توصیف  مشخصات ۱۰ کشتی غول پیکر خطو ط برتر جهانی  به شرح زیر است:

 

رکوردشکنی چین با ساخت کشتی سبز غول‌پبکر

ارسال نظرات
آخرین اخبار