به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از سایت آنکتاد؛ در سه ماهه اول سال ۲۰۲۵ تجارت جهانی حدود ۱.۵ درصد رشد کرد و انتظار میرود با جمعبندی دادههای جدید و پیشبینیهای تحلیلگران و کارشناسان این آمار در سه ماهه دوم به ۲ درصد افزایش یابد. در طول این دوره تجارت خدمات همچنان محرک اصلی رشد سالانه بود و در چهار فصل گذشته ۹ درصد افزایش یافته است.
براساس این گزارش افزایش کلی ارزش تجارت تا حدودی به دلیل افزایش قیمتها بود. قیمت کالاهای تجاری در سه ماهه اول افزایش یافت و در سه ماهه دوم نیز به افزایش خود ادامه داد با اینکه حجم تجارت تنها یک درصد افزایش یافت.
همانگونه که اشاره شد تجارت جهانی در نیمه اول سال ۲۰۲۵ به حدود ۳۰۰ میلیارد دلار افزایش یافت و در سه ماهه اول با رشد تقریبی ۱.۵ درصد و پیشبینیها با رشد ۲ درصدی در سه ماهه دوم همراه میباشد.
اقتصادهای توسعهیافته در سه ماهه اول سال ۲۰۲۵ از کشورهای در حال توسعه پیشی گرفتند و روندهای اخیر را که به نفع کشورهای جنوب جهان بود، معکوس کردند. این تغییر ناشی از افزایش ۱۴ درصدی واردات ایالات متحده و جهش ۶ درصدی صادرات اتحادیه اروپا بود. در این گزارش آمده است عدم تعادل تجاری در چهار فصل گذشته افزایش یافت به طوری که آمریکا کسری بیشتری را ثبت کرد در حالیکه چین و اتحادیه اروپا مازاد رو به رشدی را ثبت کردند.
موانع فزاینده در نیمه دوم سال ۲۰۲۵
بدین ترتیب تجارت جهانی در نیمه دوم سال ۲۰۲۵ با موانع فزایندهای روبهرو خواهد شد، زیرا عدم قطعیت مداوم در سیاستها، تنشهای ژئوپلیتیکی و نشانههایی از کندی رشد جهانی وجود دارد. چشمانداز نامشخص است، زیرا تجارت با خطرات سیاستی و آشفتگی ژئوپلیتیکی روبهرو است.
تداوم انعطافپذیری طی نیمه دوم سال ۲۰۲۵ در تجارت جهانی به شدت به شفافیت سیاستها، تحولات ژئواکونومیکی و سازگاری زنجیره تأمین بستگی دارد. از دید منفی تحلیلگران و کارشناسان انتظار میرود رشد اقتصادی جهانی در بسیاری از مناطق کند شود که این امر نشان میدهد تجارت بینالمللی ممکن است با رشد کندتری روبهرو شود.
علاوه بر این اعمال احتمالی تعرفههای بالاتر توسط آمریکا و خطر درگیریهای تجاری گستردهتر خطرات نزولی قابل توجه شاخصها را ایجاد میکند. یک سیگنال منفی نیز در آخرین گزارش شاخص مدیران خرید چین ناشی میشود که نشاندهنده تضعیف فعالیت تولیدی است این کار میتواند نشاندهنده کاهش تقاضا برای واردات و کاهش سفارشات صادراتی باشد. با این حال رشد ادغام منطقهای ممکن است تا حدودی از تجارت جهانی پشتیبانی کند.
در ادامه این گزارش آمده است شاخصهای پیشرو مانند شاخص حملونقل کانتینری شانگهای و شاخص حملونقل خشک بالتیک از پایینترین سطوح اوایل سال ۲۰۲۵ به مرور بهبود یافتهاند اگرچه همچنان پایینتر از میانگینهای سال ۲۰۲۴ میلادی قرار دارند.
مهمترین عواملی که در افزایش عدم قطعیت در تجارت جهانی برای نیمه دوم سال ۲۰۲۵ نقش دارند میتوان عدم قطعیت در سیاستهای تجاری ایالات متحده، احتمال اقدامات تلافیجویانه، رشد یارانهها و سیاستهای صنعتی درونگرا و اثرات موجی در امتداد زنجیرههای ارزش جهانی را نام برد.