اختصاصی مانا - کاهش تعرفهها همانند انفجار بمبی قوی تجارت دریایی جهان به ویژه تجارت بین پکن و واشنگتن را چنان به لرزه درآورده که همه چیز در حال حاضر به نفع چین رقم میخورد، در واقع کفه ترازو این بار به نفع چین سنگینی میکند. البته از دید تحلیلگران و کارشناسان این شرایط موقتی است و ممکن است جهان حملونقل دریایی پس از آتشبس پکن و واشنگتن با رویدادهای زیادی روبهرو شود که همه چیز را به شرایط قبل برگردانده و دوباره رکود دامن تجارت دریایی را بگیرد.
با این توضیحات شاخص بازار بورس CSI ۳۰۰ چین در روزهای اخیر ۱.۴ درصد افزایش یافته است که نشاندهنده بهبودی کامل پس از اُفت شدید آن در اوایل آوریل میباشد.
اگر تجارت بین آمریکا و چین رونق گرفته و تعرفههای سه رقمی فعلاً به مدت ۹۰ روز به حالت تعلیق درآمده است، اما فراموش نکنیم هزینه رسمی حمل کالا از چین به آمریکا ۱۰ درصد بیشتر نسبت به سایر کشورها است.
بدین ترتیب این هزینه بسیار بیشتر شده است. شرایط تحمیلی به پکن از قبل سنگینتر شده است، زیرا در دوره دوم ریاست جمهوری، ترامپ با تعرفههای مؤثر تقریباً ۱۱ درصدی که در طول جنگ تجاری قبلی او اعمال شده بود، آغاز کرد. سپس کاخ سفید ۲۰ درصد دیگر بر کالاهای چینی تعرفه اعمال کرد. این کار در کنار سایر عوارض عمومی، مجموع مالیاتهای کشور چین را به بیش از ۴۰ درصد میرساند.
در این میان دولت آمریکا برخی معافیتها را برای تلفنهای هوشمند، رایانهها و سایر لوازم الکترونیکی در نظر گرفته است. با در نظر گرفتن همه موارد همچنین تعرفههای جهانی جدید بر محصولاتی مانند فولاد، نرخ مؤثر حدود ۳۲ درصد است. این نرخ بسیار بالاتر از میانگین جهانی یعنی حدود ۱۳درصد است.
دست اندرکاران و تحلیلگرانی که نسبت به موضع آتشبس خوشبین هستند ممکن است از سرعت لغو عوارض تلافیجویانه توسط پکن و واشنگتن دلگرم شوند. اما نشانۀ کمی وجود دارد که مذاکرات ایالات متحده با سایر شرکای تجاریاش پیش از پایان مهلت ۹۰ روزه در اوایل ژوئیه، پیشرفت واقعی زیادی داشته باشد.
نکته قابل بحث دیگر آن است که پس از حذف تعرفههای لوازم الکترونیکی توسط آمریکا در ۱۳ آوریل تحقیقات امنیت ملی در مورد واردات نیمههادیها آغاز شده است. اگر این امر منجر به کوچک شدن روزنۀ گریز و افزایش نرخ مؤثر برای چین شود، بدون شک مذاکرات تجاری از قبل پُرتنشتر و پیچیدهتر خواهد شد.
با این فرضیه کسانیکه در این بازی نقشی اساسی دارند، انتظار توافق سریع برای بازگرداندن وضع موجود را ندارند. رویترز ماه گذشته گزارش داد اپل قصد دارد تولید اکثر آیفونهای آمریکایی را به هند منتقل کند.
آلن وانگ، مدیرعامل شرکت Vtech در هنگ کنگ نیز گفته است قصد دارد تا پایان سال آینده تمام تولید خود را برای بازار ایالات متحده از چین خارج کند. این شرکت که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان اسباببازی در جهان و تأمینکننده والمارتاست فعالیت جدیدی را آغاز میکند. اگرچه مقصدی برای تولید توسط این شرکت اعلام نشده، اما همین حرکت میتواند در به هم زدن تجارت دریایی چین نقش مؤثری داشته باشد.
سایر تولیدکنندگانی که پیش از این در طول جنگ تجاری ترامپ در سالهای ۲۰۱۸-۲۰۲۰ میلادی با عدم قطعیت طولانی مواجه شده بودند، در حال برنامهریزی اقدامات مشابهی هستند. معاملهگران ممکن است روی یک راهحل سریع شرطبندی کنند، اما این موضوع با وضعیت وخیم موجود در تضاد است.
همان گونه که در بالا اشاره شد میانگین نرخ تعرفه مؤثر ایالات متحده بر واردات از چین در حال حاضر ۳۱.۸ درصد است که بالاترین میزان در بین همه شرکای تجاری است.
این در حالی است که نرخ تعرفهها در حال حاضر از سوی آمریکا به کالاهای ژاپنی ۱۵ درصد، ترکیه ۱۳.۴ درصد، کره جنوبی ۱۳.۲ درصد و آلمان ۱۲.۳ درصد، مکزیک ۱۲.۱ درصد، ویتنام ۱۱.۶ درصد، انگلیس ۱۱.۱ درصد، کانادا ۱۰.۹ درصد و هند ۱۰ درصد میباشد.
با این حال باتوجه به مهلت به دست آمده و کاهش تعرفهها از ۱۴۵ درصد به ارقام بالا هیجان خاصی بین صادرکنندگان و واردکنندگان چینی پدید آمده و حملونقل دریایی را که میرفت وارد دوران رکود شود، به تکاپو واداشته است. بدین ترتیب هماکنون برگ برنده به دست چین افتاده است،اما باید دید پس از پایان فرصت ۹۰ روزه چین خواهد توانست این برگ را همچنان در دست نگهدارد.
منبع :خبرگزاری رویترز - کانتینرنیوز