۲۰ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۰:۳۵

رشد چشمگیر نرخ‌های اجاره و حمل دریایی در بخش کانتینربر و فله‌بر

بازار جهانی کشتیرانی در هفته منتهی به ۶ ژوئن ۲۰۲۵ نشانه‌هایی از رونق مجدد را به نمایش گذاشت. شاخص‌های اجاره کشتی‌های کانتینربر و فله‌بر با ثبت افزایش‌های چشمگیر، به بالاترین سطوح خود در ماه‌های اخیر رسیدند. در حالی که شاخص اجاره کلارکسون به بالاترین مقدار خود پس از دوران کووید-۱۹ رسید، بازار‌های فله‌بر نیز با کاهش کشتی‌های بدون بار و افزایش تقاضا، شاهد جهش‌های قابل توجهی در نرخ‌ها بودند. این تحولات در شرایطی رخ می‌دهد که بازار اوراق‌سازی همچنان با رکود و کمبود عرضه مواجه است.
کد خبر: ۱۰۳۳۹۲

رشد چشمگیر نرخ‌های اجاره و حمل دریایی در بخش کانتینربر و فله‌بر

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، نرخ‌های اجاره کشتی‌های کانتینربر طی هفته گذشته به ثبات قابل‌توجهی رسید. شاخص کلی نرخ اجاره این نوع کشتی‌ها (Clarksons) در حال حاضر به ۱۹۴ واحد رسیده که بالاترین سطح ثبت‌شده پس از همه‌گیری کووید-۱۹ است.

تمایلات بازار مثبت است و مالکان در اغلب بخش‌ها دیدگاه خوش‌بینانه‌ای دارند. برخی از مالکان با پیش‌بینی افزایش بیشتر نرخ‌ها در هفته‌های آتی، از عقد قرارداد‌های جدید خودداری کرده‌اند. همچنین، شاخص SCFI با افزایش هفتگی ۸ درصدی به ۲۲۴۰ واحد رسید که نسبت به ماه مارس ۷۳ درصد رشد داشته است. در مسیر شرق به ویژه در مسیر پاسیفیک، نرخ‌ها به دو برابر سطح پایان آوریل رسیده‌اند؛ این افزایش عمدتاً به دلیل رشد تقاضا پس از توافق تعرفه‌ای آمریکا و چین و بهره‌برداری کامل اپراتور‌ها از ظرفیت‌های موجود بوده است.

بازار کشتی‌های فله‌بر

با کاهش تعداد کشتی‌های بدون بار در حوزه آتلانتیک، نرخ‌های کرایه حمل کشتی‌های کیپ‌سایز در تمامی بخش‌ها افزایش یافت. متوسط وزنی درآمد این کشتی‌ها برای دومین هفته متوالی با ۲۵ درصد افزایش هفتگی به ۲۵,۹۱۷ دلار در روز رسید که بالاترین رقم از ابتدای ماه مارس محسوب می‌شود.

در هفته گذشته، فعالیت کشتی‌های پاناماکس در هر دو مسیر رفت و برگشت آتلانتیک با افزایش تقاضا برای حمل غلات و زغال‌سنگ بیشتر شد. تعداد کم کشتی‌های بدون بار، فشار زیادی بر اجاره‌کنندگان وارد کرد. در حوزه پاسیفیک نیز حذف کشتی‌های بدون بار از منطقه استرالیا و ورود محموله‌های جدید، شرایط را متعادل‌تر کرد و دیدگاه مثبت‌تری برای مالکان ایجاد نمود.

بازار کشتی‌های سوپراماکس در منطقه آتلانتیک هفته‌ای باثبات را پشت سر گذاشت. محموله‌های جدید باعث شدند نرخ‌ها در سطوح معاملات اخیر باقی بمانند. در منطقه پاسیفیک اما، به دلیل کاهش تقاضا برای حمل زغال‌سنگ اندونزی، نرخ‌ها روندی نزولی را آغاز کردند.

بازار کشتی‌های تانکر

بازار کشتی‌های سوئزماکس پس از افزایش شدید نرخ‌ها در ابتدای هفته، در ادامه با کاهش فعالیت مواجه شد. شرایط کلی حاکی از فشار بر کشتی‌های VLCC بوده که سبب از بین رفتن دستاورد‌های مالکان در منطقه آتلانتیک شده است.

بازار اوراق‌سازی

با توجه به تعطیلات عید قربان، فعالیت در بازار‌های اوراق‌سازی در سراسر شبه‌قاره هند همچنان در وضعیت ضعیف باقی مانده است. عرضه محدود کشتی برای اوراق‌سازی، سبب ناامیدی یارد‌های فعال در این حوزه شده است. از ابتدای سال ۲۰۲۵ میلادی تاکنون، ۳۲ فروند کشتی فله‌بر با مجموع ظرفیت ۱.۹ میلیون DWT اوراق شده‌اند که ۱۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته، اما همچنان ۷۰ درصد کمتر از میانگین ده‌ساله اخیر است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار