۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۴:۱۵
عضو موظف هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار اعلام کرد:

شدت گرفتن نرخ رشد توسعه بندر چابهار

عضو موظف هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار از شدت گرفتن نرخ رشد توسعه بندر چابهار در سه سال اخیر خبر داد.
کد خبر: ۱۰۳۷۳۴

شدت گرفتن نرخ رشد توسعه بندر چابهار

 

امیر مقدم عضو موظف هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار در گفت‌و‌گو با مانا درباره دلایل کند بودن روند توسعه بندر چابهار بیان کرد: نرخ توسعه این بندر از سه سال پیش تاکنون به قدری شدید بوده است که قابل قیاس با ۱۰ سال گذشته نیست.

وی افزود: ما اکنون کشتی اقیانوس‌پیما داریم و سالانه چند هزار TEU کانتینر وارد کشور می‌کنیم. اکنون روند رو به جلویی وجود دارد. فکر کنم کمی دور از انصاف باشد که با همه مسائلی که در حوزه تحریم در سطح کشور وجود دارد، نگاهمان این باشد که بندر چابهار در یک بن‌بست اقتصادی قرار دارد.

عضو موظف هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: این بندر در بن بست نیست و مسیر توسعه‌اش رو به جلو است. نرخ رشدش در سه سال اخیر نسبت به دو دوره قبل از آن به شدت افزایش یافته است و روند موجود نوید بخش این است که در مدیریت کلان و راهبردی کشور و نظام، اراده‌ای برای حل مسائل آن وجود دارد.

وی گفت: اکنون کشتی‌های اقیانوس‌پیما با خطوط منظم در بندر چابهار حرکت می‌کنند. صادرات و واردات ما از طریق این خطوط کشتیرانی صورت می‌گیرد.

مقدم افزود: هم اکنون زیرساخت‌های ما در بحث کشتیرانی به حدی است که هنوز نتوانستیم ظرفیت بندر را پر کنیم. باید تلاش کنیم بخش خصوصی را ترغیب کنیم که هم برای واردات و هم صادرات کالاهایشان از این مبدأ استفاده کنند.

وی اضافه کرد: در دو سه سال اخیر شناسایی مردم، بازار و جامعه محلی آنجا صورت گرفته است و اقبال خوبی می‌بینیم، اما نکات مثبتی که من درباره آن صحبت کردم، به این مفهوم نیست که ما کارمان را به اتمام رسانده‌ایم.

عضو موظف هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار اضافه کرد: صحبت‌هایی که کردم به این معنی نیست که باید جلوی توسعه بندر چابهار را بگیریم. مسیر خیلی طولانی است، قطعاً فاز‌های بعدی بندر باید شکل بگیرند و راه بیفتند.

وی با تأکید بر اینکه درباره راه‌های توسعه بندر چابهار سازمان بنادر به‌عنوان متولی اصلی باید نظر بدهد، افزود: در حال حاضر آنچه در سطح مناطق آزاد مطرح می‌شود، این است که هیچ منعی برای واردات و صادرات در بندر چابهار نداریم و همه ذینفعان می‌توانند از این بندر استفاده کنند.

مقدم درباره صحت اخبار مرتبط با کارشکنی هند در حوزه سرمایه‌گذاری در بندر چابهار توضیح داد: به هر حال بازار خارجی و سیاست به هم وصل است. کاری که باید در سطح امور خارجه و دولت صورت می‌گرفت، انعقاد قرارداد‌هایی با اعتبار بالا بین کشور خودمان و هند است که این اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: طبیعی است که هنوز این دوستان یکسری تعهدات از ما می‌خواهند که انجام نداده‌ایم، ما یکسری تعهدات می‌خواهیم که آنها انجام نداده‌اند. این موارد باعث کنُد شدن کار می‌شود.

عضو موظف هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار افزود: اینکه سرعت اجرای این قرارداد‌ها کم یا زیاد است، چون طرف قرارداد سازمان‌های دیگری هستند، آنها باید در این رابطه صحبت کنند.

وی درباره امکان جذب سرمایه‌گذار جدید خارجی یا تمرکز بر جذب سرمایه‌گذاران داخلی بیان کرد: قطع یقین حضور سرمایه‌گذار خارجی و داخلی چیز‌های صفر و یکی نیست که اگر یکی باشد، دیگری در منطقه حضور نداشته باشد.

مقدم اضافه کرد: به قدری پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های خدادادی در این بندر زیاد است که هم اکنون هم با همه فشار‌هایی که در حوزه اقتصادی و در نگاه بین‌المللی وجود دارد، شاهد این هستیم که تمایل برای حوزه سرمایه‌گذار حتی خارجی از طریق چابهار وجود دارد.

وی تأکید کرد: ما باید یکسری قوانین و ضوابط دست و پاگیر و خودتحریمی‌هایی که داریم را شناسایی کرده و حل کنیم. قطعاً می‌توانیم با حل و مدیریت این موارد، توسعه بندر را تسریع کرده و نرخ رشد سرمایه‌گذاری خارجی را بهبود بخشیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار