به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از سایت پورت تکنولوژی؛ ساخت این کشتی از سال ۲۰۲۴ میلادی در کارخانه کشتیسازی Huangpu Wenchong در گوانگژو شروع شد که آزمایشهای دریایی آن در ماه می به پایان رسیده است. کارخانه سازنده آن را کشتی تحقیقاتی هوشمند اعماق دریا نامگذاری کرد.
کشتی تحقیقاتی هوشمند Tongji دارای ۸۱.۵ متر طول و ۶.۹ متر آبخور میباشد که با سرعت ۱۵ گره دریایی ظرفیت جابهجایی ۴۵ نفر از جمله ۳۰ دانشمند را دارا است. این کشتی۳۲۰ متر مربع مساحت آزمایشگاهی دارد و قادر است طیف وسیعی از عملیات مهندسی دریایی از جمله کابلگذاری و نگهداری را پشتیبانی کند.
این کشتی توسط دانشگاه Tongji مستقر در شانگهای اداره خواهد شد و به پلتفرم پیشرو تحقیقات علمی چین در دریای چین شرقی تبدیل میشود. قرار است کشتی در ماه آگوست اولین سفر خود را به دریای چین جنوبی آغاز کند که به مدت یک ماه ادامه خواهد داشت.
کشتی ۲۰۰۰ تنی Tongji دارای سیستم پیشرانه دیزلی-الکتریکی ساخت داخل است. این اولین کشتی تحقیقاتی در چین است که طبق استانداردهای انجمن طبقهبندی چین به عنوان یک کشتی هوشمند (I-ship) طبقهبندی میشود. برخی از ویژگیهای هوشمند این کشتی شامل کنترل از راه دور از ساحل، ناوبری خودکار در آبهای آزاد، مدیریت هوشمند بهرهوری انرژی و پلتفرم یکپارچهسازی هوشمند است.
کشتیهای تحقیقاتی چینی به دلیل سوءظن به مجموعه ماأموریتهای دوگانه غیرنظامی و نظامی در سراسر جهان مورد توجه قرار گرفتهاند. از نظر تاریخی، چین از کشتیهای تحقیقاتی خود برای بررسی آبهای منطقه اقتصادی انحصاری خود استفاده میکرد. اما این وضعیت در سالهای گذشته تغییر کرده به طوریکه کشتیهای تحقیقاتی چینی بیشتر در غرب اقیانوس آرام و اقیانوس هند فعالیت میکنند و بر مناطقی تمرکز دارند که احتمالاً مورد توجه ارتش چین است. آنها همچنین در دریای چین جنوبی، به ویژه در منطقه اقتصادی انحصاری غرب فیلیپین، جایی که کشتیهای دولتی چین از نزدیک توسط گارد ساحلی فیلیپین رصد میشوند، توجه همه را به خود جلب کردهاند.