به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از موسسه Xeneta؛ امیلی استاوسبول، تحلیلگر ارشد حملونقل این موسسه طی گزارشی در این زمینه اعلام کرد در حال حاضر هیچ نشانهای از فصل اوج که به طور سنتی نرخهای حملونقل لحظهای را در سه ماهه سوم افزایش میداد، به چشم نمیخورد. در این راستا خبرهای بدی برای شرکتهای حملونقل در معاملات از خاور دور تا شمال اروپا و مدیترانه وجود دارد. زیرا شرکتهای حملونقل انتظار این رکود را داشتند. اما با توجه به ظرفیت اضافی قابل توجه در ناوگان جهانی کانتینر مدیریت آن سهل و آسان نخواهد بود.
به گفته وی میانگین نرخهای لحظهای از خاور دور به مدیترانه در ماه آگوست به روند نزولی خود ادامه میدهد. اما نرخها از شرق به سمت شمال اروپا کمی قویتر باقی میمانند. این بدان معناست که اختلاف نرخهای لحظهای در این معاملات در ماه آگوست به تعادل نزدیک خواهد شد. این یک تغییر چشمگیر است، زیرا اختلاف نرخها اواسط جولای ۱۷۲۰ دلار بود.
در این ارتباط شاخص FBX در تاریخ ۳۱ جولای نرخ نقدی چین-مدیترانه را ۳۳۹۹ دلار به ازای هر ۴۰ فوت ثبت کرد که نسبت به هفته قبل حدود ۵ درصد کاهش نشان میدهد.
در حالیکه نرخ حملوقل چین-اروپای شمالی با کاهش ۴ درصدی در مدت یک هفته ۳۴۱۹ دلار به ازای هر ۴۰ فوت بود.
از سوی دیگر نرخ حملونقل شانگهای-جنوا (WCI) و شاخص جهانی کانتینر Drewry در پایان هفته گذشته ثابت بود به ۳۳۶۲ دلار به ازای هر ۴۰ فوت رسید. اما نرخ حملوقل شانگهای-روتردام ۳۲۹۰ دلار به ازای هر کانتینر ۴۰ فوتی بود.
استاوسبول در ادامه افزود: نرخ حملونقل کانتینری شانگهای (SCFI) در بنادر اصلی شانگهای-اروپای شمالی، نسبت به هفته قبل با ۲ درصد کاهش به ۴۱۰۲ دلار به ازای هر ۴۰ فوت رسید همچنین نرخ حملونقل شانگهای-مدیترانه در طول هفته ۴ درصد پایین آمد و به ۴۶۶۶ دلار به ازای هر کانتینر ۴۰ فوتی رسید. روند کاهشی نرخ های کانتینری در تجارت ترانس پاسیفیک بیشتر بود یرا در این منطقه ظرفیت اضافی به یک ویژگی دائمی تبدیل شده است.
نرخ حمل در مسیر شانگهای-لسآنجلس WCI نیز نسبت به هفته گ قبل ۲ درصد دیگر کاهش یافت و رقم ۲۶۳۲ دلار در هر کانتینر ۴۰ فوتی را ثبت کرد نرخها در مسیر شانگهای-نیویورک با ۲ درصد کاهش هفته را با ۴۱۳۵ دلار در هر کانتینر ۴۰ فوتی به پایان رساند.
این سطوح نرخها در شاخص FBX منعکس شد که ۲۳۳۴ دلار در هر کانتینر ۴۰ فوت را در ساحل غربی چین-ایالات متحده به ثبت رساند که نسبت به هفته قبل بدون تغییر مانده و با ۷ درصد کاهش هفتگی در ساحل شرقی چین-ایالات متحده، به ۴۱۱۳ دلار در هر کانتینر ۴۰ فوتی رسید.
استاوسبول در ادامه تاکید کرد: هم اکنون میانگین نرخهای لحظهای در مسیرهای اصلی از خاور دور به ایالات متحده به شدت کاهش یافته و اکنون در پایینترین سطح از دسامبر ۲۰۲۳ تاکنون قرار دارد.
در همین حال با پیشبینی کاهش بیشتر در ماه آگوست نرخهای حملونقل به خصوص در سواحل غربی آمریکا به سطوح قبل از بحران دریای سرخ نزدیک میشوند. ایالات متحده در حال انعقاد چندین قرارداد تجاری است، اما بعید به نظر میرسد که این امر زمینه هجوم محمولهها در نیمه دوم سال ۲۰۲۵ را فراهم کرده و از کاهش بیشتر نرخها جلوگیری به عمل آورد. شرکتهای حملونقل کانتینری برای مدیریت ظرفیت تلاش میکنند، اما ممکن است درنبردی شکستخورده چارهای جز پذیرش نرخهای حملونقل پایینتر نداشته باشند.
نکته قابل توجه در این باره آن است حتی قراردادهای تجاری اعلام شده ایالات متحده- اتحادیه اروپا و ایالات متحده-بریتانیا نیز در هفته پایانی منتهی به ۳۱ جولای هیچ تاثیری در نوسان نرخها نداشتند. اگر پیشبینی برای ادامه سال ۲۰۲۵ برای شرکتهای حملونقل کانتینری چالش برانگیز باشد، برای سایر بخشهای شرکتهای حملونقل نیز دشوار خواهد بود. آنها ممکن است از کاهش نرخ حمل و نقل سود ببرند، اما این کار به هیچ وجه نمیتواند تأثیر مالی تعرفهها را جبران کند.
یکی از فورواردرهای برجسته آسیا-اروپا در این زمینه گفت: هیچ نشانهای از اوجگیری بیشتر در تجارت غرب محور خاور دور-اروپا وجود ندارد. در واقع این روند معکوس شده همانطور که انتظار میرفت نرخهای کوتاهمدت در حال کاهش هستند. در واقع در برخی شاخصها نقطه عطف به چشم نمیخورد و نرخهای شمال اروپا هم اکنون گرانتر از محمولههای مدیترانه هستند.
یکی از فعالان حملونقل خاطر نشان ساخت: نرخ حملونقل در آن سوی اقیانوس اطلس هنوز ثابت است. مدت زمانی است که هیچ تغییری رخ نداده و هیچ انتظاری هم نمیرود.
نرخ حملونقل کانتینر در غرب اقیانوس اطلس حدود ۲۰۰۰ دلار در هر کانتینر ۴۰ فوتی بود. نرخی که به طرز چشمگیری پایدار است و صادرکنندگان اروپایی به ایالات متحده را با هزینههای کلی بسیار بالاتری روبهرو خواهد کرد.